Jak dobierać kolory oprawek do klienta?

Rozumiejąc istotę kolorów w kształtowaniu wizerunku oraz posiadając odpowiednią wiedzę o barwach, możemy kreować określone stylizacje, bazując na pełnej palecie barw personalnych. Do diagnozy i określenia barw personalnych potrzebujemy: sprzętu, wiedzy, doświadczenia i specyficznych, lecz prostych narzędzi.

Olaf Tabaczyński

stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta

Monika Misiak-Tabaczyńska

stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku

Dobieranie kolorów może być fascynującym procesem, który pomaga stworzyć atrakcyjne, zharmonizowane kombinacje oparte na relacji między barwami personalnymi kolorem oprawek. Rezultat takiego podejścia pomaga zaspokoić indywidualne potrzeby klienta zbudować jego harmonijny wizerunek, stając się ważną częścią stylizacji.

Koło kolorów

Pierwszym krokiem kierunku osiągnięcia tego celu jest zdobycie umiejętności posługiwania się kołem barw, często ujętym formę graficzną, zrozumienie jego przydatności pracy salonie optycznym. Spełnienie tych dwóch przesłanek ułatwi zgłębienie tematu właściwego doboru kolorów wyposaży nas argumenty niezbędne przy spersonalizowanym doradztwie.

Zacznijmy od podstaw wyjaśnienia, że praktyce możemy spotkać się wieloma systemami barw. Jednym najpopularniejszych jest CMYK, składający czterech barw podstawowych, od których nazw utworzono powyższy skrót: cyan (cyjan, odcień niebieskiego), magenta (czerwony), yellow (żółty), black (czarny). Wszystkie kolory opraw, które widzieliśmy, posiadamy polecamy, są wynikiem mieszania tych czterech barwników/kolorantów. To stwierdzenie tyleż prawdziwe, co będące pewnym uproszczeniem, ale nie zmienia to faktu, że system CMYK jest użytecznym narzędziem. trzech podstawowych kolorów (czerwony, niebieski żółty) powstają początkowo barwy pochodne, czyli pomarańczowy, fioletowy zielony, a z nich kolei cała paleta barw. Połowa nich jest chłodniejsza, druga zaś – cieplejsza. pierwszej grupie znajdują się między innymi kolory fioletowy, niebieski zielony, natomiast ciepłą przeciwwagę stanowią żółty, pomarańczowy czerwony.

Barwa skóry i technika pigmentacyjna prosta

Kolejną ważną składową, niezbędną przy indywidulanym dopasowywaniu kolorów oprawek, którego celem jest budowanie harmonijnego wizerunku klienta, jest barwa jego skóry. dokładniej mówiąc, pigmentacja skóry, na którą składa się kilka barwników. Jedne są bardziej istotne, inne – choć teoretycznie mniej dominujące – mogą zaważyć na odbiorze całości. Zupełnie jak sztuce kulinarnej, gdzie szczypta przyprawy potrafi zmienić smak całości. Dlatego, pracując klientem salonu optycznego, powinniśmy przeprowadzić uproszczoną analizę pigmentacyjną jego skóry.

Nadmieńmy, że to bardzo użyteczny proces. Wstępny podział barwy skóry na temperaturę cieplejszą lub chłodniejszą oraz dobór kolorów oprawek stosownie do pigmentacji skóry pozwala zawęzić wybór, redukując kolory mniej pasujące aż 50%! Przy ciepłej pigmentacji skóry aż 80% pasują kolory oprawek cieplejszym kolorze, natomiast przy chłodnej pigmentacji skóry 80% sprawdzą się oprawki chłodniejszym kolorze. Tę technikę stylizacji opraw okularowych – której jesteśmy autorami – nazywamy techniką pigmentacyjną prostą.

Wykorzystanie koła kolorów

Koło kolorów to bardzo przydatne narzędzie, które pomaga zobaczyć, jak są one ze sobą powiązane. Możemy na nim wyróżnić dwie grupy połączone wzajemnie relacjami: barwy bliskoznaczne barwy komplementarne.

Barwy bliskoznaczne

Na kole kolorów znajdują się blisko siebie. Subtelne różnice barw bliskoznacznych mogą wpływać na subiektywny odbiór indywidualny dobór oprawek. To istotna uwaga, zwłaszcza gdy mówimy precyzyjnym doborze kolorów oprawek. Weźmy dla przykładu kolor czarny – produkcji opraw okularowych jest on zwykle wykorzystywany nasyceniu około 70% mniej. rezultacie czerń czerni nierówna, do tego są cieplejsze czernie oprawek czarne oprawki odcieniu chłodniejszym. Różnica bywa naprawdę kolosalna. Nie możemy zaproponować ciepłej czerni osobie chłodną pigmentacją. Zawsze to będzie wyglądać źle. Również chłodna czerń źle będzie leżeć na skórze ciepłej pigmentacji.

Barwy komplementarne

To kolory znajdujące się naprzeciwko siebie na kole kolorów. Stylizacje, których kolor oprawki jest przeciwstawny do barwy skóry, są dość odważne. Barwy komplementarne, zestawione ze sobą, zapewniają silny kontrast, obok którego trudno przejść obojętnie. Ich stosowanie może pomóc przyciąganiu uwagi, wyważaniu pewnych kompozycji tworzeniu wrażenia harmonii kolorystyce osoby.

Reguła 60-30-10

Triada kolorów to umiejętne stosowanie grupy barw równo rozmieszczonych na kole kolorów. Tutaj sprawdza się zasada „60-30-10”. Korzystamy niej, by procentowo określić użycie określonych barw przy budowaniu właściwej proporcji kolorów danym projekcie bądź stylizacji. Prześledźmy to na przykładzie zieleni, fioletu pomarańczu. Kolor główny (60%) to np. cieplejszy odcień skóry tonacji pomarańczowej, 30% to kolor drugorzędny – front oprawy okularowej odcieniu zielonym, 10% to kolor akcentowy – zausznik odcieniu fioletowym.

Czas na monochrom

tym podejściu bazujemy na subtelnych różnicach tonalnych między barwą skóry frontem okularów, ich zausznikami pozostałymi elementami oprawek.
To rozwiązanie korzystnie wpływa na stworzenie eleganckiego spójnego wizerunku. Przykładowo, gdy pigmentacja skóry jest nieco chłodniejsza, domieszką koloru niebieskiego, oprawki powinny zostać precyzyjnie dopasowane do tonacji skóry. Zaleca się jednocześnie, aby były od niej nieco bardziej stonowane.

Kontrast walorowy

Tutaj na znaczeniu zyskuje moc koloru opraw, natomiast barwę tonację skóry traktujemy jako tło, na którym mają się wyróżniać okulary. Jeżeli skóra jest tonacji jaśniejszej – kolor oprawki powinien być ciemniejszy. odwrotnie, gdy barwa skóry jest ciemniejsza, kolorystyka oprawki powinna być jaśniejsza.

Kolory, które nas drzemią, są tak samo zasymilowane jak kod DNA. Tworzą nami nierozerwalną więź. Bywa jednak, że klienci jej nie rozumieją, wybory kolorów opraw opierają tylko na wcześniejszych doświadczeniach. Aby przeprowadzić ich przez indywidualny dobór kolorystyczny opraw, niejednokrotnie trzeba nieco więcej czasu, wiedzy umiejętności. Często podczas stylizacji opraw okularowych wchodzimy świat psychologii, stwarzając naszym klientom bezpieczną przestrzeń do otwarcia się eksperymentowania wizerunkiem.

 


Olaf Tabaczyński – twórca zawodu nazwy „Stylista Opraw Okularowych” optometrysta, mistrz świata Style & MUA, artysta plastyk, designer. Kreator wizerunku, trener, wielokrotny juror prelegent na międzynarodowych konferencjach. Twórca zasad makijażu dla osób noszących okulary szkła kontaktowe. Zdobywca wielu nagród, tym „Złotej Perły Mody 2023”. Właściciel Optic Cafe.

Monika Misiak-Tabaczyńska – stylistka opraw okularowych, pedagog, kolorystka, wykładowca na UAM WSEiT, instruktorka estetyki wizerunku, kosmetolog, organizatorka Mistrzostw Polski Makijażu, wieloletnia trenerka Akademii Walki Rakiem.

www.olaftabaczynski.com


 

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,548
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.