Radek Wiktorowicz aka Ghosteye
bloger na www.ghosteye.pl, szkoleniowiec,
certyfikowany stylista opraw okularowych i kolorysta
Za zmianą garderoby na lżejszą i bogatszą w bardziej jaskrawe barwy coraz częściej idzie metamorfoza okularowego wizerunku naszych klientów. To czas, kiedy chętniej sięgają oni po odważniejsze kolory i ich zestawienia. Wszechobecne i niezawodne, bez względu na porę roku, czernie i brązy wypierane są przez szeroką gamę czerwieni, zieleni, żółci czy barw modrych, i to w każdym możliwym odcieniu i połączeniu.
Wiosna – czas na zmianę okularowej garderoby
Tak już jest, że wiosna to czas, kiedy wszyscy mamy skłonność, aby pozwolić sobie na większą wolność w okularowych stylizacjach. To też rezultat przejścia do lamusa pewnej mentalności polegającej na posiadaniu wyłącznie jednej pary okularów korekcyjnych, reprezentujących modową uniwersalność i bezpieczeństwo. Ta epoka, na szczęście, odeszła w zapomnienie. Dziś mamy boom na „multiokularowość”, gdzie standardem stało się posiadanie kilku par okularów korekcyjnych. Szczególnie wyraźnie widać tę tendencję u kobiet, które mnogość kolorów i kształtów wykorzystują zdecydowanie śmielej niż mężczyźni. Bez względu jednak na płeć zwykle pierwsza para okularów nosi znamiona klasycznej powściągliwości, za to kolejne dość często pokazują prawdziwe oblicze naszych klientów. I tutaj potrzeba wyrażenia siebie poprzez kolor, który nader często gra pierwsze skrzypce.
Brzoskwiniowy jako jeden z wielu
Który wiosenny kolor będzie zatem najmodniejszy podczas wiosny 2024? Zaryzykuję, odpowiadając, że nie ma takiego. Pewien trop wiąże się z tym, co ogłosił Instytut Pantone, deklarując, że w tym sezonie będzie królować, także w okularowych stylizacjach, eteryczny Peach Fuzz, czyli subtelny i aksamitny odcień koloru brzoskwiniowego. Pokuszę się jednak o stwierdzenie, że Pantone 13-1023, o jakim mowa, zdecydowanie częściej niż za pośrednictwem okularów będzie obecny w bazowych elementach garderoby, zwłaszcza w kobiecych stylizacjach, korelując z rozmaitymi odcieniami beżu i kremu. Innymi słowy, kolor brzoskwiniowy, będący subtelnym flirtem różu i pomarańczy, da się zauważyć, ale nie przesłoni ogromnej palety barw, jaką rokrocznie oferuje nam wiosna.
Mono- i multikolor
Wiosna w okularowych stylizacjach to „pójście w monokolor”, jednak odważniejszy, bardziej wyrazisty, reprezentujący wręcz szalone i przyciągające jak magnes neonowe akcenty. Wiosna to soczyste zestawienia i miksy kolorów pod postacią rozmaitych wzorów, grafik czy połączeń będących odwzorowaniem na oprawce motywów roślinnych i zwierzęcych. Wiosna „na oprawkach” to też brak wyznaczonej granicy łączenia odcieni, kolorów i materiałów. To często celowe wykorzystanie „kłócących się” kolorystycznych kompozycji, których najprawdopodobniej nie zastosowalibyśmy, łącząc elementy garderoby. Z drugiej strony, wiosenne stylizacje to perfekcyjne w zakresie tonacji zestawienia oprawek z dodatkami takimi jak torebka, buty i biżuteria w rozmaitych, ale żywych kolorach.
Kolor to nie tylko oprawa
Optyka okularowa poradziła sobie również z barwieniami szkieł, dając alternatywę dla królujących brązów i szarości. Różnorodne ubarwienia szkieł będą widoczne również i w tym sezonie. Dotyczy to nie tylko okularów przeciwsłonecznych, lecz coraz częściej również okularów z korekcją, które zyskują coraz większą akceptację wśród naszych klientów, i to zarówno w kwestii rozmaitego barwienia, jak i wielostopniowej przejrzystości. Wyrazisty kolor soczewki dodaje użytkownikowi okularów specyficznego sznytu i oryginalności. Co ciekawe, coraz częściej idzie się o krok dalej i łączy w stylizacjach kolor szkieł kontrastujący z oprawą, dzięki czemu uzyskuje się efekt ciekawej gry barw.
Wiosną optyka okularowa proponuje również bardziej wyraziste i ekspresyjne kształty oprawek. I trudno tutaj wskazać jedną konkretną formę symbolizującą wiosenny styl. To ogrom kształtów celujących w różnorodne odmiany cat eye, geometryczne, „przesadzone” formy, kółka i „motyle”. Jedno jest pewne – wiosna odważniejsze ma imię.
Jedyne, co może ograniczać okularowych klientów przed odważną decyzją związaną z wyborem koloru, to bariera psychologiczna. Nie każdy bowiem czuje się dobrze, epatując kolorem, niezależnie czy dotyczy to odzieży czy koloru oprawek. Nie każdy jest ekstrawertykiem i entuzjastą kolorów, więc warto mieć w zanadrzu dla tych klientów coś specjalnego, co doda ich stylizacji wiosennego blasku.