Poczucie sensu, rozwój i dobra komunikacja jako klucz do zbudowania stabilnego zespołu

Ze wszystkich stron słyszymy, że znalezienie dobrego pracownika graniczy z cudem. Dotyczy to oczywiście również branży optycznej. Podczas moich licznych podróży po kraju, które odbywam już od kilkunastu lat, odwiedzając wiele salonów optycznych, zaobserwowałem, że są takie miejsca, gdzie pracownicy chcą pracować, przywiązują się do nich na wiele lat i nie myślą o zmianie.

Adam Mamok

Współwłaściciel American Lens, Prezes Zarządu

Co sprawia, że fluktuacja tych salonach jest na bardzo niskim poziomie ludzie chcą tam pozostać na dłużej? Ktoś może powiedzieć, że pieniądze. Tak, są bardzo ważne, ale to nie wszystko, ponieważ jest wiele innych czynników, które sprawiają, że ludzie przychodzą do pracy przyjemnością.

Pierwszym nich jest poczucie sensu związane tym, co robią. Zrozumienie, że ich praca to coś więcej niż tylko codzienna obsługa klientów. Zawiera się tym zdefiniowanie kierunku, którym zmierzamy, to, jaki mamy model funkcjonowania salonu, jak siebie pozycjonujemy i w jaki sposób komunikujemy to na zewnątrz.

Drugim punktem jest możliwość rozwoju (obecnie to chyba najczęściej używany frazes ogłoszeniach pracę, rozmowach rekrutacyjnych innych politycznie poprawnych deklaracjach). Zastanówmy się, czy rzeczywiście dajemy naszym pracownikom taką szansę? Rozwój to nie jest uczestniczenie szkoleniu, po którym nic się nie dzieje, zdobyta wiedza bardzo szybko wyparowuje. To raczej ciągły proces, oparty szerszy plan czy pomysł na to, jak nasi pracownicy odkrywają nowe obszary wiedzy i z naszym wsparciem rzeczywiście czują, że zdobywają doświadczenie. takich okolicznościach trudniej odejść; to jest mocna kotwica, która trzyma ludzi miejscu pracy.

Kolejnym ważnym elementem jest właściwa komunikacja jasne przedstawienie, a w dalszej części egzekwowanie standardów, których jako właściciele salonów optycznych oczekujemy. Nasi ludzie pilnie nas obserwują nie ma znaczenia, czy jesteśmy na czele wielomilionowej korporacji, czy prowadzimy salon małym mieście. Ostatnio miałem przyjemność odwiedzić jeden salonów środkowej Polsce, gdzie, dyskutując, bardzo wyraźnie widziałem, że właściciel jego pracownicy mówią wspólnym językiem, są świadomi, gdzie razem zmierzają. Oni dokładnie wiedzieli, co chcą robić, do jakiego segmentu klientów trafić. Byli również idealnie zgrani. Wszyscy wiemy, że nie zawsze tak jest. Warto się temu przyjrzeć swoich przysłowiowych czterech ścianach poszukać powodów takiej sytuacji.

Jeżeli natomiast mamy spełnione trzy powyższe punkty, możemy przejść do czegoś naprawdę niełatwego do stworzenia, mianowicie: twórczej pasjonującej atmosfery. Jest to szczególnym wyzwaniem, jeżeli mówimy biznesach, gdzie salonów jest więcej nie zawsze „szef” jest każdego dnia danej lokalizacji. Dużo zależy od lidera, który dzięki dobrym umiejętnościom personalnym dobiera sobie właściwych ludzi popełnia niewiele błędnych decyzji związanych zatrudnieniem nowych pracowników. Jest to szczególnie ważne obecnie, gdy coraz częściej musimy posiłkować się zasobami personalnymi innych branż, ponieważ optyce najzwyczajniej świecie brakuje dobrych wykwalifikowanych osób. Co więcej, ten trend będzie się jeszcze tylko pogłębiał.

teorii wiemy, że wszystko, czym piszę dzisiaj, jest ważne. Jednak wdrożenie tych kroków utrzymanie ich efektów na ciągłym, równie wysokim poziomie jest bardzo trudne. Brakuje nam czasu, cierpliwości, konsekwencji, czasem po prostu nie słuchamy tego, co ludzie chcą nam zakomunikować. tym obszarze nie ma jednak drogi na skróty. Jeżeli rzetelnie stworzymy tak funkcjonujący salon, unikniemy wielu trudności, bo każdy dołączający do naszego zespołu pracownik będzie wchodził pewien ekosystem, który ma naturalne zdolności do tego, aby „ten nowy” przejął sposoby działania zachowania oczekiwane przez właściciela. Czasem potrzeba na to wielu miesięcy, ale zapewniam, że warto. Wiem to praktyki obserwacji setek salonów optycznych Polsce.

 

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,693
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.