Justyna Skrzypek
ekspertka marketingu, szkoleniowiec, blogerka, autorka programu „Będzie dobrze”, właścicielka firmy konsultingowej KONSTELACJA MARKETINGU
W poniższym artykule postaram się omówić najważniejsze trendy, które w 2025 roku będą miały największy wpływ na skuteczność działań marketingowych, również tych realizowanych w salonach optycznych.
1. Personalizacja na wyższym poziomie, wspierana przez AI
Personalizacja od kilku lat jest kluczowym elementem strategii marketingowych, ale rozwój sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence, AI) wprowadza ją na zupełnie nowy poziom. AI umożliwia analizowanie zachowań konsumentów w czasie rzeczywistym i tworzenie precyzyjnie dopasowanych komunikatów. W 2025 roku marki będą oferować hiperpersonalizację, która uwzględnia nie tylko preferencje, ale także nastrój i sytuację życiową odbiorcy.
Przykłady personalizacji to automatyczne dopasowywanie ofert i reklam do nastroju i lokalizacji konsumenta oraz personalizacja komunikacji (prowadzonej np. w mediach społecznościowych) w czasie rzeczywistym. Klienci będą szukać miejsc i ofert, które nie tylko zaspokoją ich praktyczne potrzeby dotyczące korekcji wzroku, ale również poprawią nastrój, uwzględniając ich samopoczucie i stany emocjonalne. Już dziś można zwracać większą uwagę na to, czy nasi klienci lubią do nas wracać m.in. dlatego, że wystrój naszego salonu jest atrakcyjny, personel przyjazny, opiekuńczy i optymistycznie nastawiony do swych obowiązków, a w salonie unosi się delikatny zapach pomarańczy, który świetnie komponuje się z dobrą zimową herbatą, serwowaną wszystkim zmarzniętym klientom.
2. Marketing w świecie wirtualnym
Od pewnego czasu mamy do dyspozycji nieograniczoną, nową przestrzeń, w której użytkownicy mogą współdziałać i tworzyć w sposób bardzo realistyczny. Tą przestrzenią jest metawersum. Marki już teraz szukają sposobów na jej wykorzystanie, a w najbliższych latach możemy spodziewać się eksplozji innowacji w tej dziedzinie.
Przykłady działań w tym zakresie z perspektywy salonów optycznych można mnożyć, ale najważniejsze będzie zwrócenie uwagi na wszelkie wirtualne doświadczenia budujące zaangażowanie klientów, wirtualne przymierzalnie czy wydarzenia online, które będą okazją do spotkań z celebrytami i poznawania ekskluzywnych treści z dowolnego miejsca na świecie.
3. Wzrost roli AI w tworzeniu treści
Coraz więcej firm korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, aby szybko tworzyć treści, które są zarówno angażujące, jak i zoptymalizowane pod kątem SEO. Chatboty oparte na algorytmach językowych (jak ChatGPT) czy aplikacje graficzne z wbudowanymi funkcjami z zakresu AI są w stanie bardzo szybko generować różnego rodzaju materiały (np. posty czy grafiki na potrzeby medów społecznościowych), których opracowywanie wymagało dotychczas dużego nakładu czasu i środków.
Wykorzystanie AI przełoży się na znaczną oszczędność czasu, ale także umożliwi tworzenie treści w wielu językach i dotarcie z ofertą do przedstawicieli innych narodowości mieszkających w naszym kraju. Narzędzia wspierane sztuczną inteligencją pozwolą także na opracowywanie materiałów lepiej dostosowanych do algorytmów wyszukiwarek i preferencji użytkowników.
4. Marketing audio – autentyczne rozmowy o rzeczach ważnych
W 2025 roku marketing audio będzie jednym z najskuteczniejszych narzędzi docierania do konsumentów. Podcasty, reklamy głosowe oraz współpraca z twórcami treści audio dynamicznie się rozwijają, zwłaszcza wśród osób z pokolenia Z i tzw. milenialsów.
Już dziś można próbować tworzyć pierwsze własne podcasty, w których właściciele i pracownicy salonu dzielą się historiami, poradami i budują autentyczną relację z odbiorcami. Ważnym elementem takiego przekazu będzie personalizacja treści audio, np. dostosowanie przekazu reklamowego do kontekstu, w którym użytkownik słucha danej treści.
5. Integracja zakupów i treści w social commerce
Social commerce, czyli sprzedaż bezpośrednia za pośrednictwem platform społecznościowych, będzie się rozwijać jeszcze intensywniej w 2025 roku. Dzięki nowym funkcjom zakupów na platformach takich jak Instagram, Facebook czy TikTok konsumenci będą mogli dokonywać zakupów bezpośrednio z poziomu aplikacji.
Jedną z kluczowych innowacji będzie rozwój funkcji livestream commerce, dzięki której twórcy lub przedstawiciele marek będą mogli prezentować produkty w czasie rzeczywistym, zachęcając widzów do zakupu (tzw. live’y sprzedażowe). Powstaną także ulepszone systemy rekomendacji na podstawie danych o użytkownikach, które ułatwią dotarcie do odpowiednich grup odbiorców, a także kampanie z influencerami/użytkownikami, które będą bezpośrednio powiązane z możliwością zakupu produktów za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Całość materiału dostępne na: https://feniksmedia.pl/publikacje/Optyk_Polski/82/68/