Proporcje okularów. Zacznijmy od „konstytucji”

Proporcje to jedno z ważniejszych zagadnień w stylizacji opraw okularowych. Częstym zabiegiem mającym na celu redukcję efektu powiększenia oczu jest np. proponowanie pacjentowi soczewek o konstrukcji podwójnie asferycznej. Oczywistym celem staje się zachowanie właściwych proporcji wielkości oczu względem twarzy – zarówno jej kształtu, jak i poszczególnych elementów.

Olaf Tabaczyński

stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta

Monika Misiak-Tabaczyńska

stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku

Wielkość oraz proporcje oprawki, tarczy zauszników mają często znaczący wpływ na budowanie relacji między proporcjami oczu, brwi, nosa ust. Żaden naszych klientów/pacjentów nie chce uzyskać efektu zbyt pomniejszonych lub nadmiernie powiększonych oczu oprawkach okularowych. Gdy oczy są zbyt duże lub zbyt małe, to proporcje twarzy są zachwiane, wtedy ani klient, ani my nie jesteśmy usatysfakcjonowani. to jest doskonały punkt wyjścia do kolejnego etapu stylizacji, czyli doboru właściwych proporcji okularów dla naszego klienta.

Fot.: Monika Matlak-Mizerkiewicz Stylizacja: Monika i Olaf Tabaczyńscy

Proporcje są ważne

To właśnie proporcje – obok takich cech okularów, jak: kolor, kształt czy forma – sprawiają, że okulary są jednymi najważniejszych aspektów dobrego stylu. Proporcje odczytujemy sposób natychmiastowy to właśnie ich właściwa relacja (widoczna często już po założeniu okularów) decyduje satysfakcji warunkuje ją, a w konsekwencji przekłada się na decyzję zakupie na dalszą relację klientem. Dowolna oprawa spośród tych, które posiadamy salonie, będzie się prezentować nieco inaczej na twarzach poszczególnych klientów. Wynika to faktu, że każda twarz jest inna, każda ma indywidualne niepowtarzalne proporcje. Tymi zagadnieniami zajmuje się biometria – dynamicznie rozwijająca się dziedzina nauki. Dziś proporcje twarzy wykorzystywane są do zindywidualizowanego projektowania okularów wykorzystaniem skanów głowy twarzy obrazowaniu 3D. Nacisk na proporcje, oprócz barw personalnych temperamentów, staje się zatem coraz bardziej pożądany przez klientów.

Proporcje a dobór opraw okularowych

Właśnie ze względu na proporcje tylko kilka spośród wielu dostępnych opraw będzie idealnie pasować do danego klienta. Właściwe proporcje to również obszar użytkowego dostosowania okularów do wielkości proporcji ciała, głowy oraz twarzy. Wszystko to – oprócz aspektów wizualnych – przekłada się także na funkcjonalność użytkowość okularów. Warto zauważyć, że proporcje okularów ich dopasowanie są tak samo ważne dla klientów każdej grupie wiekowej. Reprezentanci młodszego pokolenia bardzo chętnie komunikują swoje upodobania dotyczące wielkości proporcji okularów. Często słyszymy: „Te są dla mnie zbyt duże, te zbyt małe”. Wynika to faktu, że proporcje zmierzają do wzajemnego równoważenia się, wizualnej optycznej harmonii opartej na relacjach wielkości kształtów. Osoba drobniejszej budowie ciała głowy powinna raczej przymierzać oprawki mniejsze lub/delikatniejsze swej konstrukcji. koleji osoby masywniejszej lub bardziej zwartej budowie ciała swoje poszukiwania powinny rozpocząć raczej od oprawek pełniejszych, nieco mocniejszej konstrukcji.

Fot.: Monika Matlak-Mizerkiewicz Stylizacja: Monika i Olaf Tabaczyńscy

Oprawy versus sylwetka

Odnosząc się pierwszej kolejności do proporcji okularów względem budowy proporcji ciała, warto odwołać się do opracowań naukowych zakresu morfologii, dokładniej mówiąc do tzw. konstytucji, czyli określenia biotypu konstrukcji człowieka, jego sylwetki proporcji. Warto również zauważyć, że „Budowa ciała ujęciu systemów konstytucjonalnych była początkowo tworzona na użytek medycyny, następnie zaś znalazła zastosowanie sporcie, doborze do niektórych służb wojskowych czy zawodów” („Antopologia fizyczna” pod red. Andrzeja Malinowskiego, Wydawnictwo PWN, 1960).

Mówiąc systemach typologicznych, należy warto spojrzeć na zagadnienie wielkości dopasowania okularów przez pryzmat zindywidualizowania ich pod kątem cech klienta jego własnych osobniczych proporcji ciała.

Typologie budowy ciała

związku tym, że statystycznie średni czas życia jednej oprawki wynosi obecnie około 28 miesięcy, badania kontrolne wzroku zalecane są raz roku, częstotliwość wymiany oprawek jest większa. tego też powodu rośnie świadomość klientów/pacjentów, którzy zmieniają się wraz upływem czasu. definicji M. Czernoruckiego wynika, że wielkość proporcje okularów należy dobierać tu teraz, gdyż ciało, głowa twarz ulegają pewnym przemianom czasie. Pierwszą typologią, która może być wykorzystywana przy próbie określania proporcji ciała, jest typologia Hipokratesa.
Wyróżnił on dwa typy sylwetki:

1. habitus phthisicus – typ szczupłej sylwetce,

2. habitus apoplecticus – typ budowie pełniejszej.

ten prosty sposób dowiedzieliśmy się, jak wykorzystać indywidualne proporcje ciała procesie doboru oprawek okularowych:

• osobom sylwetkach mniejszych, drobniejszych czy szczuplejszych należy proponować oprawki mniejsze delikatniejsze,

• osobom większym czy pełniejszym należy proponować oprawki większe, mocniejszej konstrukcji.

Ta prosta typologia nie wyczerpuje tego tematu, wręcz dopiero go otwiera. Doskonałym uzupełnieniem dla stylizacji okularów jest rozwinięcie typologii przez Galena.

sposób naturalny moglibyśmy tym momencie przejść do technik temperamentalnych wykorzystaniem dopasowania wielkości konstrukcji okularów dla choleryków, sangwiników, flegmatyków czy melancholików. Te powiązania związek pomiędzy wielkościami proporcjami wykazał między innym Ernest Kretschmer, niemiecki lekarz psychiatra, profesor na Uniwersytecie Marburgu.

Dziś, ze względu na nieco bardziej użytkowy charakter tego artykułu, chcielibyśmy zwrócić uwagę, że proporcje okularów są niezwykle ważne. Odnoszą się one do stylu życia naszych klientów/pacjentów ich indywidualnych cech, które leżą podstaw zrozumienia ich potrzeb. Proporcje ciała to temat niezwykle delikatny. Jeśli go jednak dokładnie zrozumiemy, wówczas będziemy mogli bardziej świadomie trafniej dobierać oprawki okularowe.

Warto podkreślić, że temat proporcji okularów dotyczy obszarów takich jak np.:

• proporcje/kształty twarzy (których jest 10),

• proporcje/kształty głowy (których jest 9),

• profile boczne twarzy (których jest 6),

• profile górne głowy (których jest 24),

• kształty ust (których jest 4).

Personalizacja doboru opraw

Opanowanie zagadnień proporcji twarzy, głowy ciała pozwala sposób spersonalizowany komponować kształty, wielkości formy opraw okularowych – tak, aby okulary pasowały jak najlepiej. Dobrze dobrane proporcje przekładają się na komfort satysfakcję klienta/pacjenta. Najistotniejsze jest jednak to, że wtedy układ optyczny jest zoptymalizowany stabilny; niwelujemy także efekty uboczne, takie jak aberracje peryferyjnych polach widzenia czy dyskomfort przypadku bardziej złożonych układów optycznych. Dlatego też ogromne znaczenie mają proporcje okularów, które swoje mocne korzenie mają antropometrii, medycynie oraz fizyce.

Wszyscy doskonale wiemy, że szerokość nasady nosa proporcjach przekłada się na rozstaw soczewek, co za tym idzie – na budowę proporcje okularów. Proporcje okularów zapewniają też odpowiednią zindywidualizowaną centrację.

Styliści opraw okularowych są odpowiednio przygotowani wyposażeni wiedzę, którą posługują się niejako automatycznie. przypadku profesjonalnego stylisty dobór opraw salonie, uwzględnieniem proporcji, trwa zaledwie kilka minut. zamian ograniczamy przypadkowość wyborów minimalizujemy ryzyko braku satysfakcji ze strony klienta.

Nawet przy różnych wielkościowo oprawach modelu skrzyniowym możemy dobrać dla jednej twarzy wiele opraw. Jednym kluczy do sukcesu jest indywidualizacja, której podstaw leży rozumienie potrzeb klienta.

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,598
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.