Patrz na świat przez różowe okulary

Od wielu dekad ten slogan nie był tak bardzo aktualny w stylu i modzie okularowej. Barwione na różowo soczewki w okularach słonecznych podbijają serca użytkowników!

W tym sezonie bawimy się kolorami – ciepłymi, lekkimi, naśladującymi barwy natury, owoców otaczającej nas przestrzeni. To jest to, czego poszukujemy na co dzień.

„Szkła-słoneczka”

najbliższym sezonie obowiązywać będą soczewki wielu kolorach. Przede wszystkim właśnie różowym, ale także w: żółtym, pomarańczowym, zielonym (rzadziej) niebieskim. Świat zza okularów ma być pozytywny każdego dnia – więc ciepły, miły przyjemny odbiorze.
To przesłanie jest niezwykle aktualne, to pod każdą szerokością geograficzną. pewnej mierze wynika obecnej rzeczywistości oraz chęci zbalansowania wielu trosk życia jakimś pozytywnym akcentem. Taka różnorodność „szkieł-słoneczek” sięga również swoim eksperymentalnym stylem do tradycji lat 70. XX w.

Nostalgia

Trendy okularów słonecznych na sezon letnio-jesienny mają również sobie nutę nostalgii. Są to modowe westchnienia kierunku przeszłości stylu minionych dekad. Styl na najbliższe miesiące ukształtował się na styku indywidualnej wrażliwości na modę, komfortu funkcjonowania, dobrego samopoczucia zaspokajania potrzeb, co bez wątpienia kreuje zachęca do korzystania bogactwa kolorowych wyrazistych oprawek.

Styl bez stylu

Dwa powyższe nurty, czyli szkła-słoneczka nostalgia, tworzą jedne (lecz nie jedyne) najbardziej zauważalnych trendów okularach przeciwsłonecznych 2022 r. na świecie. Zauważalny jest również styl pozbawiony stylu. czym się wyraża? Nie są promowane ani lansowane nowatorskie projekty.
Nowości polegają na przeprojektowaniu opraw, które już znamy. Sięgamy do wzorów, które już widzieliśmy, nie tylko latach 70., ale również 40., 60., nawet 90. ubiegłego wieku (szerzej pisaliśmy tym na łamach poprzedniego wydania „Optyka Polskiego”). Jednocześnie święcimy wielki powrót stylu pod nazwą Y2K, czyli mody rodem lat 2000 nierozerwalnie nią związany błyskotliwy come back okularów rodem pierwszych części filmu „Matrix”.

Eklektyzm zindywidualizowany

Reasumując, styl obecnych okularów słonecznych odwołuje się do eklektyzmu, dalej do indywidualnego dopasowania. Zróżnicowane dopasowane okulary często mają odwoływać się również do naszego nastroju oraz współtworzyć spójny śmiały wizerunek resztą stylizacji. Okulary są odważne, zauważalnych, pełniejszych mocniejszych kształtach. tym kontekście moda okularowa okularów słonecznych została ukształtowana przez wybitne jednostki świata kultury sztuki, przede wszystkim przez popularne aktorki aktorów, którymi utożsamiały się kolejne pokolenia.

Być jak Maverick

Także dziś trendy obecne na tzw. złotym ekranie niejednokrotnie nas inspirują zachęcają do zmiany stylu. Gdy piszę te słowa, właśnie rozpoczyna się kolejna, 75. edycja Cannes Film Festival, który potrwa 12 dni. Wśród wielu wspaniałych obrazów znajdzie się również premierowy pokaz nowego „Top Gun Maveric” reżyserii Josepha Kosinskiego – amerykańskiego reżysera producenta filmowego, scenarzysty grafika komputerowego pochodzenia polskiego.
Na ekrany film ten wszedł 27maja na pewno przyciągnie do kin spore tłumy.

Pierwsza część tej historii, czyli „Top Gun” reżyserii Tony’ego Scotta 1986 r., na wiele dekad wprowadziła do mody okulary typu aviator. Różnorodność ich modeli została doskonale zharmonizowana charakterem aktorów, same aviatory stały się nieodłącznym elementem wzorem stylu życia codziennego. Ich pierwowzór doczekał się niezliczonej ilości odmian, wzorów fasonów, zmiany kolorystyczne dotyczyły zarówno soczewek, jak samych oprawek. Pierwotne – złote – czasem musiały podzielić się popularnością innymi wersjami, m.in. ze srebrną matową czy czesaną. Dzięki tej szerokiej liczbie wariantów mamy możliwość indywidualnego dopasowania aviatorów zaspokajania osobistych potrzeb wizerunkowych. Takie rozwiązania modzie nazywamy personalizacją.

Klasyka w ultranowoczesnych odmianach

Powrót do kreatywnego wyrażania siebie ubierania się to kolejny powód pojawienia się żywych trendów okularach przeciwsłonecznych roku 2022 – od futurystycznych po retro, ale zdecydowanie jaśniejszych bardziej odważnych kolorach, łamiących stereotypy.

Gdy analizujemy trendy na świecie, nie możemy zdefiniować żadnego stylu naprawdę „odlotowego”, jednak nie ulega wątpliwości, że to właśnie jaśniejsze tonacje kolorów opraw czy odważny walor sorbetowe materiały stały się wiodącymi trendami okularach słonecznych aktualnym sezonie. To pełna gama barwnych tutti frutti, począwszy od ciepłych łososiowych odcieni, poprzez dojrzałe kolory pomarańczy, smakowitą barwę lodów malinowych kwitnącego rzepaku, aż po bujną zieleń wiosennych traw, kolor bezchmurnego nieba letnie poranki nasycone, ciepłe barwy indygo. Świat oglądany przez takie soczewki staje się wielobarwny jednocześnie bardziej pozytywny. Ciepłe kolory nie tylko wpływają na nasz pozytywny odbiór świata oraz blokują neutralizują barwy przeciwne. Sprzyjają również wchodzeniu stan relaksacji czerpania przyjemności wolnego czasu.

Dzięki tej specyficznej palecie barw tonacji – połączonej nowoczesnym, technologicznym materiałem (np. acetatem) wysokiej jakości – oprawy są nieco mocniejsze, ich kształt pełniejszy. wielu wypadkach świecie modowym okulary-słoneczka są 2022 r. zestawiane wizerunkowo dżinsową kurtką, krótką fryzurą, chustką na głowie sandałami na platformie. Takie okulary słoneczne podkreślają uzupełniają look, który jest lekki, niezobowiązujący, podyktowany komfortem oraz dobrym samopoczuciem.

Komfort dobrego widzenia przekładać się będzie również na jakościową wartość różowych, zielonych, żółtych pomarańczowych soczewek. Ciekawym godnym polecenia rozwiązaniem wprost ze świata mody mogą być soczewki gradiencie trzech kolorów. Jako styliści polecamy m.in. tęczowo barwione soczewki, np. tonacji różowej, łososiowej czy zielonej.

Jednym pobocznych trendów są również słoneczka bezramkowe, charakterystycznych, geometrycznych kształtach. Ta wielokątowość kwadratowych, sześciokątnych czy ośmiokątnych soczewek nie jest zbudowana na liniach prostych – poszczególne krawędzie są lekko wklęsłe do środka.

Obecna moda okularowa daje nam wiele okazji do zabawy autokreacji wizerunkowej. Wykorzystajmy to!

Olaf Tabaczyński

stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta

Monika Misiak-Tabaczyńska

stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,519
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.