Psychologia koloru w salonie optycznym

Jak barwy wpływają na decyzje klientów?

Czy kolor ścian, mebli i logo w salonie optycznym może wpłynąć na to, czy klient kupi okulary? Zdecydowanie tak. Neuromarketing – dziedzina łącząca wiedzę z zakresu psychologii, neurobiologii i marketingu – pokazuje, że kolory działają na podświadomość szybciej niż jakikolwiek slogan reklamowy. Wystarczy zaledwie 90 sekund, by klient wyrobił sobie opinię o marce,
przy czym aż 60–90% tej oceny opiera się na… kolorystyce.

salonie optycznym, gdzie klient dokonuje wyborów związanych zarówno ze zdrowiem, jak wyglądem oraz estetyką, dobór kolorów ma kluczowe znaczenie.

Niebieski budowanie zaufania

branży medycznej (optyka mocno się nią graniczy) dominuje kolor niebieski – symbol zaufania, spokoju profesjonalizmu. Niebieskie akcenty logo, na ścianach lub elementach wystroju wnętrza mogą pomóc klientowi poczuć się bezpiecznie wzbudzić nim przekonanie, że zostanie profesjonalnie obsłużony.

Neuropodpowiedź: unikaj zbyt ciemnych odcieni niebieskiego – mogą stworzyć wrażenie chłodu dystansu. Zamiast tego wybierz jasne błękity domieszką szarości – subtelne, zarazem kojące.

Zielony zdrowie i relaks

Zieleń działa kojąco na układ nerwowy sprzyja równowadze emocjonalnej. Kojarzy się ze zdrowiem, naturą dobrym samopoczuciem. salonie optycznym może skutecznie pomóc klientowi, obniżając stres związany np. badaniem wzroku czy wyborem szkieł korekcyjnych.

Neuropodpowiedź: zieleń świetnie sprawdza się strefach diagnostycznych, poczekalni oraz przy ekspozycji soczewek kontaktowych.

Biel i jasne barwy czystość i transparentność

Biel symbolizuje czystość, świeżość przejrzystość – czyli wartości, które klient ceni usługach optycznych. Minimalistyczne, jasne wnętrza nie tylko wyglądają nowocześnie, ale też sugerują wysoką jakość usług uczciwość.

Neuropodpowiedź: nadmiar bieli może wywołać efekt przesadnej sterylności chłodu. Zrównoważ ją, wprowadzając do przestrzeni ciepłe dodatki, np. drewno, beże, pastelowe tkaniny czy rozproszone światło.

Czerwień i pomarańcz pomoc w marketingu cenowym

Te kolory stymulują szybkie decyzje zakupowe, podnoszą tętno przyciągają wzrok – dlatego są chętnie stosowane komunikacji związanej promocjami przy oznaczaniu rabatów.

Neuropodpowiedź: używaj ich oszczędnie strategicznie – tylko komunikatach sprzedażowych – aby nie zaburzyć spokojnej atmosfery salonu.

Kolor a typ klienta

  • Młodzi dorośli (18–30 lat): lepiej reagują na kontrasty, nowoczesne palety, czerń, biel elementy neonowe.
  • Rodziny dziećmi: preferują ciepłe barwy, naturalne odcienie, przestrzenie przyjazne miękkie wizualnie.
  • Seniorzy: cenią wyraziste, ale nie jaskrawe kolory – dobre oświetlenie czytelność przestrzeni to podstawa.

Kolor a ekspozycja produktów

Zastosowana salonie kolorystyka tła ekspozytorów wpływa na to, jak postrzegamy oprawki. Dla przykładu:

  • Czarne oprawki lepiej prezentują się na jasnym tle.
  • Kolorowe modele zyskują przy neutralnej szarości lub beżu.
  • Złote srebrne elementy warto eksponować przy subtelnym świetle LED chłodnej tonacji ścian.
  • Wszystkie oprawy świetnie się prezentują na podświetlanych ekspozytorach LED.

Trendy światowe pokazują, że salon optyczny to coś więcej niż miejsce, gdzie zbadamy wzrok dobierzemy okulary. codziennej gonitwie spraw, żyjąc pod ogromną presją, podświadomie szukamy miejsc wytchnienia ukojenia, gdzie wszystkie nasze zmysły zrelaksują się odpoczną. Salon optyczny ma potencjał, by stać się właśnie taką oazą. Od momentu, którym klient przekracza próg salonu, możemy świadomie wpływać na jego samopoczucie, tworząc spójną ścieżkę doświadczeń, działającą na wszystkie pięć zmysłów. To nie tylko zwiększa komfort satysfakcję klienta, ale buduje pozytywne skojarzenia, które zachęcają do powrotu – nową parą okularów lepszym widzeniem jako efektem całej tej wyjątkowej podróży.

Neuromarketing we wnętrzu

Według zasad neuromarketingu kluczową rolę przy budowaniu pozytywnego doświadczenia klienta odwiedzającego salon optyczny odgrywa odpowiednio zaprojektowane wnętrze, które oddziałuje na wszystkie zmysły wspiera decyzje zakupowe przyjazny, nienachalny sposób. Za pomocą koloru, zapachu, światła czy dźwięku można zbudować atmosferę, której klient poczuje się dobrze. Warto zapoznać się kilkoma wskazówkami, które ułatwią zaplanowanie poszczególnych stref nowoczesnego salonu optycznego.

Strefa wejściowa

  • Ściana odcieniu szałwii, przełamana drewnianymi, pionowymi panelami.
  • Logo podświetlone ciepłym światłem LED, zawieszone na neutralnym tle.
  • Zapach tle: subtelna mieszanka lawendy drzewa sandałowego (działa uspokajająco) lub dzika pomarańcza bądź trawa cytrynowa (działają otwierająco).

Recepcja

  • Blat jasnego dębu, krzesła odcieniu pudrowego różu karmelowego beżu.
  • Cicha muzyka instrumentalna tle (np. piano ambient).
  • Ulotki katalogi pastelowej oprawie, bez nachalnych kontrastów.

Strefa ekspozycyjna oprawek

  • Ekspozytory kolorze oliwkowego szarego perłowej bielipodświetleniem typu soft focus, które nie męczy oczu.
  • Lustra ciepłym podświetleniem: wywołują efekt zwany selfie friendly poprawiają samoocenę.
  • Każda półka oznaczona prostą ikonografiką, pomagającą orientacji bez nadmiaru tekstu.

Gabinet okulistyczny

  • Wnętrze utrzymane palecie złożonej błękitu, beżu delikatnej zieleni.
  • Regulowane światło możliwość uzyskania półmroku, który redukuje stres trakcie badania.
  • Krzesło pacjenta – tapicerowane, obite miękkim, piaskowym materiałem.

Strefa dziecięca

  • Pastelowe kolory: mięta, błękit, brzoskwinia.
  • Meble zaokrąglonych kształtach, interaktywna tablica prostymi obrazkami lusterkami.

Dlaczego warto?

Psychologia koloru to nie tylko estetyka – to narzędzie wpływu. salonie optycznym, gdzie zmysły decyzje łączą się wyjątkowo silnie, kolory mogą budować zaufanie, zwiększać sprzedaż sprawiać, że klient poczuje się… po prostu dobrze. dobrze czujący się klient to lojalny klient.

Justyna Skrzypek

ekspertka marketingu, szkoleniowiec, właścicielka firmy konsultingowej „Konstelacja marketingu” oraz salonu „Planeta Optyka” Warszawie

Artykuł dostępny w e-wydaniu Magazynu Optyk Polski

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,750
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.