Trendy w kolekcji wiosna/lato 2023

Dla dzisiejszych klientów okulary to nie tylko narzędzie, które ma im zapewnić dobre i ostre widzenie, ale przede wszystkim istotny element stylizacji. Okulary są dodatkiem, który pozwala nam wyrazić siebie. Stały się częścią mody, dopracowaną w każdym szczególe i odpowiadającą na potrzeby klientów. A musimy pamiętać, że klienci są coraz bardziej świadomi, dobierając okulary do swojego stylu i stroju, stawiają także coraz większe wymagania salonom optycznym i oczekują urozmaiconego portfolio.

Odpowiadając na te potrzeby, producenci opraw we współpracy ze światowej klasy projektantami związanymi z najbardziej rozpoznawalnymi domami mody w każdym sezonie tworzą nowe kolekcje opraw korekcyjnych i okularów przeciwsłonecznych. Każda z nich nawiązuje do dziedzictwa marki, jej wartości, ale również do nowych trendów, które są kreowane przez domy mody na potrzeby współczesnych konsumentów.

Co roku do polskich salonów optycznych trafiają oprawy przygotowane w dwóch kolekcjach, które nawiązują do pory roku, ale przede wszystkim do trendów, które ciągle ewoluują. Aktualnie klienci salonów optycznych mogą wybierać odpowiednie dla siebie modele opraw z kolekcji wiosna/lato 2023.

Kolekcje te są odpowiedzią na trzy trendy wynikające ze zmian cywilizacyjnych, potrzeb użytkowników i podejścia do świata mody. Bardzo istotne dziś jest więc to, aby te trendy znać, ale także by podczas wyboru opraw móc nawiązać do historii marek i ikon, które każda z firm posiada.

 

Living Creativity – optymizm odzwierciedlony w produkcie

Podział na świat rzeczy fizycznych i cyfrowych istnieje i wciąż ewoluuje. Zadaniem produktów jest odpowiadanie na potrzeby konsumentów, a dla nich aktualnie najważniejsze są szczęście i dobre wibracje. Nasza codzienność inspirowana jest żywymi kolorami pochodzącymi ze świata cyfrowego i elementami zaczerpniętymi z życia w jego najbardziej fizycznym wymiarze. Potrzeba nowej estetyki na odzwierciedlenie tego połączenia, a odpowiednie inspiracje odnajdziemy w trendzie Living Creativity.

Design definiowany jest przez prostotę, nie tracąc przy tym na atrakcyjności – dzięki kształtom, kolorom i fakturom. Ten trend to euforia, beztroska w stylu unisex i poszukiwanie czegoś w rodzaju sztuki do codziennego użytku. Zachęca do dumy z naszej wyjątkowości i nie wyklucza niedoskonałości. Nawiązuje i czerpie ze stylu życia, który pozwala jak najlepiej wyrazić siebie.

Źródłami, z których wywodzi się trend Living Creativity, były Code-Switch i Illusion. To one rozpoczęły zabawę nieoczekiwanymi, świeżymi i innowacyjnymi pomysłami na wypełnienie luki między wirtualnym i rzeczywistym produktem.

Główne założenia trendu:

  • kształt i materiał: szalona geometria inspirowana cyfrowym światem (fot. 1), ostre i płynne kąty, masywne oprawy z acetatu oraz delikatne metalowe oprawy w stylu retro (fot. 2);
  • kolory: delikatne poziomy barwienia inspirowane cyfrowym światem, barwienia gradualne i wielokierunkowe (fot. 3), kolorowe i transparentne (fot. 4) lub zdecydowanie mocniejsze;
  • soczewki: dopasowane monochromatycznie do kolorystyki frontów w delikatnych barwieniach, dają poczucie świeżości (fot. 2, fot. 5);
  • detale: optymistyczne, młodzieżowe, zabawne, mocno dopracowane i widoczne logo (fot. 5), nieregularne, pogrubione zauszniki – „bufiaste” i „pikowane” (fot. 6).

Fot. 1. Alain Mikli AO5072

Fot. 2. Emporio Armani EA2141

Fot. 3. Bulgari BV8258F

Fot. 4. Ray Ban RB4395

Fot. 5. Dolce & Gabbana DG4439

Fot. 6. Vogue VO5481S

 

Biotech Nature – nieziemskie projekty inspirowane naturą

W przyrodzie nie chodzi już tylko o Matkę Ziemię, ale także o przywództwo w sensie bioinżynieryjnej mocy. Mikrostruktury i technologia cyfrowa łączą się i tworzą nowe scenariusze. Coraz częściej patrzymy na świat jak na miejsce ważne dla nas, o które musimy dbać. Kultowy światopogląd w stylu eko spotyka się z bardziej dystopijnymi i cyfrowymi fantazjami, których punktem wyjścia jest metawszechświat inspirujący twórców do tworzenia nowych i bardziej zaawansowanych rozwiązań.

Produkty ewoluują, by wyglądać niemal jak wykonane w laboratorium. Eksperymentuje się z nowymi biomateriałami, innowacyjnymi rozwiązaniami i surrealistycznym wykonaniem. Ostatecznym celem staje się bycie lepszą wersją w wielu aspektach, m.in. w dopasowaniu, komforcie i designie.

Trendy związane z aktywnością stale zyskują na popularności i często łączą się z wybranym przez konsumentów stylem życia. Trend Mindful Impact, napędzany częściowo troską o środowisko i dbaniem o siebie, ewoluuje w Biotech Nature, gdzie coraz większą uwagę przykłada do wymiarów, tekstur i funkcji produktu.

Główne założenia trendu:

  • kształt i materiał: mocne, wyraźne i duże tarcze, masywne i dopasowane osłony twarzy (fot. 7), ergonomiczne kształty i nowoczesne metale (fot. 8), stworzone z acetatu;
  • kolory: hybrydy (fot. 9) i zabawa barwą, inspiracja kolorami ziemi (fot. 10);
  • soczewki: dopasowane monochromatycznie do kolorystyki frontów (fot. 11), ale również nasycone dynamiczną i futurystyczną estetyką rodem ze świata cyfrowego;
  • detale: utylitarne, funkcjonalne szczegóły inspirowane architekturą (fot. 12).

Fot. 7. Oakley OO9237

Fot. 8. Emporio Armani EA2139

Fot. 9. Versace VE2258

Fot. 10. Oakley OO9231

Fot. 11. Dolce & Gabbana DG4430

Fot. 12. Polo PH3129

 

Pigmented Earth – afirmacja natury jako jednoznacznej i uzdrawiającej

Ostatnie lata to nowa droga ku lepszemu pojmowaniu, zrozumieniu i akceptacji naszego otoczenia. To także dostrzeżenie bogactwa tkwiącego w lokalnych towarach i produktach oraz wykorzystanie ich w udoskonalonych wersjach. Globalizacja, a pośrednio także pandemia, wzbudziły potrzebę zbadania i zrozumienia różnych fizycznych ograniczeń współczesnego świata i przekształcenia ich w możliwości.

Kolory w tym trendzie inspirowane są naturą i ziemią, ale pojawia się coraz więcej akcentów nadających nowe znaczenie znanym produktom. Tworzona jest świeża harmonia, wykorzystywana jest zabawa przyjemnymi kontrastami, a to wszystko nadal w trendzie minimalizmu. W produktach ważne są płynne linie, skupienie się na wielowymiarowości i wielosezonowość.

Trendy w segmencie luksusowym zmieniają się wolniej niż w innych segmentach. Natura nadal jest dużym źródłem inspiracji, podobnie jak wcześniej w trendzie Precious Rewalding, który skupiał się na rzemiośle, materiałach i sposobie wykonania przedmiotów. Pigmented Earth, choć czerpie z poprzednich trendów, zaczyna jednak wprowadzać do kolekcji bardziej odkrywczy wymiar i więcej kontrastów.

Główne założenia trendu:

  • kształt i materiał: inspirowane dziełami natury, ich formą i strukturą, miękkie wyoblenia lub kanciastości (fot. 13), luksusowa nowoczesność, tekstura, szerokie, ażurowe oprawy z metalu (fot. 14) i mocne acetaty;
  • kolory: naturalne barwy (fot. 15), harmonijne połączenia, wielowymiarowość (fot. 16);
  • soczewki: spójność z kolorystyką frontów (fot. 13), inspirowane naturą, elegancka paleta barw (fot. 17);
  • detale: swobodna estetyka, połączenie funkcjonalności i wyrafinowanej użyteczności, mieszanie materiałów, nowe loga i sposoby ich wykorzystania (fot. 18), otwartość i odwaga, udoskonalone grawerowania.

 

Fot. 13. Giorgio Armani AR8187U

Fot. 14. Miu Miu MU52YS

Fot. 15. Persol PO3319S

Fot. 16. Vogue VO5409S

Fot. 17. Ray Ban RB3796

Fot. 18. Burberry BE4392U

Nie traćmy z oczu najważniejszego

Pamiętajmy, że najistotniejsze podczas wyboru oprawy jest słuchanie potrzeb klienta i analiza jego reakcji na zaproponowane rozwiązania. Nie ma jednego, uniwersalnego modelu. Należy uważnie obserwować, słuchać i zwracać uwagę na wiele aspektów, ponieważ klient może dokonywać różnych wyborów w zależności od aktualnego stylu ubierania się czy odczuwanych emocji.

Świadomość występowania różnych trendów i historii, które stoją za daną kolekcją, znacznie zwiększy naszą pewność siebie i przełoży się na pozytywny odbiór procesu wybierania nowych opraw przez klienta. Pamiętajmy, że okulary są elementem jego osobistego wizerunku i ten właśnie wizerunek muszą uzupełniać, a każdy odwiedzający nasz salon musi czuć się wyjątkowo w wybranej przez siebie parze okularów.

O autorce

Katarzyna Prycik

optyczka biomedyczna, optometrystka, absolwentka Politechniki Wrocławskiej

Education Manager EssilorLuxottica

W branży optycznej działa od ponad 15 lat. Pracę w salonie optycznym zna z każdej strony: jako wykonująca badanie w gabinecie optometrycznym, jako sprzedawca podczas pracy z klientem oraz jako wykonująca okulary w pracowni. Przez wiele lat pracowała jako doradca handlowy w firmie Essilor Polonia, wspierając gabinety optyczne, ale to szkolenia są jej prawdziwą pasją przynoszącą satysfakcję z wykonywanej pracy.

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,552
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.