W tym sezonie bawimy się kolorami – ciepłymi, lekkimi, naśladującymi barwy natury, owoców i otaczającej nas przestrzeni. To jest to, czego poszukujemy na co dzień.
„Szkła-słoneczka”
W najbliższym sezonie obowiązywać będą soczewki w wielu kolorach. Przede wszystkim właśnie w różowym, ale także w: żółtym, pomarańczowym, zielonym i (rzadziej) niebieskim. Świat zza okularów ma być pozytywny każdego dnia – a więc ciepły, miły i przyjemny w odbiorze.
To przesłanie jest niezwykle aktualne, i to pod każdą szerokością geograficzną. W pewnej mierze wynika z obecnej rzeczywistości oraz chęci zbalansowania wielu trosk życia jakimś pozytywnym akcentem. Taka różnorodność „szkieł-słoneczek” sięga również swoim eksperymentalnym stylem do tradycji lat 70. XX w.
Nostalgia
Trendy okularów słonecznych na sezon letnio-jesienny mają również w sobie nutę nostalgii. Są to modowe westchnienia w kierunku przeszłości i stylu minionych dekad. Styl na najbliższe miesiące ukształtował się na styku indywidualnej wrażliwości na modę, komfortu funkcjonowania, dobrego samopoczucia i zaspokajania potrzeb, co bez wątpienia kreuje i zachęca do korzystania z bogactwa kolorowych i wyrazistych oprawek.
Styl bez stylu
Dwa powyższe nurty, czyli szkła-słoneczka i nostalgia, tworzą jedne (lecz nie jedyne) z najbardziej zauważalnych trendów w okularach przeciwsłonecznych w 2022 r. na świecie. Zauważalny jest również styl pozbawiony stylu. W czym się wyraża? Nie są promowane ani lansowane nowatorskie projekty.
Nowości polegają na przeprojektowaniu opraw, które już znamy. Sięgamy do wzorów, które już widzieliśmy, nie tylko w latach 70., ale również 40., 60., a nawet 90. ubiegłego wieku (szerzej pisaliśmy o tym na łamach poprzedniego wydania „Optyka Polskiego”). Jednocześnie święcimy wielki powrót stylu pod nazwą Y2K, czyli mody rodem z lat 2000 i nierozerwalnie z nią związany błyskotliwy come back okularów rodem z pierwszych części filmu „Matrix”.
Eklektyzm zindywidualizowany
Reasumując, styl obecnych okularów słonecznych odwołuje się do eklektyzmu, a dalej do indywidualnego dopasowania. Zróżnicowane i dopasowane okulary często mają odwoływać się również do naszego nastroju oraz współtworzyć spójny i śmiały wizerunek z resztą stylizacji. Okulary są odważne, o zauważalnych, pełniejszych i mocniejszych kształtach. W tym kontekście moda okularowa okularów słonecznych została ukształtowana przez wybitne jednostki świata kultury i sztuki, przede wszystkim przez popularne aktorki i aktorów, z którymi utożsamiały się kolejne pokolenia.
Być jak Maverick
Także i dziś trendy obecne na tzw. złotym ekranie niejednokrotnie nas inspirują i zachęcają do zmiany stylu. Gdy piszę te słowa, właśnie rozpoczyna się kolejna, 75. edycja Cannes Film Festival, który potrwa 12 dni. Wśród wielu wspaniałych obrazów znajdzie się również premierowy pokaz nowego „Top Gun Maveric” w reżyserii Josepha Kosinskiego – amerykańskiego reżysera i producenta filmowego, scenarzysty i grafika komputerowego pochodzenia polskiego.
Na ekrany film ten wszedł 27maja i na pewno przyciągnie do kin spore tłumy.
Pierwsza część tej historii, czyli „Top Gun” w reżyserii Tony’ego Scotta z 1986 r., na wiele dekad wprowadziła do mody okulary typu aviator. Różnorodność ich modeli została doskonale zharmonizowana z charakterem aktorów, a same aviatory stały się nieodłącznym elementem i wzorem stylu życia codziennego. Ich pierwowzór doczekał się niezliczonej ilości odmian, wzorów i fasonów, a zmiany kolorystyczne dotyczyły zarówno soczewek, jak i samych oprawek. Pierwotne – złote – z czasem musiały podzielić się popularnością z innymi wersjami, m.in. ze srebrną matową czy czesaną. Dzięki tej szerokiej liczbie wariantów mamy możliwość indywidualnego dopasowania aviatorów i zaspokajania osobistych potrzeb wizerunkowych. Takie rozwiązania w modzie nazywamy personalizacją.
Klasyka w ultranowoczesnych odmianach
Powrót do kreatywnego wyrażania siebie i ubierania się to kolejny powód pojawienia się żywych trendów w okularach przeciwsłonecznych w roku 2022 – od futurystycznych po retro, ale w zdecydowanie jaśniejszych i bardziej odważnych kolorach, łamiących stereotypy.
Gdy analizujemy trendy na świecie, nie możemy zdefiniować żadnego stylu naprawdę „odlotowego”, jednak nie ulega wątpliwości, że to właśnie jaśniejsze tonacje kolorów opraw czy odważny walor i sorbetowe materiały stały się wiodącymi trendami w okularach słonecznych w aktualnym sezonie. To pełna gama barwnych tutti frutti, począwszy od ciepłych łososiowych odcieni, poprzez dojrzałe kolory pomarańczy, smakowitą barwę lodów malinowych i kwitnącego rzepaku, aż po bujną zieleń wiosennych traw, kolor bezchmurnego nieba w letnie poranki i nasycone, ciepłe barwy indygo. Świat oglądany przez takie soczewki staje się wielobarwny i jednocześnie bardziej pozytywny. Ciepłe kolory nie tylko wpływają na nasz pozytywny odbiór świata oraz blokują i neutralizują barwy przeciwne. Sprzyjają również wchodzeniu w stan relaksacji i czerpania przyjemności z wolnego czasu.
Dzięki tej specyficznej palecie barw i tonacji – połączonej z nowoczesnym, technologicznym materiałem (np. acetatem) o wysokiej jakości – oprawy są nieco mocniejsze, a ich kształt pełniejszy. W wielu wypadkach w świecie modowym okulary-słoneczka są w 2022 r. zestawiane wizerunkowo z dżinsową kurtką, krótką fryzurą, chustką na głowie i sandałami na platformie. Takie okulary słoneczne podkreślają i uzupełniają look, który jest lekki, niezobowiązujący, podyktowany komfortem oraz dobrym samopoczuciem.
Komfort dobrego widzenia przekładać się będzie również na jakościową wartość różowych, zielonych, żółtych i pomarańczowych soczewek. Ciekawym i godnym polecenia rozwiązaniem wprost ze świata mody mogą być soczewki w gradiencie trzech kolorów. Jako styliści polecamy m.in. tęczowo barwione soczewki, np. w tonacji różowej, łososiowej czy zielonej.
Jednym z pobocznych trendów są również słoneczka bezramkowe, o charakterystycznych, geometrycznych kształtach. Ta wielokątowość kwadratowych, sześciokątnych czy ośmiokątnych soczewek nie jest zbudowana na liniach prostych – poszczególne krawędzie są lekko wklęsłe do środka.
Obecna moda okularowa daje nam wiele okazji do zabawy i autokreacji wizerunkowej. Wykorzystajmy to!
Olaf Tabaczyński
stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta
Monika Misiak-Tabaczyńska
stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku