Soczewki progresywne, cz. 3. Jak doradzać klientom?

Zapraszam Państwa do trzeciej części artykułu z cyklu poświęconego tematyce soczewek progresywnych. Tym razem przedstawię istotne powody braku adaptacji oka do soczewek progresywnych oraz sposoby postępowania z obiekcjami klienta. Omówię również kwestię adaptacji pacjentów do okularów progresywnych.

Magdalena Moczulska
optyczka, optometrystka, właścicielka salonów optycznych, autorka największego polskiego kanału na YouTube o okularnikach, trenerka sprzedaży, autorka kursów online i e-booków

Klienci moich salonów rzadko zgłaszają problemy związane adaptacją narządu wzroku do soczewek progresywnych. Jednak takie sytuacje mogą się pojawiać różną częstotliwością trakcie naszej pracy. Na sukces okularów progresywnych wpływa kilka aspektów: odpowiednia konstrukcja, poprawny montaż pomiary, właściwie przeprowadzone badanie wzroku, ale także pozytywne nastawienie pacjenta.

Negatywna opinia pacjenta okularach progresywnych jest czynnikiem, który utrudnia przystosowanie się do tej metody korekcji wzroku. Jeśli podczas zakupu klient nie powiedział nam swoich obawach lub nie odpowiedzieliśmy na nie wyczerpująco, to taka osoba może nie być przekonana do okularów progresywnych. Nastawienie takiego klienta może być wręcz negatywne obarczone opinią, że trudno się do takich soczewek przyzwyczaić. takim przekonaniem klient wychodzi także po odbiorze okularów naszego salonu. Od tego momentu mamy już prostą drogę do problemów adaptacją. Aby uniknąć takich sytuacji, zawsze podczas dobierania pierwszych okularów progresywnych powinniśmy dokładnie wytłumaczyć klientowi, jak działają soczewki progresywne, przekazać materiały informacyjne na ten temat, przy odbiorze precyzyjnie poinstruować go, jaki sposób należy kierować wzrok, aby dobrze widzieć na daną odległość. Dzięki temu powinniśmy uniknąć sytuacji, której klient np. po miesiącu wraca reklamacją. pewnością poprawimy dzięki temu statystykę
niepożądanych zdarzeń.

Kolejnym ważnym zagadnieniem, na które warto zwrócić uwagę klienta, jest konieczność właściwego użytkowania okularów. Każdemu nas całą pewnością nieraz zdarzyła się sytuacja, kiedy klient zgłaszał problemy adaptacją narządu wzroku do okularów progresywnych, na pytanie „jak długo nich korzystał” odpowiadał, że około dwóch godzin dziennie.
Przypominajmy klientowi, że aby przystosować się do okularów korekcyjnych, trzeba nich korzystać przez większą część dnia.

Dobierając nowe okulary progresywne klientowi, który już korzystał tego typu rozwiązania, starajmy się poznać jego przyzwyczajenia. Pacjenci, którzy przez długi czas korzystali okularów, często mają już swoje indywidualne nawyki tym związane. Dla przykładu: klienci nadwzrocznością często będą patrzyli dal poniżej pierwotnego środka optycznego, zwiększając ten sposób moc do dali. Obserwując klienta, który czyta książkę czy ulotkę, możemy kolei zauważyć, jaki sposób kieruje on wzrok na przedmioty znajdujące się blisko. Tego typu informacje są dla optyka bardzo pomocne procesie doboru odpowiedniej długości strefy progresji czy też podczas rozmowy klientem przy doborze okularów.

brakiem adaptacji możemy się także spotkać przypadku błędów refrakcji, źle wyznaczonej wysokości montażu innych parametrów oraz niewłaściwej konstrukcji długości strefy progresji. Pacjent może, wówczas zgłaszać niewyraźne widzenie na każdą odległość lub narzekać na zbyt wąskie pole do czytania.

Każdy producent soczewek okularowych udziela tzw. gwarancji adaptacji. jej ramach istnieje możliwość wymiany okularów progresywnych na dwie oddzielne pary lub zmiany soczewek progresywnych.

Dzięki gwarancji adaptacji klient może czuć się pewnie, dokonując zakupu okularów. Dla wielu klientów jest to spory wydatek, zatem chcą oni mieć pewność, że wybrany produkt spełni ich oczekiwania.

Zdarza się jednak, że nie chcemy lub nie możemy czekać na przyjazd przedstawiciela producenta chcielibyśmy sami ustalić, co jest powodem braku adaptacji oka do soczewek progresywnych. takiej sytuacji każdorazowo proponuję zacząć od badania wzroku. jednym poprzednich artykułów pisałam także, iż zalecam (jeśli tylko mamy taką możliwość) sprawdzanie recept poprzednich gabinetów (szczególnie jeśli nie są to gabinety, którymi na stałe współpracujemy). Nawet przypadku recepty naszego gabinetu lepiej takim wypadku ponownie sprawdzić prawidłowość wykonanego badania wzroku. Mamy wtedy pewność kwestii refrakcji obserwowanej danego pacjenta wykluczamy jedną potencjalnych przyczyn późniejszego niezadowolenia klienta. Niezbędne jest także sprawdzenie wartości optycznych okularów oraz weryfikacja prawidłowego montażu soczewek okularowych. Jeśli wykluczyliśmy ewentualne błędy tym zakresie, problem dotyczy bliży to najczęściej będzie on związany ze zbyt długą lub zbyt krótką długością strefy progresji. Możemy to sprawdzić, np. unosząc okulary oceniając, czy pacjent jakimś ustawieniu może wyraźnie zobaczyć przedstawiony tekst.

Przy problemach czytaniem okularach progresywnych pomocna może być także zmiana ustawienia kąta pantoskopowego.

Czy zatem można uniknąć błędów doborze okularów progresywnych? Moim zdaniem zawsze powinniśmy się starać wykonywać swoją pracę perfekcyjnie, pamiętając przekazywaniu klientowi rzetelnych informacji sposób prosty zwięzły.

Warto też zadawać klientom jak najwięcej pytań, dzięki którym uzyskamy informacje, które pozwolą nam udzielać im profesjonalnych porad. kolei odbiór okularów progresywnych należy zawsze traktować priorytetowo, dokładnie sprawdzając, czy zaproponowane rozwiązanie spełnia wszystkie
oczekiwania klienta.

Oczywiście musimy także mieć świadomość, że nie wszystkich błędów da się uniknąć. pewnością zdarzy się klient, który nie będzie chciał współpracować salonem, odpowiadać na pytania wysłuchać porad optyka czy optometrysty. Ważne jest, aby umieć poradzić sobie również takich sytuacjach.

Na koniec cyklu artykułów poświęconych soczewkom progresywnym chciałabym życzyć Państwu, aby wszystkie decyzje podejmowane procesie doboru okularów progresywnych były trafne aby wszyscy Państwa klienci szybko bezproblemowo przystosowali się do tej metody korekcji wzroku.

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,553
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.