Wywiad z Prezesem KRIO Janem Witkowskim

Niedawno minęło 25 lat od powstania Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.

Jakie są plany i perspektywy rozwoju KRIO na następne lata?
Proste pytanie, skomplikowana odpowiedź. Tak, to prawda. Rok 2021 jest jubileuszem 25-lecia istnienia KRIO. Trudno jednak określić perspektywy i plany KRIO w dobie pandemii, dlatego cieszę się na nasze nadchodzące spotkanie na targach optycznych OPTYKA 2021, które było niemożliwe do przeprowadzenia w zeszłym roku.
Jeśli chodzi o perspektywy, to przede wszystkim bardzo ważne jest, aby branża mogła pracować i otwierać się na klientów.
Z wielu oczywistych powodów zeszły rok był bardzo trudny. Wiele zakładów było zamkniętych. Dzisiaj jednak wszyscy pracują. Uważam, że perspektywa rozwoju Izby jest jak najbardziej otwartym tematem. To wszystko zależy oczywiście od naszych członków zrzeszonych w cechach, którzy przygotowują różnego rodzaju propozycje przedsięwzięć i pomysły na konsolidację środowiska.
Dla mnie plany na przyszłość to działania Izby skierowane na promocję naszych optyków. Z okazji 25-lecia zmieniliśmy logo, wizerunek i stronę internetową. Projektujemy również inne mechanizmy i narzędzia, aby zadbać o naszych członków. Chcę, żeby nasi optycy mieli jak najwięcej klientów.
W poprzednich latach mogliśmy planować wszystko na 100%. Dzisiaj owszem, jesteśmy dobrze przygotowani do nadchodzących targów, ale na bieżąco obserwujemy sytuację w kraju. Jesteśmy przekonani, że targi się odbędą. Mimo wszystko nie jest to taka stabilność jak w innych latach.

Przed nami kolejna edycja targów Optyka. Co KRIO przygotowało dla uczestników? Czego możemy spodziewać się w tym roku?
Planujemy zorganizować konferencję naukową i uroczystą kolację, na której podsumowalibyśmy 25-lecie i wręczylibyśmy Złote Medale dla produktów. Jeszcze nie do końca wiem, w jakiej formule się to odbędzie, mamy przygotowane kilka scenariuszy – czekamy na aktualizację wytycznych związanych z COVID-19.
Sukcesem jest jednak to, że zgłosiło się dużo firm i że mamy dużą powierzchnię zarezerwowaną dla targów. Cieszą mnie napływające bardzo licznie zgłoszenia optyków indywidualnych. Jak zawsze będą to targi dobrych kontraktów i wyraźnych korzyści, czego życzę wystawcom i odwiedzającym.
Tegoroczna edycja targów po raz pierwszy będzie trzydniowa. Docierały do nas głosy, że dwa dni to za mało czasu na zobaczenie wszystkiego i zamówienie produktów. Rozszerzyliśmy więc wydarzenie o jeden dzień targowy w niedzielę.
Oczywiście będzie nam towarzyszyć konferencja naukowa, jak zawsze patronat nad nią objął prof. Ryszard Naskręcki. Konferencja odbędzie się w sobotę. Oprócz tego na hali targowej przygotowujemy Speakers Corner, w którym będą mogły prezentować się firmy (w tym firmy towarzyszące) i przedstawiciele, którzy chcą opowiedzieć o działaniu produktów i innowacjach.

Jakie środki bezpieczeństwa powzięli Państwo w kontekście pandemii w związku z organizacją targów?
W związku z tym, że jesteśmy współorganizatorem, razem z MTP dbamy o to, aby targi odbyły się w oparciu o wymogi bezpieczeństwa. Cieszy to, że branża optyczna była w tzw. grupie zero – większość z nas jest zaszczepiona. Mimo to wszystkie wymagania, które stawiają nam dzisiaj minister zdrowia i inne organy, na pewno będą dopełnione, abyśmy mogli w odpowiednich warunkach przeprowadzić targi.

Jaki wpływ na rynek optyczny miała pandemia?
Jak wspomniałem, największą niewiadomą była wiosna 2020 r. Wtedy rzeczywiście nie znaliśmy koronawirusa i zamykaliśmy swoje zakłady. Oczywiście korzystaliśmy z tych form pomocy, które były nam proponowane przez rząd czy inne instytucje.
Jestem wdzięczny za to, że nie musieliśmy przechodzić przez to, przez co przechodziły inne branże. Nie musieliśmy zamykać naszych salonów na długo. Dzięki temu branża przetrwała i ma się nie najgorzej. Ciężko to porównywać z innymi sektorami rynku, ale dzięki temu, że potrafiliśmy zorganizować i zabezpieczyć swoje stanowiska pracy, przetrwaliśmy i mogliśmy pracować. Największy problem mieli Ci, którzy pracowali w galeriach handlowych. Optycy indywidualni na pewno są w nienajgorszej kondycji i kontynuują swoją pracę sprzed pandemii. Myślę, że ogólna sytuacja jest bardzo dobra.
Ważne, że branża jest zdrowa i działa bez uszczerbków. Możemy przedstawiać nasze usługi klientom, którzy chcą zadbać o swój wzrok.

Jakie inicjatywy na rzecz optyków podejmowało ostatnio KRIO?
Najważniejsze zmiany dotyczą obecnie nowego logo i strony internetowej. Chcemy zadbać o wizerunek KRIO i pokazać optyka-rzemieślnika, który od A do Z realizuje zamówienie klienta.
Chcemy, żeby nasza usługa była gwarancją, którą będziemy proponować w nowych przedsięwzięciach, np. w naszym lokalizatorze dostępnym na stronie KRIO. Dzięki niemu można łatwo znaleźć optyka-rzemieślnika, który rzetelnie wykona usługę, KRIO pokazując taki salon, gwarantuje najwyższą jakość usług.
Jeśli chodzi o inne projekty, to chcemy rozwinąć inicjatywę „Autoryzowanego Salonu Optycznego KRIO”. To nasza nowa propozycja dla optyków zrzeszonych, którą szerzej omówimy na targach. Chcemy promować naszych optyków i zachęcić osoby niezrzeszone do dołączenia do naszych organizacji.

Dla optyków zrzeszonych w cechach udostępniają Państwo możliwość dołączenia do Strefy Optyka. Czym charakteryzuje się ta strefa? Dlaczego warto do niej dołączyć?
Jest to kolejna innowacja z naszej strony. Strefa Optyka jest miejscem dedykowanym optykom zrzeszonym w KRIO. Zamieszczamy tam informacje z branży i z działalności Izby. Optyk ma wszystkie wiadomości zgromadzone w jednym miejscu. Jest to kolejne narzędzie, dzięki któremu chcemy budować naszą społeczność. By uzyskać do niej dostęp, zrzeszony optyk wypełnia krótki formularz, znajdujący się na naszej stronie. Biuro KRIO weryfikuje dane i wysyła link z dostępem – już wtedy osoba zainteresowana może korzystać ze Strefy Optyka. Chcemy zadbać o tych, którzy nas wspierają i którzy działają pod patronatem KRIO.

Co chciałby Pan przekazać optykom i ich klientom?
Przygotowujemy dla Państwa kolejną edycję targów optycznych OPTYKA 2021. Zapraszam wszystkich do Poznania! Wystawcy, którzy fachowo i merytorycznie przygotowują się do zaprezentowania swoich produktów, liczą na naszą wysoką frekwencję. Spotkajmy się w czasie targów wyraźnych korzyści OPTYKA 2021 w Poznaniu!

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,397
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.