Barwa to najczęściej druga cecha wpływająca na satysfakcję, dopasowanie, wewnętrzne przekonanie czy pożądanie, co przekłada się na zakup danej oprawy okularowej. Kolor ma naprawdę ogromne znaczenie dla wszystkich naszych klientów.
Olaf Tabaczyński- stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta
Monika Misiak-Tabaczyńska – stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku
Kolory to preferencje, których poszukujemy osobniczo do spełnienia indywidualnych potrzeb życiowych – zarówno tych podstawowych, jak i zmysłowych. Sięgamy przecież po te owoce (np. jabłka), których kolor niesie ze sobą konkretne informacje i pobudza nasze zainteresowanie pewnymi cechami produktu – dokładnie tymi, których pragniemy.
Kolory vs. cechy
Zapach dojrzewającej papierówki jest zielono-żółty. Świeżo skoszona trawa jest zielonkawa i lekka w odbiorze. Obierana mandarynka często kojarzona jest z konkretną lokalizacją i czasem (np. świętami). Wata cukrowa o gęstym aromacie karmelizowanego ciepłym powietrzem cukru ma kolor lata. Rozgrzany jak słońce metal jest symbolem nie tylko ciepłej barwy, ale również temperatury, klimatu i atmosfery, podobnie jak ekspresja wyrazu piosenki przekazywana jest m.in. za pomocą barwy głosu piosenkarzy czy brzmienia instrumentów. To barwa i tonacja muzyki danego utworu jest przez nas wybierana spośród tysiąca innych jako ta ulubiona. To ona wpada w ucho i jest nam niezwykle bliska, a często towarzyszy nam przez długie lata. Gdy sięgamy po nasze ulubione perfumy, zwróćmy uwagę, że ich barwa, nazwa, flakon, napisy, atomizer i opakowanie oddają intencyjnie to, co skrywa wewnątrz zapach – niezwykłe, pasujące do nas, wybrane, wyselekcjonowane nuty zapachowe, ubrane w kolor, barwę i intensywność.
Nad spójnością tych wszystkich elementów czuwają projektanci, którzy opakowują intencje w kolor. Na przestrzeni historii ludzkości i kultury – od starożytności po czasy współczesne – barwę i kolor zgłębiali wspaniali ludzie, ważni dla tego świata. Historia koloru w kulturze staje się umiejętnością zrozumienia potrzeb otaczania się własnymi indywidualnymi kolorami. Dotyczy to zarówno nas samych, jak i klientów naszych salonów optycznych.
Kolor ma wielkie znaczenie dla stanu naszego ciała i umysłu. Przyszłość koloru analizowana jest przez naukę: medycynę, fizykę, chemię, psychologię i sztukę. Sztuką jest zatem taki dobór kolorów opraw, który harmonizuje również z kształtem oprawy czy np. konstrukcją soczewki.
Rola i znaczenie barw
Od strony medycznej każdy z nas posiada barwy, które wynikają z posiadanych osobniczo barwników, zawartych m.in. w skórze. Różnice wynikają z jednego elementu. Genetycznie relacja pomiędzy wszystkimi barwnikami w całej populacji wynosi statystycznie 1 : 1 000 000 000, co oznacza, że okulary w takim kolorze, który indywidulanie do nas pasuje, znajdzie jeszcze tylko do ośmiu ludzi na świecie. Wiem…
Do tego dochodzi jeszcze moda. Duże firmy i korporacje bardzo uważnie śledzą nasze potrzeby, i są one dokładnie policzone. Modne kolory cieszą się zainteresowaniem zaledwie 15% populacji – to osoby, które rzeczywiście śledzą trendy i są im wierne.
Dla gigantów to ogromny tort biznesowy. Dla pojedynczego salonu to jednak zbyt mało, gdyż brakuje tutaj efektu skali.
A co z pozostałymi 85% populacji – osobami, które również odwiedzają nasze salony optyczne? Warto zaopiekować się takimi klientami, gdyż poszukują oni czegoś zindywidualizowanego, wybranego tylko dla siebie i dopasowanego do swoich potrzeb. I są to klienci na wagę złota, dający nam szerokie możliwości i dużą satysfakcję. Dlatego dobór kolorów jest tak ważny dla nas, dla naszego salonu i dla naszych klientów.
Kolory dobrze dobrane
Efekt przekładający się na satysfakcję wynika z umiejętności przeanalizowania barw klienta i zaproponowania mu oprawek w kolorze harmonizującym i „ubierającym go”. Często spotykamy się z opiniami typu: „ja i tak wolę czerń”. W takich przypadkach przekierowuję zainteresowanie klienta w kierunku satysfakcji z wyboru odcieni czerni, ponieważ synergizm czarnych spodni i czarnych butów oraz innych czarnych dodatków jest jedną z najtrudniejszych sztuk (kto z nas się z tym nie spotkał?).
Mamy przecież kilkanaście odcieni czerni i tylko niektóre z nich pasują do kolorystyki klienta. Czerń uchodzi za kolor uniwersalny, jednak nie jest to prawdą z psychologicznego punktu widzenia. Wielu klientów (głównie Ci, którzy nie wiedzą, co mogliby wybrać) decyduje się na brak koloru, dlatego naszym zadaniem jest inspirująca konsultacja pokazująca nowe możliwości wyjścia ze strefy, która niczego nie buduje. Naszym celem powinno być umiejętne dobranie kolorów, a niekoniecznie proponowanie koloru, który – jak się wydaje – pasuje każdemu.
Kolory dobrze dobrane są jak dobre buty, w których czujemy się doskonale i w których możemy przejść wiele kilometrów lub przetańczyć całą noc, a na które wcześniej nie zwrócilibyśmy uwagi. Ogromna
paleta różnorodnych barw daje nam takie możliwości.
Często klienci w tym zakresie odkrywają w sobie nowe pokłady wrażliwości. A świadomość nowych możliwości w spersonalizowanym odcieniu kolorystycznym staje się niezwykłym pomostem zaufania poprzez indywidualny system doboru.
Kolory są inspiracją do budowania nowych rozwiązań i kreowania wizerunku naszych klientów poprzez dobór właściwego odcienia, pasującego do danego klienta. Celem nie jest modny kolor, ale dobór takiego jego odcienia, tonacji, nasycenia i waloru, który będzie pasował do różnorodnych osobowości naszych klientów.
Tożsamość koloru staje się zintegrowaną częścią budowania wizerunku naszego świadomego i nowoczesnego klienta. Warto o niego zadbać i zaproponować mu nieszablonowe rozwiązania. Warto pokazać siebie jako przewodnika, odkrywcę jego wizerunku.