Przyszłość jest cyfrowa. Branża optyczna zmienia się na naszych oczach

Za sprawą technologii świat zmienia się na naszych oczach. Jej rozwój znacząco oddziałuje na nasze życie, wpływając przy tym na jego komfort. Smartfony i tablety na dobre zagościły w naszej codzienności, czyniąc wykonywanie wielu czynności szybszym i prostszym. 

Nowe technologie to jednak nie tylko nowoczesne komórki, ale również synonim nowoczesnej medycyny i branż pokrewnych, dzięki którym możemy żyć pełnią życia.

Współczesna branża optyczna ulega dużym wpływom cyfryzacji, i my, optycy, powinniśmy wykorzystywać zdobycze nowoczesnych technologii w obsłudze klienta i oferowanych mu usługach.

Wygodne rozwiązania kluczem do sukcesu

Każdy z nas codziennie ma ogrom obowiązków, którym musi sprostać. Są one często konsekwencją wymagającej pracy bądź dodatkowych zajęć, z którymi sami chcemy się zmierzyć. W konsekwencji często brakuje czasu na z pozoru proste rzeczy, jak umówienie się na wizytę do specjalisty z trapiącym nas problemem. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi internet, z którego warto skorzystać, po to, by redukować ilość czasu, poświęconego na błahostki. Nowoczesna firma powinna funkcjonować w sieci, oferując potencjalnym klientom wygodne rozwiązania. Jednym z nich jest niewątpliwie możliwość umówienia wizyty bądź rezerwacji terminu sprzed ekranu komputera bądź smartfona. Dzięki takiemu udogodnieniu można zrobić to w przerwie na lunch, bądź podczas jazdy taksówką. To przedsiębiorca musi dostosować się do klienta, nie na odwrót. Klient może przebierać w ofertach, aż wybierze tę najbardziej dogodną. Innowacyjne, cyfrowe rozwiązania są jak magnes, któremu ciężko się oprzeć.

Konsultacja  na odległość

Dostęp do internetu jest dzisiaj już powszechny, dzięki czemu korzysta z niego bardzo wiele osób. Tworzy to ogromną przestrzeń dla nowoczesnych usług, które należy zaoferować, by oferta dla klienta była kompleksowa i niewybrakowana. Także w branży optycznej znajduje się miejsce dla usług cyfrowych, które mogą być realizowane kompleksowo, w sposób satysfakcjonujący klienta. Mogą być one realizowane w formie konsultacji online, za pośrednictwem wideokonferencji. Krótka rozmowa na temat doboru oprawek, szkieł kontaktowych bądź wyboru okularów przeciwsłonecznych może rozwiać wiele wątpliwości. Tego typu konsultacje mogą odbywać się po wcześniejszym ustaleniu dogodnego dla dwóch stron terminu bezpłatnie bądź za drobną opłatą. W tego typu usługach chodzi przede wszystkim o wygodę klienta, który nie musi wychodzić z domu, aby zadać ważne z jego perspektywy pytania, mogące rozwiać wszelakie wątpliwości co do produktu lub usługi. W przypadku gabinetów optycznych sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, jednakże realizacja takowych usług również jest możliwa. Wszystko zależy od pomysłu na ich realizację. Należy pamiętać tylko o jednym – internet to ogromne możliwości, które warto wykorzystać.

Inwestuj w oprogramowanie

Cyfryzacja odgrywa bardzo istotną rolę również w branży optycznej, posuwając ją jeszcze bardziej w kierunku intensywnego rozwoju. Nowoczesne oprogramowanie jest podstawą funkcjonowania wielu urządzeń optycznych, bez których nie może działać salon optyczny. Często wykorzystywane urządzenia stają się wybrakowane już w momencie braku odpowiednich uaktualnień oprogramowania. Jest to moment krytyczny, w którym warto zastanowić się nad wymianą sprzętu na nowy, w celu zaoferowania swoim klientom jak najwyższej satysfakcji z przeprowadzanych usług.

Nie tylko usługi

Cyfryzacja zmienia oblicze optyki, jednakże nie tylko na gruncie usług. W dużej mierze wpływa ona również na urządzenia wykorzystywane do różnego rodzaju zabiegów i procesów realizowanych w salonach optycznych. W systemach pomiarowych coraz częściej do pomiaru wzroku wykorzystuje się technologię 3D, która pozwala pozyskać wszystkie wymagane informacje do wykonania odpowiednich soczewek dla naszego klienta. Wykorzystanie takich urządzeń bardzo upraszcza proces tworzenia nowych soczewek, ponieważ już po kilku chwilach dysponujemy wszystkimi potrzebnymi danymi, by dopasować je do konkretnego klienta. Taki zindywidualizowany proces znacząco zwiększa komfort ich użytkowania, ponieważ dokładność produkcji dzięki obszernej ilości danych jest nad wyraz wysoka, co w dużej mierze wpływa na satysfakcję klienta. Warto o nią zadbać, bo właśnie ona warunkuje chęć powrotu do naszej placówki. Inwestycje w nowoczesny sprzęt nie tylko ułatwiają pracę, ale również przyciągają niezdecydowanych.

Nierealna technologia

W ostatnich latach można również zauważyć, że u nowoczesnych optyków wykorzystuje się także technologię rozszerzonej rzeczywistości AR (Augmented Reality), która została szczególnie ciepło przyjęta przez klientów. Jest ona implementowana przez wiele firm, w wielu gałęziach przemysłu. Dla przykładu IKEA wykorzystuje ją w celu wizualizacji wymarzonych czterech ścian pomieszczeń swoich klientów. W salonach optycznych można wykorzystać AR do ułatwiania decyzji zakupowych naszych klientów. Wiele osób, przekraczając próg salonu optycznego, nie wie, na co się zdecydować. Rozszerzona rzeczywistość pomaga klientom wybrać m.in. odpowiednią oprawkę, także pod kątem wizualnym jeszcze przed wyjściem z domu – w sposób interaktywny można takową przymierzyć, zrobić zdjęcie i przesłać bliskiej osobie do konsultacji.

Wybór staje się w ten sposób prostszy, a wizyta u optyka znacznie przyjemniejsza, także dla najmłodszych. Implementacja AR wymaga użycia specjalnej aplikacji na urządzenia mobilne, lecz można wykorzystać ją również poprzez interaktywną stronę internetową. By móc z niej skorzystać, użytkownik powinien mieć dostęp do aparatu w komórce lub we własnym laptopie. Między innymi to przyczynia się do ogromnej popularności tej technologii, na której bazuje Snapchat oraz inne współczesne hity wśród młodzieży. Dzisiaj niemal każdy nosi w swojej kieszeni smartfon, więc każda z takich osób może być potencjalnym klientem.
 Kamil Komisarz

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,388
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.