Dane z 2021 roku wskazują, że uprawnienia do prowadzenia różnego rodzaju pojazdów posiada 22 071 753 Polaków. Zestawiając to z liczbą wszystkich obywateli Polski, łatwo policzyć, że średnio co druga osoba w naszym kraju może kierować samochodem osobowym o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Ponadto 66% kierowców po 40. roku życia, czyli około 14 mln osób, ma wadę wzroku, co oznacza, że okulary do prowadzenia auta są im niezbędne.
Czy tylko ta grupa osób potrzebuje soczewek okularowych, które w sposób szczególny wspierają widzenie zza kierownicy samochodu? Otóż nie. Istnieje bardzo duża grupa kierowców, którzy nie potrzebują korekcji w ciągu dnia, natomiast wieczorem, kiedy panują zdecydowanie gorsze warunki oświetleniowe, odczuwają znaczny dyskomfort w widzeniu z powodu odblasków reflektorów samochodów jadących z naprzeciwka, a także an skutek olśnienia. Dodatkowo osoby po 40. roku życia, wraz z postępującą prezbiopią, często doświadczają problemu z komfortowym widzeniem z odległości bliskich i pośrednich, do których zaliczamy na przykład dystans między oczami a deską rozdzielczą auta. Z pomocą przychodzą im soczewki progresywne wyposażone w powłokę antyrefleksyjną dedykowaną kierowcom.
Działanie powłoki antyrefleksyjnej
Przyjrzyjmy się teraz, dlaczego powłoki antyrefleksyjne Streetlife, Eyedrive lub Night Drive Boost powinny być składową co najmniej jednej pary okularów każdego kierowcy.
Na powierzchni siatkówki oka znajdują się dwa rodzaje komórek fotoreceptorowych. Pierwsze z nich to czopki, które odpowiadają za widzenie w ciągu dnia, natomiast drugie to pręciki, przejmujące kontrolę nocą. W kontekście poprawy bezpieczeństwa podróżowania po zmroku najbardziej interesuje nas właśnie praca pręcików, których maksymalna czułość widzenia nocnego przypada na długość fali świetlnej wynoszącej 507 nm.
Powłoka antyrefleksyjna wykorzystuje właśnie tę zależność i poprawia nasze bezpieczeństwo poprzez niwelowanie odbić padającego na soczewkę okularową światła w zakresie 507 nm, co przedstawiono na wykresie na sąsiedniej stronie.
Rozwiązania dla kierowców
Jak widzi kierowca w przeznaczonych specjalnie dla niego soczewkach, które niwelują nocą refleksy świetlne w około 90%? Wyraźniej i z dużo lepszym kontrastem. Najważniejsza zaleta? Zminimalizowanie drażniącego efektu spowodowanego zbyt dużą ilością rozproszonego światła, które znacząco wpływa na uwagę i obniża koncentrację kierowcy. Problem potęguje się podczas deszczu oraz mgły, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy szybko robi się ciemno, a światło dodatkowo odbija się od powierzchni jezdni. Różnicę w komforcie widzenia przedstawia pierwsze zdjęcie z aplikacji Companion: po prawej jest przykład widzenia z użyciem powłoki dedykowanej kierowcom, a po lewej – z klasyczną powłoką antyrefleksyjną.
Czy tego typu soczewki są idealnym rozwiązaniem jedynie w warunkach nocnej jazdy? Absolutnie nie. Jak najbardziej mogą być one stosowane przez całą dobę, także za dnia, gdyż zapewniają użytkownikom znaczne korzyści.
Pokazuje to kolejne zdjęcie z aplikacji Companion, gdzie źródło światła, jakim jest reflektor światła stop, jest wyraźniej widoczne, powierzchnia deski rozdzielczej – mniej lśniąca, a niebo w oddali – spokojniejsze w odbiorze.
Dodatkowe możliwości
Szczątkowe odbicia powłok antyrefleksyjnych dedykowanych kierowcom, dające barwę zwykle określaną jako różowo-miedziana lub bursztynowa, są również ciekawym dodatkiem z estetycznego punktu widzenia. Łącząc taką powłokę antyrefleksyjną z oprawą koloru złotego, możemy uzyskać nietuzinkowy efekt, który naszym klientom nie będzie obojętny.
Klasyczna powłoka antyrefleksyjna Powłoka dla kierowców
Klasyczna powłoka antyrefleksyjna Powłoka dla kierowców
Czy to już szczyt okularowych marzeń, jaki może zafundować sobie każdy kierowca? Oczywiście nie. Powłokę antyrefleksyjną dla kierowców dla większego komfortu widzenia i jeszcze lepszej ochrony warto wzbogacić dodatkowo o technologię Transitions XtrActive New Generation. W piękny słoneczny dzień, kiedy prowadzimy samochód, niejednokrotnie rażą nas promienie, które przebijają się do kabiny przez szyby. Dzięki Transitions XtrActive New Generation soczewka okularowa przyciemni się do drugiej kategorii, co zdecydowanie poprawi komfort prowadzenia auta, ale również zwiększy bezpieczeństwo jazdy.
Wisienką na torcie są trzy kolory, na jakie może zabarwić się soczewka z technologią Transitions XtrActive New Generation. Decydując się na klasyczną szarość, brąz lub barwę szaro-zieloną, możemy podkreślić wyjątkowość naszych okularów do prowadzenia samochodu.
Czy przedstawione powyżej rozwiązania są dedykowane jedynie zawodowym kierowcom lub osobom, które dużo podróżują? Zdecydowanie nie, ponieważ nie jest istotna liczba przejechanych kilometrów, a ilość potencjalnych sytuacji, w których kierowca – prowadząc samochód – może nie zauważyć czegoś, co będzie skutkować przykrymi konsekwencjami, a nawet zagrażać życiu.
To zadanie dla nas – jako specjaliści ochrony wzroku powinniśmy kłaść szczególny nacisk na rekomendację najlepszych rozwiązań optycznych, tak aby korzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo naszych klientów, którzy niejednokrotnie są kierowcami.
Prowadzenie auta to wymagający proces, angażujący zarówno sprawność motoryczną, jak i funkcje poznawcze. Czas percepcji w przypadku człowieka wynosi 1,5 s, co oznacza, że przy prędkości 100 km/godz. kierowca – od wystąpienia zdarzenia do jego zarejestrowania – zdąży przejechać ok. 41,7 m. Szacuje się, że przy prędkości 100 km/godz. od zobaczenia zagrożenia do zahamowania przejedziemy niemal 90 m.
Ten nieduży dystans często decyduje o zdrowiu lub życiu, dlatego wybierając rozwiązania optyczne, zwróćmy szczególną uwagę na te dedykowane kierowcom.