Okulary typu aviator ponadczasowa ikona stylu i technologii

Poznaj fascynującą historię modelu, który z kokpitu samolotu trafił na światowe wybiegi, do popkultury i na nosy gwiazd, nieustannie ewoluując i wyznaczając nowe trendy w designie okularów.

Początki (1893–1937): potrzeba, która stworzyła legendę

Historia okularów typu aviator sięga końca XIX wieku, gdy rozwój lotnictwa wymusił potrzebę ochrony wzroku pilotów. Pierwsi lotnicy nosili ciężkie gogle chroniące przed wiatrem, kurzem światłem. Wraz pojawieniem się samolotów zamkniętymi kabinami możliwością wznoszenia się na duże wysokości problemem stało się intensywne światło słoneczne promieniowanie UV.

1929 r. amerykański pilot porucznik John A. Macready zwrócił się do firmy Bausch & Lomb prośbą stworzenie specjalistycznych okularów przeciwsłonecznych dla pilotów. Efektem tej współpracy był prototyp lekkich, metalowych okularów dużymi, zakrzywionymi szkłami, które nie tylko chroniły oczy, ale też poprawiały kontrast widzenia redukowały odblaski. 1935 r. okulary te stały się częścią wyposażenia amerykańskiego lotnictwa wojskowego (USAAC, od ang. United States Army Air Corps – Korpus Lotniczy Armii Stanów Zjednoczonych), a w 1937 r. trafiły do sprzedaży cywilnej jako Ray-Ban Aviator – „ochrona przed promieniami słońca”.

Era kultu (1945–1999): od wojska do popkultury

Po II wojnie światowej okulary typu aviator stały się synonimem niezależności odwagi. Ich popularność rosła za sprawą kina – Marlon Brando w Dzikim (1953) czy Peter Fonda Dennis Hopper Swobodnym jeźdźcu (1969) wykreowali wizerunek buntowników, którzy nie rozstają się aviatorami.

Lata 60. 70. to czas eksplozji popkultury. okularach typu aviator chętnie pokazywały się ikony lat 60. 70., takie jak charyzmatyczny muzyk David Bowie,
Iggy Pop – buntowniczy frontman The Stooges ojciec punk rocka, Paul McCartney – basista legendarnego zespołu The Beatles czy Gloria Steinem – czołowa postać amerykańskiego ruchu feministycznego. Aviatory stały się elementem mody niezależnej – wybieranym zarówno przez gwiazdy muzyki, jak dziennikarzy, aktywistów czy celebrytów.

Chociaż latach 70. popularność aviatorów lekko przygasła, ale powrót nastąpił pełną siłą dzięki filmowi Top Gun (1986), którym Tom Cruise jako pilot Maverick nosił klasyczne Ray-Ban Aviatory. Skutkiem filmu był boom sprzedażowy, model stał się symbolem odwagi, męskości nowoczesnego patriotyzmu.

tym czasie rozwijała się także technologia produkcji: pojawiły się szkła powłoką lustrzaną, filtry UV, soczewki polaryzacyjne oraz ramki tytanu, włókien węglowych tworzyw sztucznych.

Współczesność (1999–2025): ewolucja legendy

1999 r. marka Ray-Ban została zakupiona przez włoską grupę Luxottica, co rozpoczęło kolejny rozdział historii aviatorów, noszonych przez takie ikony popkultury, jak: Elvis Presley, Michael Jackson, Brad Pitt, Johnny Depp czy Leonardo DiCaprio. Nowy właściciel postawił na połączenie ponadczasowego stylu innowacyjnymi rozwiązaniami zakresie technologii wzornictwa. Dzięki temu aviatory zachowały swój legendarny charakter wciąż pozostają jednymi najpopularniejszych modeli okularów na świecie. Niezależnie od pokolenia, aviatory są wybierane jako symbol pewności siebie, wolności elegancji.

Dziś okulary typu aviator to nie tylko klasyczne modele. Wiele firm wprowadza na rynek własne interpretacje tego ikonicznego kształtu:

Barton Perreira – japońska interpretacja kształtu oraz formy aviatorów. Ciekawe modele kobiece, jak np. Fossett, to propozycje wspaniale balansujące między dysproporcją innowacyjnym ujęciem kształtu.

Oliver Peoples (2024) – modele Roke oraz Eyles reprezentują nowoczesne, optycznie lekkie aviatory nutą vintage, na bazie acetatów, cieplejszych tonacjach kolorystycznych.

Montblanc – reinterpretacje aviatorów subtelnymi detalami, np. wzorem pióra na zausznikach. Wersje gradientowymi szkłami cienką metalową oprawką łączą elegancję funkcjonalnością.

Ray-Ban Meta Aviator Smart Glasses (2025) – generacja inteligentnych okularów funkcją strumieniowania na żywo, tłumaczeniem głosowym czasie rzeczywistym automatycznym kadrowaniem wideo.

Gucci Aviator Twist (2024) – reinterpretacja klasyki futurystycznymi liniami oraz kolorowymi lustrzanymi soczewkami. Patchworkowy, pełen smaku konglomerat stylistyki lat 80., smacznie zaprojektowany, wyczuwalnym stylu vintage.

Tom Ford FT 1121 (2025) – wydaniu tej marki to dość rewolucyjny model, jednej strony pokazujący aktualne trendy okularach dla pilotów, drugiej zaś nieco nawiązujący do propozycji 2019 r. Nowoczesna forma pełna luksusu oraz komfortu.

Maybach The Pilot V (2024) – ręcznie wykonane aviatory ze złotymi akcentami, przeznaczone dla kolekcjonerów miłośników wyrafinowanego stylu. Odwołanie do pierwotnej formy konstrukcji Randolph Engineering, pozostające luksusowej, ale nieprzerysowanej wizjonerskiej stylistyce automobilizmu.

Porsche Design – minimalistyczne funkcjonalne aviatory tytanu, często wyposażone system wymiennych soczewek nowoczesne zawiasy bezśrubowe. Model P’8937 2025 r. oferuje wyjątkową lekkość styl technicznego luksusu, model C prezentuje ciekawą relację barw pomiędzy oprawą górną belką.

Persol – wyśmienity przykład połączenia pięknych, klasycznych form włoskim sznytem. Pełniejsza płyta oraz wierność charakterystycznym zawiasom Meflecto, połączeniu ze szkłami barwionymi na odcienie brązu lub zieleni, to przepis na aviatory dla miłośników retro designu nutą nowoczesności. Kolekcja The Persol Senna Series to arcydzieło odrobiną biżuteryjnej elegancji przy mocowaniu belki.

Dior Homme – futurystyczne wariacje na temat aviatorów. Oversize’owe oprawki geometrycznymi cięciami, metalowe mostki lustrzane soczewki kolekcji 2025 r. zachwycają wręcz laboratoryjną precyzją wykonania. Technologiczne, czyste harmonijne (szczególnie linii Black Suit).

Jacques Marie Mage – limitowane edycje aviatorów mocniejszych, pełniejszych, artystycznych formach. Oprawki łaczące acetat oraz metal, inspirowane lotnictwem lat 40. 50. Polecane osobom, które swoich zbiorach mają już kilka innych aviatorów.

Aviatory to znacznie więcej niż tylko modny dodatek – to synonim ponadczasowego stylu, odwagi innowacji. Przez dekady niezmiennie inspirują projektantów wszystkich, którzy cenią sobie wyrazisty, zarazem uniwersalny design. Niezależnie od zmieniających się trendów, pozostają symbolem klasy wolności, udowadniając, że prawdziwa ikona nigdy nie wychodzi mody. przyszłości na pewno zetkniemy się nowymi modelami opracowanymi na ich bazie, co dla aviatorów jest oczywistą drogą rozwoju.

Olaf Tabaczyński

stylista opraw okularowych, mistrz świata MUA & Style, kolorysta

Monika Misiak-Tabaczyńska

stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradczyni wizerunku

Artykuł dostępny także w e-wydaniu

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,750
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.