Soczweki fotochromowe

Nadeszły w końcu słoneczne dni. Wraz z nimi nasi klienci będą poszukiwać skutecznych sposobów, które pozwolą na ochronę oczu przed słońcem.
Jednym z nich są soczewki fotochromowe.

Wydawałoby się, że jest to „inteligentne” rozwiązanie sprawdzające się w słoneczne dni. Niestety nie wszyscy klienci po zakupie fotochromu są zadowoleni z dokonanego wyboru.

Zjawisko fotochromizmu odkrył roku 1880 Markwald, badając odwracalne zmiany koloru 2,3,4,4-tetrachloronaftalenu-1(4H). Efekt fotochromowy wywołuje na przykład zawarty szkle chlorek srebra, który pod wpływem światła UVA (380–400 nm) przyłącza elektrony; kolei kation srebra staje się srebrem atomowym. Kationy srebra są bezbarwne, srebro atomowe zabarwia się jest widzialne dla człowieka. Za zmianę zabarwienia odpowiadają zatem pigmenty fotochromowe, które pod wpływem działania UV zmieniają swój kształt. Dzięki temu zmieniają swój kolor.

Fotochrom zmienia swoją barwę zależności od natężenia światła słonecznego, ściślej rzecz ujmując: od nasilenia promieniowania UV. Dlatego fotochrom nie zabarwi się pomieszczeniu, bez promieniowania UV. Tylko wychodząc na dwór możemy zaobserwować zmianę koloru soczewek fotochromem. Drugim sposobem na zabarwienie się fotochromu będzie użycie lampy emitującej promieniowanie UV.

Fotochrom najczęściej wybierany jest połączeniu soczewkami organicznymi, czyli plastikowymi. Obecnie bardzo rzadko zdarza się, że zamawiamy klientom fotochrom na soczewkach szklanych. Dzieje się tak ze względu na bezpieczeństwo, jakość, szybkość zaciemnienia oraz stopień zabarwienia fotochromu. Soczewki mineralne osiągają tym zakresie dużo gorsze parametry niż soczewki plastikowe.

Często nasi klienci chcą wybrać soczewki tego typu, aby używać ich podczas jazdy samochodem. Traktują to rozwiązanie jako odpowiednik okularów przeciwsłonecznych korekcją lub oprawek nakładką polaryzacyjną. Fotochrom samochodzie nie zabarwi się nigdy takim stopniu jak na dworze. Szyba samochodowa zablokuje znacznej mierze promieniowanie UV. Fotochrom za to może się sprawdzić do prowadzenia kabrioletu czy motocykla.

Jakość fotochromu mierzymy jego zabarwieniem wstępnym, czyli tym, jakim stopniu jest zabarwiony pomieszczeniu oraz tym, jak bardzo jak szybko fotochrom zabarwi się na dworze. Zatem, jak można się domyślić, fotochromy ekonomiczne są już ciemne pomieszczeniu, wolno się zabarwiają odbarwiają oraz ich zabarwienie wynosi na dworze zaledwie 60–70%. Dodatkowo fotochromy kolorze brązowym zabarwiają się najczęściej na nieestetyczny żółty kolor. Klienci tego powodu coraz rzadziej wybierają ekonomiczne wersje soczewek fotochromowych.

Rozmawiając klientem fotochromie, musimy przedstawić mu zarówno zalety, jak wady tego rodzaju soczewek okularowych. Największą zaletą fotochromu jest uniwersalność wszechstronność oraz zdolność dopasowywania się do promieniowania UV, co przekłada się na komfort użytkowania przez cały rok. Najważniejsze wady to czas reakcji – szczególnie odbarwiania się fotochromu. Zdarza się, że na podstawie informacji pozyskanych reklam nasz klient myśli, że fotochrom odbarwi się kilka sekund, co nie jest, niestety, prawdą. Drugą istotną wadą jest ograniczona możliwość zabarwienia się fotochromu samochodzie. Klienci myślą także, że im wyższa temperatura, tym fotochrom będzie ciemniejszy. Jest to kolejne błędne założenie. Fotochrom zabawia się nie tylko latem, ale każdej porze roku. Zimą stopień zabarwienia tego typu soczewek okularowych może być nawet wyższy niż upalne, letnie dni.

Rzetelna informacja zaletach, ale także i o wadach fotochromu umożliwi klientowi dokonanie świadomego wyboru.

Dlatego jeśli proponujecie klientowi soczewki fotochromowe, rekomenduję uczciwie przedstawić mu wszystkie argumenty za przeciw takiemu rozwiązaniu.

Moim zdaniem klientem docelowym tego produktu może być każda osoba, która oczekuje od okularów wszechstronności, jednocześnie godzi się na wszystkie negatywne aspekty tego rozwiązania. Są jednak zawody sytuacje, których fotochrom jest wykluczony. Przykładem może być przedstawiciel handlowy odwiedzający klientów. tym przypadku wejście do klienta ciemnych okularach, które potrzebują czasu na odbarwienie się, może nie być dobrze postrzegane.

Fotochrom wysokiej klasy spotkamy pod różnymi nazwami handlowymi znajdziemy ofercie wszystkich producentów soczewek okularowych. Transitions to technologia najbardziej znana wśród użytkowników okularów; możemy ją znaleźć katalogach wielu producentów. Soczewki fotochromowe Transitions zabarwiają się pomieszczeniu na poziomie 3–5% (zależności od koloru). Ich zabarwienie na zewnątrz sięga osiemdziesięciu kilku procent. Dane te dotyczą temperatury 23°C będą się różnić zależności od materiału, którego wykonana jest soczewka. Transitions Xtractive to soczewki fotochromowe, które zabarwiają się także samochodzie. Producent zapewnia, że jest to rozwiązanie idealne dla kierowców. pomieszczeniu soczewki te zabarwią się nawet do 8%, zatem będą ciemniejsze od tradycyjnych soczewek Transitions. Obok technologii Transitions ofercie producentów soczewek okularowych znajdziemy np. soczewki Sensity Sensity Dark (Hoya) czy ColorMatic IQ® Sun 2 (Rodenstock).

Fotochrom organiczny występuje kilku kolorach, paleta barw uzależniona jest od producenta soczewek okularowych. Najpopularniejsze kolory to: brąz, szary oraz szarozielony. Na rynku optycznym istnieje także kilka ciekawych, modowych rozwiązań, które pewnością zadowolą nawet najbardziej wymagającego klienta. tym jednak napiszę już kolejnym artykule „Optyku Polskim”.

Soczewki barwione, nakładka przeciwsłoneczna czy może wersja fotochromem? Decyzję zakresie wyboru formy ochrony przeciwsłonecznej najlepiej pozostawić klientowi. Zawsze jednak należy przedstawić obiektywnie wszystkie możliwe opcje. Aby doradzić najlepsze rozwiązanie, musimy przeprowadzić dokładny wywiad poznać oczekiwania klienta. Taka postawa pozwoli nam na kreowanie swojego wizerunku jako specjalistycznej firmy branży optycznej.

 

Magda Moczulska
optyczka, optometrystka, autorka największego w Polsce kanału o okularach na YouTube,

e-booka „O optyce i okularach – kurs podstawowy” i kursów online

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik
2,321
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.