Styl klasyczny w okularach, okularowy dress code a wizerunkowy savoir-vivre

Klasyka połączenie jej biznesem, także dress code możliwość wyróżnienia się to zagadnienia rzadziej poruszane stylizacji okularowej.

Często są one nawet traktowane po macoszemu, gdyż są mniej ekstrawaganckie, mniej zauważalne, mniej modne. Niektórzy wręcz utożsamiają klasykę odrobiną nudy, stagnacji czy przewidywalności. to jest dobry punkt wyjścia do kolejnych rozważań.

Foto: Monika Matlak-Mizerkiewicz Stylizacja: Olaf i Monika Tabaczyńscy Modelka i make-up: Anita Morella Oprawki do sesji: Optyk Ciszak

Cechy stylu klasycznego

Styl klasyczny ma pewną niezwykłą cechę: nie starzeje się, nie przemija. Klamrą spinającą wszystkie cechy stylu klasycznego jest właśnie czas. Dokładnie tak samo czas biegnie dla osób czy klientów naszych salonów optycznych, którzy cenią klasykę. Na naszych szkoleniach ze stylizacji opraw okularowych omawiamy właśnie m.in. temperamenty style – jedne najważniejszych zagadnień kontekście mody okularowej. Na slajdzie dotyczącym stylu klasycznego prezentujemy wizerunek Elżbiety Aleksandry Marii, czyli królowej Wielkiej Brytanii Elżbiety II.

Gdy zapoznamy się nieco bliżej choćby niektórymi tylko informacjami dotyczącymi jej życiorysu, szybko zauważymy, jak doskonałym przedstawicielem tego stylu jest właśnie brytyjska monarchini. gdyby to właśnie królowa Elżbieta II weszła do mojego salonu optycznego (lub do salonu kogoś Państwa), najbardziej trafnym zachowaniem byłoby zaproponowanie jej okularów stylu klasycznym. Uwzględnienie preferencji klienta to przecież jeden najważniejszych aspektów ich indywidualnego spersonalizowanego doboru. zatem oprawy okularowe stylu klasycznym będą najlepiej spełniać oczekiwania potrzeby osób hołdujących jego najważniejszym cechom.

Dobór oprawek okularowych a psychologia

Na naszych szkoleniach, po omówieniu wszystkich rodzajów temperamentów stylów, systematyzujemy wnioski, uzupełniając specjalnie tym celu zaprojektowane tabele. Informacje zawarte poszczególnych rubrykach są bardzo pomocne pracy salonach optycznych. Omówienie zasad ujęciu stylów pozwala na pracę indywidualny dobór oprawek nie tylko dziś, ale i w przyszłości, gdyż wszystkie tematy opracowane zostały na podstawie wybranych aspektów zakresu psychologii. tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować kilku wspaniałym postaciom, które przyczyniły się do stworzenia wielu moich opracowań – między innymi pani prof. dr hab. Elżbiecie Hornowskiej.

Konsultacje testów psychologicznych wniosków leżą podstaw między innymi stylu stylizacji opraw. Oprawy okularowe, również stylu klasycznym, mają swoje cechy. Są nimi: materiał, kształt kolor.

Materiał oprawek klasycznych

Najważniejsze cechy materiałów, których wykonane są oprawki klasyczne, to: trwałość, dokładność wykonania, precyzja montażu oraz zastosowana technologia. Doskonałym wyborem rekomendacją są tytan stal chirurgiczna, czyli materiały niezwykle wytrzymałe. Rzadziej polecane są natomiast tworzywa lub acetat.

Bardzo ważna jest też solidność wykonania, która wynika doświadczenia producenta bezpośrednio przekłada się na jakość. Jakość, która utożsamiana jest wybranymi markami czy brandami. Ostatnia kwestia to moda. Czy leży ona polu zainteresowań stylu klasycznego? Tak, jednak niewielkim stopniu. ten sposób płynnie przechodzimy do zagadnienia kształtów klasycznych.

Klasyczne kształty

Kształty klasyczne często wydają nam się swoich utartych schematach działania nudne, jednak nic bardziej mylnego. Gdyby tak było, to królowa Elżbieta II nie nadążałaby nowościami. My także, podobnie jak ona, potrzebujemy nowości, lecz ich kształt musi gwarantować nam komfort noszenia.

Tego typu cechy zajmują stylu miejsce najważniejsze – przed tendencjami modowymi. Aspektami, które pewnością docenią nasi klienci, są: dopasowanie, wygoda, harmonia, czyli – krótko mówiąc – gwarancja komfortu na długi czas.

Innym działem medycyny, który również znajduje tutaj zastosowanie, jest antropometria. Wszyscy mierzymy naszym klientom rozstaw źrenic (PD), kąt pantoskopowy czy vertex; podobnie istnieje wiele czynników stylizacji, które można idealnie spersonalizować dla niezwykle wymagającego klienta/pacjenta, jakim bez wątpienia jest osoba reprezentująca styl klasyczny. Kształty, które mają być dopasowane zharmonizowane, będą jednostkowe, a w związku tym nie mogą być oparte na modzie; drugiej strony nie powinny być też niemodne. Dlatego najczęściej są one nieco łagodniejsze, zaoblone, bez radykalnych, ostrych kątów. Proporcje poszczególnych elementów kompozycja okularów wymiarze 4D stanowią właściwe podejście
do stylu klasycznego.

Klasyczne kolory

gamie barw odpowiednich dla stylu klasycznego znajdziemy kolory bardziej łagodne, wyważone, często średnio nasycone. pewnością nie należą one do skrajnych form barw jasnych ciemnych. żargonie zawodowym mówimy takim przypadku tzw. kolorach środka palety. Kolory przygaszone to te, które osoby reprezentujące styl klasyczny lubią których używają najczęściej, gdyż taka właśnie paleta barwna najlepiej pasuje do pigmentacji ich skóry. Kolory przygaszone mają sobie niewielki dodatek szarego, zatem ich przełamanie gasi kolory czyste. Tak właśnie powstają najciekawsze rozwiązania klasyczne. gdy połączymy je wykończeniem satynowym, matowym, osiągniemy ukierunkowany stylem efekt.

Drugie spojrzenie na oprawkę

Kolejną ciekawą zasadą dla stylu klasycznego jest tzw. drugie spojrzenie na oprawkę – element, którego nie widzimy przy pierwszym spojrzeniu, ale dostrzegamy rozsmakowani stylem trakcie tzw. drugiego spojrzenia; detal, rozegrany harmonii proporcji, który staje się niewidzialnym dopełnieniem stylu. Może to być drobny akcent, zawias czy wykończenie. Gdy zauważymy ten drobiazg, naszym odbiorze pojawia się informacja wysokiej świadomości wyboru, ogromnej estetyce, wyważeniu smaku – bez przerysowań.

Okulary biznesowe

Czy stąd jest blisko do biznesowych okularów? Zdecydowanie tak. Ze wszystkich stylów właśnie stylowi klasycznemu najbliżej jest do biznesu. Biznes – jako płaszczyzna zaspakajania potrzeb procesach transakcji – wypracował nadal wypracowuje sobie zbiór platformowych rozwiązań, które są skrojone na miarę naszych potrzeb – zrozumiałe policzalne. efekcie międzynarodowym układzie kultur pojawił się jednolity zbiór zasad wizerunkowych nazywany dress code’em. Oczywiście jest on umowny zmienia się czasie – podobnie jak doświadczenie stylu klasycznego. Garnitur, choć przecież także jest elementem biznesowego dress code’u, nie tworzy jednak wyłącznie jednego uniwersalnego wzoru „garnituru biznesowego”.
Podobnie jest okularami.

Zasada Pareto

Tutaj chętnie podzielę się kolejną zasadą, którą stosuję przy okularach dla stylu klasycznego czy odpowiednich do danego dress code’u. Jest to tzw. zasada Pareto. Powyżej odwoływaliśmy się już do psychologii medycyny, teraz sięgniemy do jeszcze innych gałęzi nauki – ekonomii socjologii. Zasada Vilfreda Pareta opisuje stosunek dystrybucji 80/20. praktyce spokojna 80% oprawa klasyczna może mieć odrobinę szaleństwa – ale nie więcej niż 20% całego końcowego efektu. To 20% staje się naszym osobistym niepowtarzalnym wyróżnikiem – DNA oprawki – cechą szczególną dla stylu klasycznego,
dress code’czy oprawek do pracy.

Za swoje doświadczenia chciałem przy tej okazji podziękować także śp. panu ambasadorowi Edwardowi Pietkiewiczowi oraz panu ambasadorowi Ryszardowi Korczewskiemu. To dzięki nim, zmotywowany do wspaniałych wyzwań, miałem możliwość prowadzenia szkoleń zakresu protokołu dyplomatycznego, zasad savoir-vivre’czy dress code’dla rządów RP, Niemiec USA. Zebrane podczas wieloletniej współpracy doświadczenia pozwoliły mi zgłębić wiele zagadnień poznać wielu wspaniałych ludzi – artystów, biznesmenów, urzędników polityków.

Wielokrotnie, będąc odpowiedzialnym również za ich wizerunek, dobierałem im m.in.: garnitury, buty, zapachy, krawaty oczywiście okulary – tak aby komunikacja była spójna, ale nie nudna. Dlatego tak ważna klasyce jest kreacja, która, odpowiednio zharmonizowana, jest lepsza od poprawności.

 

Olaf Tabaczyński

stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta

Monika Misiak-Tabaczyńska

stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,582
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.