Techniki zarządzania przychodami, cz. 2

Na dochodowość naszego biznesu mają wpływ: atrakcyjna oferta handlowa dla klientów salonu, sprawny marketing w dobrze dobranych kanałach komunikacji, poprawne dostosowanie cen i efektywne zarządzanie stanem magazynowym.

O znaczeniu konkretnych działań w biznesach optycznych rozmawialiśmy z Tomaszem Popiołkiem i Natalią Wysiecką, właścicielami salonów.

Zarządzanie przychodami zmiennym otoczeniu jest sztuką. Nie chodzi już bowiem wyłącznie znajomość technik narzędzi oraz ich wykorzystanie. Otoczenie rynkowe ciągle ewoluujące narzędzia wymagają od właścicieli menedżerów więcej uważności skupienia. Dziś poświęcimy uwagę kilku obszarom, które warto na bieżąco monitorować, działając branży optycznej.

Stany magazynowe

Zarządzanie stanami magazynowymi salonie optycznym jest ważne nie tylko dla kontroli zamrożonego kapitału. Moda na konkretne typy modele opraw przychodzi odchodzi. praktyce nie raz okazywało się, że domy mody promują trendy, które nie sprawdzają się na polskich ulicach. szufladach zalegają nam wtedy oprawy niesprzedane. Czasowe promocje na te modele często na nic się zdają. Prowadzenie bieżącej ewidencji stanu magazynowego regularna aktualizacja to jedno. Znajomość upodobań naszych klientów to co innego. Obie te płaszczyzny muszą się spotkać.

– To nasi pracownicy, którzy na co dzień obsługują klientów, znają ich najlepiej. Wiedzą, jakie modele podobają się bardziej, jakie mniej. Dlatego naszym przypadku zespoły pracownicze zaangażowane są zarówno tworzenie naszej oferty handlowej, jak bieżące kontrolowanie stanów magazynowych. Pracownicy zgłaszają pomysły na nowe kolekcje, które powinny znaleźć się na naszych półkach. Śledzą trendy modę, ale też, wprowadzając konkretne modele do salonu, bardziej się angażują ich sprzedaż.
Tak ułożony proces sprawdza się 
nas rewelacyjnie – przekonuje Tomasz Popiołek Centrum Optyki Popiołek.

Zarządzanie cenami

Dochodowość naszego biznesu zależy dużej mierze od tego, jak wyceniamy po ile sprzedajemy produkty. Przemyślany algorytm marżowości to podstawa. Przy wycenie produktów należy jednak uwzględnić także takie czynniki, jak lokalna siła nabywcza czy ceny konkurencji (również tej internecie).

– Od lat korzystamy autorskiego algorytmu marżowości dla konkretnych segmentów produktów. Wiemy jednak, że przy wycenie musimy każdorazowo uwzględniać zmienne warunki rynkowe ceny konkurencji. Inflacja sprawia, że kurczy się średnia półka cenowa. Klienci, których było stać na produkty wyższej półki, nadal zwykle mogą sobie na nie pozwolić. Wzrosła jednak grupa konsumentów szukających produktów ekonomicznych. To bardzo ważna zmienna zarówno dla budowania oferty salonu, jak dla wyceny – mówi Natalia Wysiecka salonów optycznych OPTYKON.

Plan handlowy

Wydarzenia ekonomiczne społeczne ostatnich trzech lat – pandemia, wojna inflacja – ograniczyły możliwości długofalowego planowania. Okoliczności zmieniają się na tyle szybko, że cele strategiczne wymagają weryfikacji częściej: co kwartał, co pół roku, co rok. Plany handlowe powinny uwzględniać elastyczny próg błędu, jednocześnie być sprecyzowane mierzalne. Biorąc pod uwagę zmiany na rynku pracy, ważne jest także uwzględnienie elastyczności zasobów.

– To, co chcemy osiągnąć jako biznes optyczny perspektywie roku, pięciu czy dziesięciu lat, zależne jest od naszych zasobów: współpracy partnerami biznesowymi, zaangażowania zespołów efektów sprzedaży. Dla nas weryfikacja planów handlowych to regularne odpowiadanie sobie na pytania: „Kto? Co? Jak? Za ile?”. Przy większej skali biznesu jest to zadanie pełnoetatowe bardzo angażujące, jednocześnie niezbędne do wykonania – dodaje Damian Misiak, współzałożyciel Ekspert Optyk.


Wieloaspektowość skutecznego zarządzania przychodami, a także inne aspekty działalności salonów optycznych omawiane są na seminariach Ekspert Optyk pod tytułem „O sztuce zarządzania, czyli zarządzanie z wizją” (www.ekspert-optyk.pl/sztukazarzadzania).

Najbliższe spotkanie już 8–9 września 2023 r. we Wrocławiu. Zapraszamy do udziału wszystkich optyków zrzeszonych, jak i tych, którzy są zainteresowani współpracą z Ekspert Optyk.


 

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,542
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.