Olaf Tabaczyński
stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta
Monika Misiak-Tabaczyńska
stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku
Dobieranie kolorów może być fascynującym procesem, który pomaga stworzyć atrakcyjne, zharmonizowane kombinacje oparte na relacji między barwami personalnymi a kolorem oprawek. Rezultat takiego podejścia pomaga zaspokoić indywidualne potrzeby klienta i zbudować jego harmonijny wizerunek, stając się ważną częścią stylizacji.
Koło kolorów
Pierwszym krokiem w kierunku osiągnięcia tego celu jest zdobycie umiejętności posługiwania się kołem barw, często ujętym w formę graficzną, i zrozumienie jego przydatności w pracy w salonie optycznym. Spełnienie tych dwóch przesłanek ułatwi zgłębienie tematu właściwego doboru kolorów i wyposaży nas w argumenty niezbędne przy spersonalizowanym doradztwie.
Zacznijmy od podstaw i wyjaśnienia, że w praktyce możemy spotkać się z wieloma systemami barw. Jednym z najpopularniejszych jest CMYK, składający z czterech barw podstawowych, od których nazw utworzono powyższy skrót: cyan (cyjan, odcień niebieskiego), magenta (czerwony), yellow (żółty), black (czarny). Wszystkie kolory opraw, które widzieliśmy, posiadamy i polecamy, są wynikiem mieszania tych czterech barwników/kolorantów. To stwierdzenie tyleż prawdziwe, co będące pewnym uproszczeniem, ale nie zmienia to faktu, że system CMYK jest użytecznym narzędziem. Z trzech podstawowych kolorów (czerwony, niebieski i żółty) powstają początkowo barwy pochodne, czyli pomarańczowy, fioletowy i zielony, a z nich z kolei cała paleta barw. Połowa z nich jest chłodniejsza, druga zaś – cieplejsza. W pierwszej grupie znajdują się między innymi kolory fioletowy, niebieski i zielony, natomiast ciepłą przeciwwagę stanowią żółty, pomarańczowy i czerwony.
Barwa skóry i technika pigmentacyjna prosta
Kolejną ważną składową, niezbędną przy indywidulanym dopasowywaniu kolorów oprawek, którego celem jest budowanie harmonijnego wizerunku klienta, jest barwa jego skóry. A dokładniej mówiąc, pigmentacja skóry, na którą składa się kilka barwników. Jedne są bardziej istotne, inne – choć teoretycznie mniej dominujące – mogą zaważyć na odbiorze całości. Zupełnie jak w sztuce kulinarnej, gdzie szczypta przyprawy potrafi zmienić smak całości. Dlatego, pracując z klientem salonu optycznego, powinniśmy przeprowadzić uproszczoną analizę pigmentacyjną jego skóry.
Nadmieńmy, że to bardzo użyteczny proces. Wstępny podział barwy skóry na temperaturę cieplejszą lub chłodniejszą oraz dobór kolorów oprawek stosownie do pigmentacji skóry pozwala zawęzić wybór, redukując kolory mniej pasujące aż o 50%! Przy ciepłej pigmentacji skóry aż w 80% pasują kolory oprawek o cieplejszym kolorze, natomiast przy chłodnej pigmentacji skóry w 80% sprawdzą się oprawki o chłodniejszym kolorze. Tę technikę w stylizacji opraw okularowych – której jesteśmy autorami – nazywamy techniką pigmentacyjną prostą.
Wykorzystanie koła kolorów
Koło kolorów to bardzo przydatne narzędzie, które pomaga zobaczyć, jak są one ze sobą powiązane. Możemy na nim wyróżnić dwie grupy połączone wzajemnie relacjami: barwy bliskoznaczne i barwy komplementarne.
Barwy bliskoznaczne
Na kole kolorów znajdują się blisko siebie. Subtelne różnice barw bliskoznacznych mogą wpływać na subiektywny odbiór i indywidualny dobór oprawek. To istotna uwaga, zwłaszcza gdy mówimy o precyzyjnym doborze kolorów oprawek. Weźmy dla przykładu kolor czarny – w produkcji opraw okularowych jest on zwykle wykorzystywany w nasyceniu około 70% i mniej. W rezultacie czerń czerni nierówna, do tego są cieplejsze czernie oprawek i czarne oprawki w odcieniu chłodniejszym. Różnica bywa naprawdę kolosalna. Nie możemy zaproponować ciepłej czerni osobie z chłodną pigmentacją. Zawsze to będzie wyglądać źle. Również chłodna czerń źle będzie leżeć na skórze o ciepłej pigmentacji.
Barwy komplementarne
To kolory znajdujące się naprzeciwko siebie na kole kolorów. Stylizacje, w których kolor oprawki jest przeciwstawny do barwy skóry, są dość odważne. Barwy komplementarne, zestawione ze sobą, zapewniają silny kontrast, obok którego trudno przejść obojętnie. Ich stosowanie może pomóc w przyciąganiu uwagi, wyważaniu pewnych kompozycji i tworzeniu wrażenia harmonii w kolorystyce osoby.
Reguła 60-30-10
Triada kolorów to umiejętne stosowanie grupy barw równo rozmieszczonych na kole kolorów. Tutaj sprawdza się zasada „60-30-10”. Korzystamy z niej, by procentowo określić użycie określonych barw przy budowaniu właściwej proporcji kolorów w danym projekcie bądź stylizacji. Prześledźmy to na przykładzie zieleni, fioletu i pomarańczu. Kolor główny (60%) to np. cieplejszy odcień skóry w tonacji pomarańczowej, 30% to kolor drugorzędny – front oprawy okularowej w odcieniu zielonym, a 10% to kolor akcentowy – zausznik w odcieniu fioletowym.
Czas na monochrom
W tym podejściu bazujemy na subtelnych różnicach tonalnych między barwą skóry a frontem okularów, ich zausznikami i pozostałymi elementami oprawek.
To rozwiązanie korzystnie wpływa na stworzenie eleganckiego i spójnego wizerunku. Przykładowo, gdy pigmentacja skóry jest nieco chłodniejsza, z domieszką koloru niebieskiego, oprawki powinny zostać precyzyjnie dopasowane do tonacji skóry. Zaleca się jednocześnie, aby były od niej nieco bardziej stonowane.
Kontrast walorowy
Tutaj na znaczeniu zyskuje moc koloru opraw, natomiast barwę i tonację skóry traktujemy jako tło, na którym mają się wyróżniać okulary. Jeżeli skóra jest w tonacji jaśniejszej – kolor oprawki powinien być ciemniejszy. I odwrotnie, gdy barwa skóry jest ciemniejsza, kolorystyka oprawki powinna być jaśniejsza.
Kolory, które w nas drzemią, są tak samo zasymilowane jak kod DNA. Tworzą z nami nierozerwalną więź. Bywa jednak, że klienci jej nie rozumieją, a wybory kolorów opraw opierają tylko na wcześniejszych doświadczeniach. Aby przeprowadzić ich przez indywidualny dobór kolorystyczny opraw, niejednokrotnie trzeba nieco więcej czasu, wiedzy i umiejętności. Często podczas stylizacji opraw okularowych wchodzimy w świat psychologii, stwarzając naszym klientom bezpieczną przestrzeń do otwarcia się i eksperymentowania z wizerunkiem.
Olaf Tabaczyński – twórca zawodu i nazwy „Stylista Opraw Okularowych” optometrysta, mistrz świata Style & MUA, artysta plastyk, designer. Kreator wizerunku, trener, wielokrotny juror i prelegent na międzynarodowych konferencjach. Twórca zasad makijażu dla osób noszących okulary i szkła kontaktowe. Zdobywca wielu nagród, w tym „Złotej Perły Mody 2023”. Właściciel Optic Cafe.
Monika Misiak-Tabaczyńska – stylistka opraw okularowych, pedagog, kolorystka, wykładowca na UAM i WSEiT, instruktorka estetyki wizerunku, kosmetolog, organizatorka Mistrzostw Polski Makijażu, wieloletnia trenerka w Akademii Walki z Rakiem.