Olaf Tabaczyński – stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta
Monika Misiak-Tabaczyńska – stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku
Krótki rys historyczny „lenonek”
Okrągłe okulary, nazywane także teashades lub granny glasses, zdobyły popularność w latach 60. wśród przedstawicieli kontrkultury. Nosili je muzycy, artyści oraz zwolennicy ruchów społecznościowych. John Lennon początkowo potrzebował okularów ze względów zdrowotnych (wada wzroku), ale po roli w filmie „Jak wygrałem wojnę” (1967) postanowił nosić je na co dzień. Pierwsze pary okularów zamawiał w Londynie, m.in. u Alana Hargreavesa. Niektóre źródła sugerują, że to właśnie Hargreaves specjalnie dla Johna Lennona zaprojektował kolejne wersje jego słynnych okrągłych okularów. Wiadomo jednak, że Lennon czasami zamawiał także okulary u innych optyków i kolekcjonował podobne modele w kilku wariantach, zawsze pozostając jednak wiernym okrągłym, metalowym oprawkom. W ten sposób okulary te stały się nieodłącznym elementem jego wizerunku.
Wpływ na modę i symbolika
Styl okularów Johna Lennona szybko zyskał popularność wśród hipisów i artystów, a po śmierci artysty w
1980 roku „lenonki” nabrały jeszcze bardziej symbolicznego znaczenia.
Okulary te symbolizują wartości, które Lennon propagował za życia, takie jak pokój i wolność. Oryginalne pary jego okularów są obecnie niezwykle cenne, a ich styl nadal inspiruje projektantów mody.
Psychologia osobowości a stylizacja opraw okularowych
Osobowość klienta jest ściśle powiązana z jego indywidualnym stylem, a wiedza na ten temat pozwala optykom na lepsze dopasowanie oprawek. Zależności zachodzące pomiędzy indywidualnymi cechami osobowości i stylem danej osoby możemy przeanalizować na wielu przykładach osób ze świata kultury, polityki, biznesu czy sztuki. Gdy pomyślimy o okularach typu „lenonki”, oczami wyobraźni zobaczymy właśnie okulary Johna Lennona (czyli okrągłe, metalowe oprawki, które stały się jego znakiem rozpoznawczym). „Lenonki” nie tylko mają ciekawą historię, ale także stanowią doskonały przykład symboliki, która mocno wpłynęła na styl i popkulturę lat 60. i 70.
Osobowości a styl opraw
Z naukowego, psychologicznego punktu widzenia osobowość to złożony zestaw cech obejmujący wzorce zachowań, myśli i emocji, które odróżniają jedną osobę od drugiej. Osobowość wpływa na sposób, w jaki klient salonu optycznego odbiera ofertę, reaguje na propozycje, nawiązuje relacje oraz podejmuje decyzje o zakupie okularów.
Osobowość w tym kontekście oznacza skupienie się na różnicach, które – poprzez indywidualizację – pozwalają odpowiednio dopasować oprawę dla konkretnego klienta.
Podejście psychodynamiczne
Według teorii Zygmunta Freuda (rozwijanej następnie przez Carla Gustava Junga i Alfreda Adlera) osobowości kształtują się w wyniku dynamicznych napięć między nieświadomymi impulsami (np. seksualnymi czy agresywnymi) i mechanizmami kontroli społecznej. Relacje między tymi cechami oraz świadoma część osobowości (ego) determinują sposób, w jaki każdy klient reaguje np. na ofertę naszego salonu optycznego. To właśnie ten aspekt osobowości pozwala na dopasowanie form okularów do poszczególnych typów osobowości, takich jak: melancholik, sangwinik, choleryk czy flegmatyk.
Podejście psychometryczne
Podejście psychometryczne pozwala określić indywidualne cechy osobowości na podstawie tzw. wielkiej piątki, czyli pięciu głównych wymiarów osobowości: neurotyczności, ekstrawersji, otwartości na doświadczenia, ugodowości i sumienności. W kontekście doboru opraw każda z tych cech osobowości przekłada się na różne cechy okularów, które tworzą spójną całość, podobnie jak kompozycja w utworze muzycznym. Odpowiednia proporcja cech okularów pozwala optymalnie dopasować je do indywidualnej osobowości klienta.
Cały artykuł dostępny na https://feniksmedia.pl/publikacje/Optyk_Polski/82/10/