Soczewki magazynowe wyznaczające nowe standardy

ZEISS jest pionierem technologii freeform, wykorzystywanej do produkcji soczewek okularowych wykonywanych według zaleceń lekarzy. Opracowaliśmy metodę zaadaptowania tej technologii także do wytwarzania soczewek gotowych dostępnych z magazynu. Poznajcie soczewki Zeiss ClearView!

Soczewki gotowe to najczęściej kupowane produkty na rynku, przede wszystkim ze względu na umiarkowaną cenę i krótki czas dostawy. Niestety, tradycyjne soczewki tego typu są mniej doskonałe niż soczewki od początku wykonywane dla konkretnego pacjenta. Nasza technologia umożliwiła poprawę jakości soczewek gotowych, definiując dla nich nowy standard.

Droga do doskonałości

Przedstawiamy nowe soczewki ZEISS ClearView: z magazynu, ale zdecydowanie niestandardowe! Ich użytkownicy mogą oczekiwać doskonałej jakości widzenia na całej powierzchni soczewki, od jej środka aż po brzeg. Dodatkowo klienci salonów optycznych mogą skorzystać z optymalizacji procesu produkcji przy zachowaniu dotychczasowych cen i czasu dostawy.
Każdy rodzaj nowych soczewek ZEISS ClearView jest projektowany z uwzględnieniem 700 indywidualnych parametrów. W porównaniu z soczewkami sferycznymi ZEISS nowe soczewki są do 16% cieńsze i do 49% bardziej płaskie (odpowiednio do 8% cieńsze, a także do 32% bardziej płaskie w porównaniu z soczewkami asferycznymi). Nie cierpi na tym jakość widzenia, wręcz przeciwnie – średni obszar doskonałego widzenia jest trzykrotnie większy niż w tradycyjnych soczewkach.
Typowe soczewki sferyczne i asferyczne projektuje się, uwzględniając stosunkowo niewiele parametrów służących optymalizacji kształtu i jakości, dlatego konieczne jest wypracowanie kompromisu między jakością a wyglądem. W przypadku soczewek unika się takich kompromisów, a jakość widzenia jest kontrolowana zarówno pośrodku, jak i na obrzeżu pola widzenia.
W standardowych soczewkach sferycznych (SPH) do optymalizacji wykorzystuje się jeden para metr. Promienie światła padające bliżej brzegu soczewki załamują się mocniej niż w jej obszarze centralnym, co prowadzi do powstania aberracji sferycznej. Wypłaszczenie soczewki skutkuje rozmyciem brzegu obrazu.
W przypadku konwencjonalnych soczewek asferycznych (AS) optymalizowanych jest 5 parametrów mierzonych na południku soczewki. Jedna powierzchnia (zazwyczaj przednia) jest asferyczna, tylna pozostaje toryczna. Parametry optyczne są zbliżone do soczewek sferycznych, ale promień krzywizny jest mniejszy. Wraz ze wzrostem mocy sfery i cylindra rosną zniekształcenia optyczne.
Soczewki podwójnie asferyczne są optymalizowane z uwzględnieniem 9 parametrów na 2 prosto padłych południkach. Powierzchnię toryczną zastępuje druga powierzchnia asferyczna. Stwarza to nowe możliwości projektowania, ale wciąż wpływa na właściwości optyczne.
Soczewki ZEISS ClearView są projektowane przy wykorzystaniu wielopunktowej optymalizacji na całej powierzchni soczewki. Jak wspomnieliśmy, pod uwagę bierze się 700 parametrów, dzięki czemu uzyskiwana jakość jest nieporównywalna z żadnymi innymi soczewkami gotowymi. Konkurować z nimi mogą jedynie soczewki wykonywane od podstaw dla konkretnego pacjenta.
Modelowanie soczewek powinno uwzględniać indywidualne różnice anatomiczne pacjentów z krótkowzrocznością i dalekowzrocznością. ZEISS wykorzystuje do tego celu własną zaawansowaną technologię CORE i skomplikowany algorytm, który umożliwił zastosowanie jej w soczew kach ClearView.

Pole widzenia

Strefa doskonałego widzenia to ciągła kołowa powierzchnia nierozmytego widzenia odwzorowana na soczewce. Symulacja jakości widzenia na całej powierzchni soczewki pokazuje, że soczewki ZEISS ClearView gwarantują przeciętnie trzykrotnie większe pole doskonałego widzenia w porównaniu z typowymi asferycznymi soczewkami ZEISS. Ta różnica wzrasta do 4,1 raza przy soczewkach przepisywanych w krótkowzroczności i do 5,1 raza w przypadku pacjentów z daleko wzrocznością.
Wytwarzanie typowych soczewek zawsze jest poszukiwaniem kompromisu między ich wypukłością, grubością i właściwościami optycznymi. To wybór między estetyką a parametrami op tycznymi. Soczewki ZEISS ClearView są bardziej płaskie i cieńsze niż tradycyjne soczewki sferyczne i asferyczne. W ich przypadku zmniejszenie krzywizny nie zaburza czystości widzenia na obrzeżach soczewki.

Rozmiar ma znaczenie

Soczewki ZEISS ClearView są przeciętnie o 36% bardziej płaskie (w całym zakresie przepisywanych mocy soczewki) niż soczewki ZEISS AS 1.6 FSV.
W przypadku soczewek ujemnych technologia wytwarzania ClearForm® oraz optymalizacja punkt po punkcie pozwala uzyskać bardzo płaskie soczewki o grubości przy krawędzi znacznie mniejszej niż typowa. W porównaniu z soczewkami ZEISS AS 1.6 FSV zmiana wynosi do 49%.
Jeśli chodzi o soczewki dodatnie, soczewki ZEISS ClearView w porównaniu z soczewka mi ZEISS SPH 1.6 FSV są do 25% bardziej płaskie i średnio o 8% cieńsze (w przypadku sferycznych soczewek +5 dpt.).

Badania

ZEISS przeprowadził badania satysfakcji klientów korzystających z różnych soczewek. Użytkownicy okularów zgadzają się jednogłośnie: właściwości ZEISS ClearView są znacznie lepsze niż w przypadku konwencjonalnych soczewek.
Użytkownicy okularów z soczewkami SV (Single Vision) zostali wyposażeni w dwie pary okularów: z soczewkami ZEISS ClearView FSV oraz ZEISS Aspheric (AS) FSV. Nie poinformowano ich, jakie soczewki zawiera każda z par okularów. Na zakończenie trwającego tydzień testu zostali po proszeni o wypełnienie ankiety.
Dalsze badania przeprowadzono w szpitalu okulistycznym, wykorzystując metodologię podwójnie ślepej próby. Wybrane wyniki z obu prób przedstawiono na grafice poniżej:

ZEISS ClearView – właściwości ochronne

Soczewki ZEISS ClearView są wykonywane ze zróżnicowanych materiałów i pokrywane różnymi warstwami zabezpieczającymi. Standardową ochronę zapewnia technologia ZEISS UVProtect, wbudowana w materiał, z którego wykonywane są soczewki. Blokuje ona promienie UV o długości do 400 nm, zapewniając pełną ochronę oczom i otaczającej je skórze. Dzięki niej bez barwne soczewki całodzienne dają taki sam poziom ochrony przed promieniowaniem UV jak oku lary przeciwsłoneczne wysokiej jakości.
ZEISS ClearView są dostępne także w wersji wykorzystującej najnowszą technologię blokowania niebieskiego światła ZEISS BlueGuard. Dotychczas ochronę przed światłem niebieskim uzyskiwano przez pokrycie soczewek dodatkową warstwą filtrującą. W soczewkach ZEISS Blue Guard to materiał, z jakiego są wytwarzane, ma właściwości ochronne w całej swojej objętości. Dzięki temu udało się uzyskać pochłanianie potencjalnie szkodliwego światła niebieskiego na poziomie do 40%. Ponadto soczewki ZEISS BlueGuard dają nawet o połowę mniej odbić (refleksów) w porównaniu z soczewkami ZEISS DuraVision BlueProtect, które standardowo są pokrywane warstwą ochronną ZEISS DuraVision Platinum.

Wspieramy partnerów

ZEISS aktywnie wspiera optyków w sprzedaży nowych soczewek wysokiej jakości, udostępniając narzędzia do prowadzenia kampanii reklamowej zarówno online, jak i w salonach. W internecie soczewki ZEISS ClearView są promowane w mediach społecznościowych za pomocą materiałów atrakcyjnych wizualnie i angażujących odbiorcę. W salonie stacjonarnym można wykorzystać specjalne prezentery przeznaczone do umieszczenia na wystawie i narzędzia ułatwiające przekazywanie informacji klientom. ZEISS zapewnia również fachowe doradztwo właścicielom salonów oraz ich pracownikom. Dzięki rzetelnej wiedzy oraz materiałom promocyjnym i informacyjnym klienci mają zapewnioną kompleksową obsługę na najwyższym poziomie.

https://www.zeiss.com/

 

 

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,520
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.