Warto ich edukować, że oprócz szkieł z filtrem UV i okularów przeciwsłonecznych z korekcją istnieją też inne rozwiązania, które pozwalają efektywnie chronić oczy przed słońcem: oprawki z nakładkami przeciwsłonecznymi oraz szkła fotochromowe.
Magdalena Moczulska
optyczka, optometrystka, właścicielka największego kanału optycznego na YouTube, autorka bloga i szkoleń branżowych
Oprawki korekcyjne z nakładką przeciwsłoneczną to rozwiązanie dobrze znane od kilku lat, mające swoich zagorzałych zwolenników. Nic więc dziwnego, że w zasadzie każdy szanujący się dystrybutor opraw posiada w swojej ofercie takie okulary. Znajdziemy oprawki damskie, męskie oraz dziecięce, wykonane z tworzywa lub metalu, z jedną nakładką lub zestawem kilku do wymiennego stosowania.
Kto pokocha nakładki przeciwsłoneczne?
Nakładki przeciwsłoneczne na oprawkach to doskonałe rozwiązanie dla klientów, którzy chcą mieć jedną parę okularów „do wszystkiego”. Nakładki są łatwe w użyciu i można je szybko zamontować na oprawce, przy czym sam mechanizm różni się w zależności od producenta – mogą to być np. elementy magnetyczne, specjalne wypustki itp. Dzięki nakładkom można zmienić przyciemnienie szkieł w zależności od potrzeb, bez konieczności noszenia przy sobie dwóch par okularów. Dla niektórych klientów ważne są także kwestie ekonomiczne – nakładki przeciwsłoneczne są zazwyczaj tańsze niż okulary przeciwsłoneczne (zwłaszcza w przypadku okularów ze znaczną korekcją i wysokim indeksem).
Proponując klientom oprawki z nakładkami przeciwsłonecznymi, musimy zwracać szczególną uwagę na grubość soczewek okularowych. Im wyższa wartość plusowa szkieł okularowych, tym większe ryzyko porysowania ich przez nakładkę przeciwsłoneczną. Na szczęście w tym przypadku mamy możliwość zaproponowania soczewek w wyższym indeksie. Na rynku pojawiają się także okulary, które fabrycznie mają większy dystans pomiędzy nakładanymi soczewkami barwionymi a oprawką. Wybierając oprawki korekcyjne do swojego salonu, warto poszukać takich właśnie modeli, aby nasza oferta była pełna.
Szkła fotochromowe
Każdy salon optyczny ma zapewne wśród swoich klientów wielbicieli soczewek okularowych z fotochromem. Jako ich najważniejszą zaletę użytkownicy takiego rozwiązania wskazują przede wszystkim wygodę – soczewki z fotochromem są komfortowe w użytkowaniu, ponieważ automatycznie dostosowują się do zmieniających się warunków oświetleniowych. Klienci nie muszą zmieniać okularów w zależności od pogody, co jest znaczącym udogodnieniem w codziennym życiu. Fotochrom zapewnia także ochronę oczu przed promieniowaniem UVA i UVB. Soczewki z fotochromem są atrakcyjnym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą pamiętać o zabieraniu ze sobą drugiej pary okularów przeciwsłonecznych z korekcją lub nakładki przeciwsłonecznej.
Rzetelne doradztwo
Klient, który po raz pierwszy decyduje się na wybór soczewek z fotochromem, musi zostać poinformowany o wszystkich cechach takich soczewek. Bardzo często przyszli użytkownicy fotochromów swoją decyzję o zakupie tego typu soczewek motywują ich przydatnością w trakcie prowadzenia samochodu. Niejednokrotnie są także błędnie przekonani, iż soczewki fotochromowe będą zabarwiać się tylko w okresie letnim.
Rekomendując takie rozwiązanie bądź odpowiadając na pytania klienta, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów. Po pierwsze, należy jasno podkreślić, że soczewki fotochromowe potrzebują czasu, aby się przyciemnić lub rozjaśnić (w zależności od natężenia promieniowania UV), i że jest to proces, który nie dzieje się natychmiastowo. Druga informacja, która powinna być przekazana, to fakt, że większość soczewek fotochromowych reaguje tylko na promieniowanie ultrafioletowe. Co to oznacza w praktyce? Otóż jeśli źródło światła nie emituje promieniowania UV, soczewki nie będą się przyciemniać. Rzetelne poinformowanie klienta o tych aspektach pozwoli wyeliminować ryzyko jego niezadowolenia czy ewentualnych reklamacji.
Uważam, iż najważniejsze w kwestii rekomendacji i sprzedaży soczewek fotochromowych jest posiadanie odpowiednich wzorników. Możemy wtedy pokazać klientowi kolory, szybkość zabarwiania i odbarwiania się soczewek oraz ich barwę bazową.
Obecnie najbardziej popularne opcje to fotochromy szare lub brązowe. Na rynku znajdziemy jednak znacznie szerszy wybór barw soczewek fotochromowych, a jedną z ciekawszych propozycji są fotochromy z lustrzanką. Zainteresują się nimi zwłaszcza osoby ceniące sobie nowoczesne rozwiązania, które oczekują, że ich okulary będą modnym i stylowym dodatkiem. Przy rekomendowaniu soczewek okularowych tego typu na pewno nie obejdzie się bez wzornika, który powoli nam pokazać wszystkie dostępne kolory i optymalnie dopasować je do wybranej oprawy.
W coraz szerszej gamie produktów na uwagę zasługują także soczewki fotochromowe z polaryzacją. Jest to wersja dla wymagającego klienta, który oczekuje od okularów najwyższego komfortu użytkowania.
Rozwiązanie na miarę potrzeb
Jako optycy powinniśmy sobie zadać pytanie, czy jedną parą okularów jesteśmy w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby klienta. Wybór oprawek z nakładką przeciwsłoneczną czy soczewek okularowych z fotochromem nigdy nie będzie rozwiązaniem idealnym. Tego typu produkty optyczne będą zawsze wymagały od klienta pójścia na pewien kompromis. Oprawki z nakładkami przeważnie nie są tak duże i zgodne z trendami, jak przeciwsłoneczne okulary korekcyjne. Fotochrom także ma zarówno wady, jak i zalety. Jeśli Państwa klient zgadza się na te kompromisy i wybiera świadomie, to mamy sytuację idealną.
W swojej codziennej pracy spotykam się jednak także z sytuacjami, kiedy okulary z nakładką lub z soczewkami z fotochromem jako jedyne i podstawowe w użyciu przez klienta nie są wystarczające. Osobiście zawsze w pierwszej kolejności rekomenduję klientom drugą parę okularów przeciwsłonecznych z odpowiednią korekcją. Uważam to rozwiązanie za zdecydowanie lepsze niż posiadanie jednej pary okularów.
Na szczęście rynek optyczny pozwala nam dopasować odpowiedni rodzaj szkieł czy oprawki, aby zaspokoić każdą potrzebę klienta. Najważniejszym elementem w procesie sprzedaży jest zainteresowanie klientem, zadawanie mu właściwych pytań i chęć poznania jego rzeczywistych oczekiwań. Przeprowadzając szczegółowy wywiad, jesteśmy w stanie dobrze doradzić i sprawić, że nasz klient będzie zadowolony z dokonanego wyboru.