Soczewki okularowe do pracy w biurze

Na przestrzeni ostatnich lat zmieniały się nadal zmieniają nasze zachowania przyzwyczajenia, czas spędzany przy urządzeniach elektronicznych sukcesywnie się wydłuża.
Większość moich pacjentów pracuje przy komputerze co najmniej przez 4 godziny dziennie, niemal każda osoba przedziale wiekowym 20–50 lat korzysta telefonu komórkowego nawet przez kilka godzin dziennie.
Potwierdzają to badania, według których przeciętny Polak przez ponad 6,5 godziny dziennie wpatruje się urządzenie elektroniczne. Najwięcej czasu spędzamy przy komputerze (średnio aż 132 minuty). Statystycznie przy smartfonie spędzamy aż 90 minut dziennie, przy tablecie kolejne 60 minut. Ponad 33% osób Polsce pracuje biurze – daje to grupę 5 milionów potencjalnych klientów salonów optycznych zainteresowanych rozwiązaniami wspierającymi pracę przy komputerze.

Okulary dla dwudziesto- i trzydziestolatków

Dla naszych młodych klientów zachowanie zdrowia oczu podczas pracy przy komputerze będzie szczególnie istotne. Właśnie tej grupie wiekowej pojawia się najwięcej zapytań higienę pracy przy komputerze oraz soczewki ze specjalnymi powłokami antyrefleksyjnymi. świadomości wielu młodych klientów są już powłoki typu Blue.

Zadaniem pracowników salonu optycznego jest także edukacja prozdrowotna. Warto zalecać klientom stosowanie przerw podczas pracy przy komputerze oraz ograniczenie czasu korzystania ze smartfonu. Takie kompleksowe podejście będzie budować nasz wizerunek specjalisty zakresie ochrony oczu.

każdym szanującym się salonie optycznym musi znajdować się wzornik soczewek powłoką Blue – producenta rekomendowanego klientowi. Zawsze należy pokazać klientowi, jak taka soczewka wygląda jak się przez nią patrzy. niektórych zawodach soczewki odcinające niebieskie światło nie będą się dobrze sprawdzać. Dotyczy to np. grafików komputerowych, którzy pracują „kolorami”. Uważam, że ostateczna decyzja wyborze takich szkieł zawsze należy do klienta.

Dodatkową rekomendacją dla młodych osób pracujących przy komputerze mogą być soczewki jednoogniskowe ze wsparciem akomodacji, które pomogą niwelować tzw. cyfrowe zmęczenie wzroku. Największą rolę do odegrania procesie wyboru takiej soczewki będzie miał specjalista gabinetu, który zarekomenduje odpowiednią wersję tego rodzaju soczewek.

Okulary dla prezbiopów

Okulary do pracy przy komputerze dla prezbiopów to już sprawa nieco bardziej skomplikowana. Proponując soczewki do pracy biurze klientom-prezbiopom, należy pierwszej kolejności przeprowadzić dokładny wywiad. Zadaniem optyka salonie optometrysty gabinecie jest bowiem przede wszystkim uzyskanie jak największej ilości informacji kliencie. Ważne, abyśmy poznali dokładnie charakter pracy klienta dowiedzieli się np.,
czy zajmuje się on jedynie uzupełnianiem informacji komputerze, czy przepisuje teksty dokumentów, czy też może obsługuje osoby przychodzące do biura.

Dobór odpowiednich okularów jest mocno uzależniony od korekcji pacjenta jego oczekiwań dot. okularów, także od czasu spędzanego przy komputerze. zakresie zapewnienia prawidłowego widzenia możemy wyróżnić kilka rozwiązań: okulary jednoogniskowe, okulary progresywne oraz soczewki biurowe (do bliży odległości pośrednich).

przypadku korekcji prezbiopa możemy oczywiście wykonać badanie wzroku dobrać parę okularów jednoogniskowych. Ich wartości mają korygować wzrok tak, aby pacjent widział wyraźnie swój komputer, należy jednak pamiętać tym, że pozostałych przypadkach (np. na odległość) widzenie nie będzie zadowalające. Najważniejszą sprawą jest tutaj ustalenie odległości, jakiej znajduje się komputer pacjenta. Jest to opcja najbardziej ekonomiczna przeznaczona dla osób, które są skłonne pójść na kompromisy zakresie głębi ostrości.

Okulary progresywne do pracy przy komputerze pełnym wymiarze godzin (czyli przez 8 godzin dziennie) to druga możliwość korygowania prezbiopii osób pracujących biurze. Jest to rozwiązanie kompromisowe, gdyż nawet najlepsza soczewka progresywna nie zapewni takiego pola widzenia jak soczewki biurowe. Wybór takiego rozwiązania może być podyktowany oczekiwaniami klienta oczywiście ma sens tylko wtedy,
gdy pacjent potrzebuje korekcji do dali.

Soczewki biurowe

Najlepszym rozwiązaniem do pracy przy komputerze, czyli bliży i w odległościach pośrednich, są tzw. soczewki biurowe. Każdy producent soczewek posiada swej ofercie rożnego rodzaju soczewki biurowe. Zalecam, aby zawsze przed rekomendacją konstrukcji soczewek klient odwiedził nasz gabinet, gdyż konieczne będzie tutaj uzyskanie dodatkowych informacji, m.in. jaka jest odległość oczu od komputera oraz czy klient chce dobrze widzieć także na dalsze odległości (np. gdy obsługuje petenta lub prowadzi wykłady). Przy ustalaniu odpowiedniej wersji soczewki biurowej przydatne mogą być tabele, które większość producentów dodaje do katalogów soczewek okularowych.

Idealną opcją dla klienta jest połączenie dwóch rozwiązań: soczewek progresywnych do korzystania na co dzień oraz osobnej pary okularów do pracy biurze. Tylko posiadanie dwóch par okularów różnym przeznaczeniu da klientowi pełny komfort. Zadaniem optyka/sprzedawcy salonie jest zawsze udzielenie rzetelnej informacji na temat wszystkich dostępnych rozwiązań. Musimy pamiętać, że naszą misją jest nie tylko sprzedaż, ale także edukacja. Nawet jeśli klient za pierwszym razem nie zdecyduje się na wybór drugiej pary okularów biurowych, to otwieramy sobie drogę do sprzedaży podczas kolejnej wizyty.

Reasumując

Nawet najładniejsza oprawka nie zrekompensuje niezadowolenia wynikającego ze złego widzenia okularach. Klienci nie muszą mieć zazwyczaj nie mają odpowiedniej wiedzy nt. funkcjonowania układu wzrokowego. Najczęstsze problemy okularami do czytania wynikają braku informacji odległości, jakiej pacjent będzie widział wyraźnie. Większość klientów nie zdaje sobie sprawy faktu, iż okulary do czytania nie zapewnią ostrego widzenia na odległości pośrednie odwrotnie. Może się także okazać, że klienci kupujący okulary progresywne myślą pracy przy komputerze nie będą pełni zadowoleni podjętej decyzji.

Zadaniem specjalisty salonie optycznym jest jak najlepsze dopasowanie rodzaju okularów do potrzeb klienta. Im więcej pytań zadamy im więcej czasu poświęcimy klientowi, tym większa szansa na to, że klient ostatecznie będzie zadowolony wróci do nas po nowe okulary.

Magdalena Moczulska
optyczka, optometrystka, szkoleniowiec, właścicielka największego kanału optycznego na YouTube

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,582
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.