Opiekując się salonami optycznymi na terenie całego kraju i współpracując z nimi, ale też pracując indywidualnie z klientami czy prowadząc szkolenia, możemy na bieżąco śledzić zachodzące zmiany. Wszystkie te czynniki są swego rodzaju kompasem dla salonu optycznego.
Zmiany, zmiany, zmiany…
Zmienia się rynek, a wraz z nim zmieniają się nasi klienci i ich świadomość. Jednym z najbardziej istotnych obszarów, który wpływa na rozwój na rynku optycznego, jest obecnie lifestyle, gdyż wraz ze zmianami stylu życia zmieniają się potrzeby naszych klientów. Klienci zmieniają własne systemy wartości i chcą osiągać osobiste cele. Powodem tych zmian jest ogólnoświatowy mainstream i sytuacje, w których się znajdujemy. Autorami tych przemian są również nasi klienci.
W związku z tym niemalże koniecznością staje się spoglądanie na własny salon – a przede wszystkim na jego obsługę – właśnie z perspektywy klienta. Podstawą indywidualnego doboru oprawek okularowych są zmiany indywidualnego lifestyle’u klienta. Rozumiejąc klienta salonu optycznego (jako autora tych przemian), rozumiemy jednocześnie jego potrzeby lifestyle’owe i stylistyczne.
Stylizacja opraw okularowych
Style to jedna z wielu płaszczyzn, które należy brać pod uwagę w procesie doboru opraw okularowych. Zupełnie inne oprawki będziemy proponować klientowi reprezentującemu styl klasyczny niż osobie, która najbardziej ceni styl romantyczny. Co ciekawe, style dotyczą obojga płci i przedstawicieli każdej narodowości. W ten sposób nasze umiejętności stają się kompetencjami międzynarodowymi. Klienci obcojęzyczni to również temat lifestyle’u i przemian na świecie; z tymi zagadnieniami także coraz częściej stykamy się w swoich salonach optycznych.
U podstaw wspomnianych umiejętności leży kilka ciekawych obszarów, m.in. socjologia. Świetnym przykładem stylu klasycznego, który omawiamy na wszystkich naszych szkoleniach, była, jest i będzie królowa Elżbieta II. W takich przypadkach stawiamy na wysoką jakość okularów, bez zbędnych dodatków, która jest jednym z najważniejszych elementów branych pod uwagę przez klientów reprezentujących styl klasyczny. Ta wysoka jakość sprawia, że często – nawet w salonie z bardzo bogatą ofertą – klient może wybierać spośród zaledwie kilku oprawek spełniających jego potrzeby.
Osobiście, dobierając i stylizując klientów w salonach optycznych, czerpię również z wiedzy pozyskanej z wielu innych dziedzin, m.in. z psychologii. Obsługując klientów w każdym zakątku świata, zawsze mam kontakt z człowiekiem, a więc także z jego przekonaniami i nawykami. I co do zasady w temperamentach klientów odnajdziemy ogromny sens tych działań. Podczas rozmów z klientami najczęściej od razu można wyczuć, z jakim temperamentem mamy do czynienia. Zrozumienie faktu, że każdy z nas ma inny temperament, ma bezpośredni wpływ na dobór form i kształtów okularów. Inaczej będziemy pracować z cholerykiem, a inaczej z melancholikiem, gdyż osoby o tak różnych temperamentach mają zupełnie inne potrzeby. To bardzo ważny element, który powinien być uwzględniany przy dobieraniu okularów naszym klientom.
Wielkość opraw okularowych
Wielkość opraw okularowych należy dobierać w oparciu o proporcje i kształt głowy, a dokładniej: kształt twarzy. W internecie możemy znaleźć niezliczoną ilość artykułów i opracowań na ten temat. Warto jednak pamiętać, że kształt i proporcie twarzy – podobnie jak odciski palców – są unikatowe. W pracy z klientem w salonie optycznym najważniejsza jest nasza wiarygodność, jeśli więc czerpiemy informacje ze sprawdzonych, wiarygodnych źródeł, to stajemy się ekspertami w oczach klienta. Gdzie zatem możemy znaleźć właściwe opisy kształtów głowy i twarzy? Oczywiście w tekstach medycznych, antropologicznych i antropometrycznych. Podstawą kształtu twarzy jest czaszka i tworzące ją kości. Dobra znajomość tych zagadnień sprawia, że o wiele łatwiej i skuteczniej możemy dobierać klientom oprawy okularowe, gdyż okulary w zdecydowanej większości przypadków opierają się właśnie na czaszce. Znalezienie tych wszystkich informacji i zasad nie było zadaniem łatwym, ale liczne konsultacje i prace na ten temat pozwoliły nam je zebrać i uporządkować.
Kolory opraw
Nieodłączną cechą opraw jest kolor, i to właśnie on jest najczęściej poszukiwany przez klientów. Warto podkreślić, że klienci uwielbiają barwy pasujące do ich stylizacji. Ja także wolę w swojej własnej stylistycznej przestrzeni nosić kolory, które do mnie pasują. Podstawą mogą być w tym przypadku oczywiście przyzwyczajenia czy zapożyczenia, z pewnością warto jednak edukować klientów i pokazywać im nowe możliwości odkrywania samych siebie. Warto być ich przewodnikami po stylach w oprawach okularowych.
Styl, kształt twarzy, temperament i wiele cech osobowości klienta można rozpoznać. Styl i kolor można również ustalić, ocenić i zmierzyć, a wtedy dobór stylowych okularów jest harmonijny i zgodny z osobowością klienta. Można więc powiedzieć, że tak dobrane oprawy najlepiej klienta „ubiorą”. Satysfakcja – zarówno dla klienta, jak i dla salonu – jest wówczas bardzo duża, a satysfakcja klienta to jednocześnie wiarygodność, przywiązanie i lojalność. Jeżeli dobieramy okulary w oparciu o rozumienie stylu klienta i potrafimy zarządzać tymi umiejętnościami, to możemy osiągnąć wiele wspaniałych korzyści. Pamiętajmy, że stałego klienta pozyskujemy poprzez zbudowane zaufanie, a nie przez krótkoterminową chęć sprzedaży.
Jako artysta wiem, że moją potrzebą jest tworzenie, a nie kopiowanie utartych schematów. Wraz z Moniką sporo podróżujemy po świecie i obserwujemy zmiany branży optycznej w wielu krajach. Przed każdą taką podróżą powstaje sporo wątpliwości i pytań, a kiedy jakaś podróż dobiega końca, najczęściej pozostają w nas satysfakcja i nowe wnioski, które stymulują i warunkują nasz osobisty rozwój. Tak też jest ze stylizacją opraw okularowych, która opiera się na wielu dziedzinach naukowych, m.in. na: psychologii, socjologii, fizyce, medycynie, optyce czy sztuce.
Kompetencje zawodowe związane ze stylizacją opraw okularowych tworzymy i rozwijamy od ponad 25 lat. Nieustannie się rozwijamy, czego i Państwu życzymy.
Olaf Tabaczyński
stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta
Monika Misiak-Tabaczyńska
stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku