Co sprawia, że kobiety rosną w siłę i realizują się równie dobrze na polu zawodowym, jak i prywatnym? Jakie wyzwania i bariery są przed nimi stawiane, w jaki sposób sobie z nimi radzą? Czy w XXI w. nadal mierzą się ze stereotypami dotyczącymi ról zawodowych mężczyzn i kobiet?
Na te pytania odpowiada opublikowany przez BIGRAM i THINKTANK raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy”, którego partnerami są Essilor Polonia, JZO, JAI KUDO oraz Erbud Group.
Badanie przeprowadziła firma CubeResearch wśród 204 menedżerów z firm działających w Polsce, zróżnicowanych pod względem wielkości, branży i lokalizacji. Warto odnotować, że aż cztery piąte respondentów podziela przekonanie o rosnącej roli kobiet w biznesie. Głównym atutem pań jest rosnące doświadczenie zawodowe oraz łatwość w adaptacji do zmian, czyli kluczowe dziś kompetencje na rynku pracy i w biznesie. Co więcej, kobiety aktywniej niż panowie inwestują we własny rozwój. Znalazło to odzwierciedlenie w wynikach badania – trzy najważniejsze czynniki umożliwiające kobietom osiąganie sukcesów biznesowych to odpowiednio: doświadczenie (71%), umiejętność adaptacji do zmian (55%) i proaktywne zdobywanie nowych kompetencji (55%). Tuż za nimi uplasowały się umiejętność podejmowania ryzyka (54%) i wykształcenie (52%).
Siła kobiet w biznesie i na rynku pracy rośnie! I widzę to nie tylko w wynikach badań, ale przede wszystkim w swoim codziennym otoczeniu biznesowym – podkreśla Adam Mamok, prezes Grupy Essilor – Polska, Litwa, Łotwa, Estonia. – Kobiety są świetnie merytorycznie przygotowane do pracy. Często są nawet lepiej wykształcone, dbają o podnoszenie kwalifikacji, potrafią elastycznie dostosować się do zmieniającej się rzeczywistości. Nie trzymają się kurczowo utartych schematów, zmieniają swoją pozycję, kwalifikacje, branżę, a nawet sposób zatrudnienia. Robią to wszystko, często będąc menedżerkami na dwóch etatach (…) Wierzę jednak, że pomimo różnych przeciwności i stereotypów, z którymi kobiety w biznesie wciąż muszą jeszcze walczyć, ich pozycja w kolejnych latach będzie się umacniała, a barier, z którymi się mierzą, będzie coraz mniej*.
Zmiany społeczne dotyczą oczywiście także branży optycznej – polskie optyczki odważnie sięgają po swoje: są wykształcone, ambitne i doskonale adaptują się do zmian. Efektywnie zarządzają projektami, a w swojej pracy łączą wiedzę techniczną ze znajomością najnowszych trendów.
Menedżerki, które mają ogromny wpływ na rozwój swojej branży i pokazują, czym jest prawdziwa siła kobiet, podzieliły się swoim doświadczeniem w opublikowanym w Manager Report materiale „Optyka jest kobietą”. Warto się przekonać, jak w ich oczach wygląda przyszłość branży, zwłaszcza że kierownicze stanowiska w firmach optycznych w 61% należą obecnie do kobiet.
Jak pokazują wyniki badań, kobietom idzie świetnie. Szkolą się, rozwijają, poszerzają horyzonty, odkrywają swoje silne strony.
Czas zaoszczędzony na dojazdy do pracy wykorzystują na szkolenia online i poszukiwanie innych możliwości zawodowych. Prawie połowa badanych rozwinęła swoje kompetencje w obszarze social mediów, a niemal dwie piąte w obszarze szkoleń digital. Kobiety doskonale wiedzą, że transformacja cyfrowa dzieje się tu i teraz, a każdy, kto nie stanie się jej częścią, zostanie w tyle (…) – zauważa Justyna Skrzypek, dyrektor marketingu Grupy Essilor – Polska, Litwa, Łotwa, Estonia. – Życzę wszystkim kobietom, by nie bały się sięgać po swoje marzenia. (…)Kiedy patrzę na to, jak wiele w ciągu ostatnich lat osiągnęły kobiety w branży optycznej, czuję dumę. I tej dumy z własnych dokonań życzę każdej z nas*.
* Cytaty pochodzą z raportu „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy”.