Rok 2020 nie był zbyt przyjazny dla nas wszystkich i w nowy rok wkraczamy z nadzieją na powrót do normalności. Tymczasem jednak musimy funkcjonować w ryzach pandemii, ograniczając kontakty osobiste. Jak Grupa Essilor radzi sobie z tym wyzwaniem?
To prawda, poprzedni rok nie był łaskawy również dla naszej branży. Przez pandemię, z dnia na dzień, zamknięto 85 procent salonów optycznych w Polsce. W momencie gdy stało się jasne, że zostanie ona z nami na dłużej, wiedzieliśmy, że musimy jak najszybciej podjąć działania wspierające niezależnych optyków w prowadzeniu biznesów w nowej rzeczywistości.
Grupa Essilor była inicjatorem akcji „Mój Bezpieczny Salon Optyczny” i E-Konsultacji, by świadczyć pomoc pacjentom w ochronie wzroku i zdrowia, mimo utrudnionych warunków pracy. Impulsem do jakich dalszych działań i nowych inicjatyw stały się te akcje?
Staramy się udzielać optykom wsparcia na trzech poziomach: udostępniamy im narzędzia, które pomogą bezpiecznie prowadzić działalność w czasie pandemii, dostarczamy wiedzę, jak odnaleźć się w coraz bardziej zdigitalizowanej rzeczywistości oraz służymy radą i biznesowym know-how. Dzięki programowi „Mój Bezpieczny Salon Optyczny” wsparliśmy salony we wprowadzeniu i komunikowaniu standardów sterylnych i bezpiecznych wizyt oraz badań wzroku. Chcieliśmy, żeby komfortowo czuli się w nich zarówno klienci, jak i sami optycy. Przygotowaliśmy także cykl webinarów na temat nowych przepisów dotyczących kolejnych tarcz antykryzysowych, tak aby ułatwić optykom możliwość pozyskania wsparcia w postaci dofinansowania wynagrodzeń, świadczeń postojowych czy zwolnień ze składek ZUS.
Zależało nam na tym, żeby nasze wsparcie było długofalowe, dlatego wprowadziliśmy także kolejne narzędzia, które promujemy zarówno wśród optyków, jak i potencjalnych klientów salonów. Test wzroku online kwalifikuje bezpośrednio do wizyty w wybranym przez klienta salonie optycznym, z kolei E-Konsultacje, czyli wideorozmowy z optykiem, służą wstępnemu rozpoznaniu potrzeb klienta, dzięki czemu możemy ograniczyć czas spędzany w salonie optycznym. Uruchomiliśmy również aplikację do umawiania wizyt w salonach, dostępną na www.czasnawzrok.pl. Możliwość korzystania z nowoczesnych technologii to w tej sytuacji duże ułatwienie dla klientów salonów optycznych.
Nie wstrzymujemy inwestycji, wręcz przeciwnie. W najbliższym czasie planujemy kampanie konsumenckie, wdrożenie nowej soczewki progresywnej, mamy też unikalne na rynku technologie i instrumenty.
Już dzisiaj zapraszam na międzynarodową konferencję Transitions, w której wezmą udział optycy i optometryści z całego świata oraz do udziału w bezpłatnych warsztatach Digital Academy CZAS NA WZROK, które będą wsparciem dla osób, które chciałyby rozpocząć działania promocyjne w swoich kanałach social media lub rozwinąć zakres tych obecnie prowadzonych.
Jakie potrzeby w zakresie ochrony wzroku unaoczniła pandemia? Jak Grupa Essilor odpowiada na te wyzwania?
Kolejne lockdowny sprawiły, że jeszcze więcej czasu spędzamy przed ekranami, zarówno w trakcie pracy i nauki zdalnej, jak i w wolnym czasie. Dlatego bardzo ważne jest, by nie bagatelizować pierwszych sygnałów pogorszenia wzroku i odpowiednio wcześnie reagować – szczególną uwagę poświęcamy akcjom promującym regularne badania wzroku i dobór okularów – kierując konsumentów do salonów optycznych.
Zainicjowaliśmy również akcję edukacyjną #Polskawokularach, w ramach której zwracaliśmy uwagę społeczeństwa na konieczność ochrony oczu przed koronawirusem poprzez odpowiednio dobrane okulary.
Ograniczenia spowodowane przez pandemię stały się ogromnym wyzwaniem. W jaki sposób Grupa Essilor wychodzi naprzeciw potrzebom salonów optycznych? Do czego przykłada szczególną wagę w kwestii rozwoju relacji z partnerami? Jakie cele stawia sobie w rozpoczynającym się roku?
Bardzo zależy nam na wspieraniu naszych partnerów – niezależnych optyków, by mogli skutecznie i, co najważniejsze, bezpiecznie prowadzić swoje biznesy w tych trudnych czasach. Wspomniane przeze mnie rozwiązania są coraz chętniej wdrażane przez kolejne salony optyczne, z czego ogromnie się cieszymy. Przede wszystkim życzylibyśmy sobie, by ten najbliższy rok był zdecydowanie lepszy dla naszych partnerów niż 2020. Wierzę, że wspólnie uda nam się przejść przez ten trudny czas i wkrótce będziemy powoli wracać do normalności. Naszym nadrzędnym celem na ten, jak i każdy kolejny rok, jest długofalowy rozwój – zarówno Grupy Essilor, jak i niezależnych salonów optycznych. Będziemy też kontynuować działania mające na celu wzmacnianie wizerunku optyka i optometrysty jako profesjonalisty, który fachowo zadba o nasz wzrok i dobierze odpowiednie okulary. Współpraca z niezależnymi salonami optycznymi jest dla nas priorytetem.
Jakie są najważniejsze założenia Grupy Essilor w zakresie rozwoju rynku optycznego w Polsce w najbliższym czasie?
Od lat realizujemy strategię dopasowaną do uwarunkowań polskiego rynku, zwyczajów i zachowań konsumentów. Sięgamy również po sprawdzone rozwiązania – dlatego chcemy tutaj konsekwentnie budować biznes w oparciu o model działania, który sprawdził się na rynku amerykańskim. Jego fundamentem są niezależni optycy. To znakomity model rozwoju rynku i budowania wartości kategorii. Przygotowujemy już kolejną edycję akcji CZAS NA WZROK, która będzie odpowiadać na najnowsze potrzeby po pandemii. Warto dołączyć do nas już teraz, bo w trudnych czasach silny biznesowo partner to klucz do sukcesu, co potwierdza szerokie grono polskich optyków.