Często są one nawet traktowane po macoszemu, gdyż są mniej ekstrawaganckie, mniej zauważalne, mniej modne. Niektórzy wręcz utożsamiają klasykę z odrobiną nudy, stagnacji czy przewidywalności. I to jest dobry punkt wyjścia do kolejnych rozważań.
Cechy stylu klasycznego
Styl klasyczny ma pewną niezwykłą cechę: nie starzeje się, nie przemija. Klamrą spinającą wszystkie cechy stylu klasycznego jest właśnie czas. Dokładnie tak samo czas biegnie dla osób czy klientów naszych salonów optycznych, którzy cenią klasykę. Na naszych szkoleniach ze stylizacji opraw okularowych omawiamy właśnie m.in. temperamenty i style – jedne z najważniejszych zagadnień w kontekście mody okularowej. Na slajdzie dotyczącym stylu klasycznego prezentujemy wizerunek Elżbiety Aleksandry Marii, czyli królowej Wielkiej Brytanii Elżbiety II.
Gdy zapoznamy się nieco bliżej z choćby niektórymi tylko informacjami dotyczącymi jej życiorysu, szybko zauważymy, jak doskonałym przedstawicielem tego stylu jest właśnie brytyjska monarchini. I gdyby to właśnie królowa Elżbieta II weszła do mojego salonu optycznego (lub do salonu kogoś z Państwa), najbardziej trafnym zachowaniem byłoby zaproponowanie jej okularów w stylu klasycznym. Uwzględnienie preferencji klienta to przecież jeden z najważniejszych aspektów ich indywidualnego i spersonalizowanego doboru. A zatem oprawy okularowe w stylu klasycznym będą najlepiej spełniać oczekiwania i potrzeby osób hołdujących jego najważniejszym cechom.
Dobór oprawek okularowych a psychologia
Na naszych szkoleniach, po omówieniu wszystkich rodzajów temperamentów i stylów, systematyzujemy wnioski, uzupełniając specjalnie w tym celu zaprojektowane tabele. Informacje zawarte w poszczególnych rubrykach są bardzo pomocne w pracy w salonach optycznych. Omówienie zasad w ujęciu stylów pozwala na pracę i indywidualny dobór oprawek nie tylko dziś, ale i w przyszłości, gdyż wszystkie tematy opracowane zostały na podstawie wybranych aspektów z zakresu psychologii. W tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować kilku wspaniałym postaciom, które przyczyniły się do stworzenia wielu moich opracowań – między innymi pani prof. dr hab. Elżbiecie Hornowskiej.
Konsultacje testów psychologicznych i wniosków leżą u podstaw między innymi stylu w stylizacji opraw. Oprawy okularowe, również w stylu klasycznym, mają swoje cechy. Są nimi: materiał, kształt i kolor.
Materiał oprawek klasycznych
Najważniejsze cechy materiałów, z których wykonane są oprawki klasyczne, to: trwałość, dokładność wykonania, precyzja montażu oraz zastosowana technologia. Doskonałym wyborem i rekomendacją są tytan i stal chirurgiczna, czyli materiały niezwykle wytrzymałe. Rzadziej polecane są natomiast tworzywa lub acetat.
Bardzo ważna jest też solidność wykonania, która wynika z doświadczenia producenta i bezpośrednio przekłada się na jakość. Jakość, która utożsamiana jest z wybranymi markami czy brandami. Ostatnia kwestia to moda. Czy leży ona w polu zainteresowań stylu klasycznego? Tak, jednak w niewielkim stopniu. W ten sposób płynnie przechodzimy do zagadnienia kształtów klasycznych.
Klasyczne kształty
Kształty klasyczne często wydają nam się w swoich utartych schematach działania nudne, jednak nic bardziej mylnego. Gdyby tak było, to królowa Elżbieta II nie nadążałaby z nowościami. My także, podobnie jak ona, potrzebujemy nowości, lecz ich kształt musi gwarantować nam komfort noszenia.
Tego typu cechy zajmują w stylu miejsce najważniejsze – przed tendencjami modowymi. Aspektami, które z pewnością docenią nasi klienci, są: dopasowanie, wygoda, harmonia, czyli – krótko mówiąc – gwarancja komfortu na długi czas.
Innym działem z medycyny, który również znajduje tutaj zastosowanie, jest antropometria. Wszyscy mierzymy naszym klientom rozstaw źrenic (PD), kąt pantoskopowy czy vertex; podobnie istnieje wiele czynników w stylizacji, które można idealnie spersonalizować dla niezwykle wymagającego klienta/pacjenta, jakim bez wątpienia jest osoba reprezentująca styl klasyczny. Kształty, które mają być dopasowane i zharmonizowane, będą jednostkowe, a w związku z tym nie mogą być oparte na modzie; z drugiej strony nie powinny być też niemodne. Dlatego najczęściej są one nieco łagodniejsze, zaoblone, bez radykalnych, ostrych kątów. Proporcje poszczególnych elementów i kompozycja okularów w wymiarze 4D stanowią właściwe podejście
do stylu klasycznego.
Klasyczne kolory
W gamie barw odpowiednich dla stylu klasycznego znajdziemy kolory bardziej łagodne, wyważone, często średnio nasycone. Z pewnością nie należą one do skrajnych form barw jasnych i ciemnych. W żargonie zawodowym mówimy w takim przypadku o tzw. kolorach środka palety. Kolory przygaszone to te, które osoby reprezentujące styl klasyczny lubią i których używają najczęściej, gdyż taka właśnie paleta barwna najlepiej pasuje do pigmentacji ich skóry. Kolory przygaszone mają w sobie niewielki dodatek szarego, zatem ich przełamanie gasi kolory czyste. Tak właśnie powstają najciekawsze rozwiązania klasyczne. A gdy połączymy je z wykończeniem satynowym, matowym, osiągniemy ukierunkowany stylem efekt.
Drugie spojrzenie na oprawkę
Kolejną ciekawą zasadą dla stylu klasycznego jest tzw. drugie spojrzenie na oprawkę – element, którego nie widzimy przy pierwszym spojrzeniu, ale dostrzegamy rozsmakowani stylem w trakcie tzw. drugiego spojrzenia; detal, rozegrany w harmonii proporcji, który staje się niewidzialnym dopełnieniem stylu. Może to być drobny akcent, zawias czy wykończenie. Gdy zauważymy ten drobiazg, w naszym odbiorze pojawia się informacja o wysokiej świadomości wyboru, ogromnej estetyce, wyważeniu i smaku – bez przerysowań.
Okulary biznesowe
Czy stąd jest blisko do biznesowych okularów? Zdecydowanie tak. Ze wszystkich stylów właśnie stylowi klasycznemu najbliżej jest do biznesu. Biznes – jako płaszczyzna zaspakajania potrzeb w procesach transakcji – wypracował i nadal wypracowuje sobie zbiór platformowych rozwiązań, które są skrojone na miarę naszych potrzeb – zrozumiałe i policzalne. W efekcie w międzynarodowym układzie kultur pojawił się jednolity zbiór zasad wizerunkowych nazywany dress code’em. Oczywiście jest on umowny i zmienia się w czasie – podobnie jak doświadczenie stylu klasycznego. Garnitur, choć przecież także jest elementem biznesowego dress code’u, nie tworzy jednak wyłącznie jednego uniwersalnego wzoru „garnituru biznesowego”.
Podobnie jest z okularami.
Zasada Pareto
Tutaj chętnie podzielę się kolejną zasadą, którą stosuję przy okularach dla stylu klasycznego czy odpowiednich do danego dress code’u. Jest to tzw. zasada Pareto. Powyżej odwoływaliśmy się już do psychologii i medycyny, teraz sięgniemy do jeszcze innych gałęzi nauki – ekonomii i socjologii. Zasada Vilfreda Pareta opisuje stosunek dystrybucji 80/20. W praktyce spokojna w 80% oprawa klasyczna może mieć odrobinę szaleństwa – ale nie więcej niż 20% z całego końcowego efektu. To 20% staje się naszym osobistym i niepowtarzalnym wyróżnikiem – DNA oprawki – cechą szczególną dla stylu klasycznego,
dress code’u czy oprawek do pracy.
Za swoje doświadczenia chciałem przy tej okazji podziękować także śp. panu ambasadorowi Edwardowi Pietkiewiczowi oraz panu ambasadorowi Ryszardowi Korczewskiemu. To dzięki nim, zmotywowany do wspaniałych wyzwań, miałem możliwość prowadzenia szkoleń z zakresu protokołu dyplomatycznego, zasad savoir-vivre’u czy dress code’u dla rządów RP, Niemiec i USA. Zebrane podczas wieloletniej współpracy doświadczenia pozwoliły mi zgłębić wiele zagadnień i poznać wielu wspaniałych ludzi – artystów, biznesmenów, urzędników i polityków.
Wielokrotnie, będąc odpowiedzialnym również za ich wizerunek, dobierałem im m.in.: garnitury, buty, zapachy, krawaty i oczywiście okulary – tak aby komunikacja była spójna, ale nie nudna. Dlatego tak ważna w klasyce jest kreacja, która, odpowiednio zharmonizowana, jest lepsza od poprawności.
Olaf Tabaczyński
stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta
Monika Misiak-Tabaczyńska
stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku