Choć ochrona wzroku przed słońcem jest ważna przez cały rok, nasi klienci zwykle decydują się na zakupy nowych okularów właśnie teraz. Zadaniem optyka jest znać dostępne na rynku rozwiązania i jak najlepiej dopasować okulary przeciwsłoneczne do potrzeb klienta.
Spora grupa klientów przy kupnie okularów będzie kierowała się w pierwszej kolejności modą i to pod wpływem tego impulsu wybierze dla siebie nowe oprawki. A trzeba przyznać, że w tym roku okulary przeciwsłoneczne są przepiękne! W końcu mamy powiew świeżości i coś, czego nie było dotychczas. W kolekcjach na 2022 r. najwięcej okularów przeciwsłonecznych ma prostokątny, oszczędny kształt. Co jest jeszcze na topie?
Modne okulary przeciwsłoneczne
Zacznijmy od przyjrzenia się modzie damskiej. Tutaj królują metalowe, prostokątne lub geometryczne oprawki, niezwykle eleganckie i kobiece. Jeśli chodzi o wielkość, metalowe oprawki są w tym sezonie naprawdę duże, a oversize w okularach przeciwsłonecznych wybija się na pierwszy plan. Oczywiście to trend skierowany do odważnych kobiet, które chcą podążać za modą. Na szczęście do naszych salonów trafia sporo takich osób.
A co się zmienia? W tym sezonie z pewnością znajdziemy mniej oprawek z tzw. lustrzanką. Większość okularów przeciwsłonecznych będzie miała klasyczne, szare lub brązowe barwienie.
Kolejnym mocnym trendem w okularach przeciwsłonecznych, zarówno damskich, jak i męskich, jest retro. Wracamy do lat 80.! W sezonie 2022 będziemy zachwycać się dużymi „telewizorami” wykonanymi z mocnego, grubego tworzywa. Wszelkie geometryczne kształty także będą na topie. Ten trend mi osobiście bardzo przypadł do gustu i mam nadzieję, że przyjmie się u nas także w wersji korekcyjnej.
Niezmienna pozostaje spora różnorodność modeli, jakie mamy na rynku. W ofercie każdego producenta znajdziemy także klasyczne okulary – czarne, brązowe, właściwie w każdym kształcie.
Znaczną grupę klientów kupujących okulary przeciwsłoneczne stanowią osoby, które nie mają wady wzroku. Dla nich najważniejszą kwestią będzie ochrona oczu przed słońcem. Tu istotna jest przede wszystkim funkcjonalność i bywa, że moda schodzi na dalszy plan. Jak zresztą wiemy, moda nie zawsze musi iść w parze z utylitarnością i wygodą, czego dowodzą np. noszone przez kobiety szpilki…
Rozwiązania dla kierowców
W przypadku kierowców ważne jest, aby proponować im okulary przeciwsłoneczne z polaryzacją. Wygasi ona odbicia światła słonecznego od płaskich powierzchni i w rezultacie poprawi komfort jazdy samochodem. Rekomenduję, aby w każdym salonie znajdował się „tester polaryzacji”.
Będzie nieocenioną pomocą, jeśli zamiast tłumaczyć klientowi, jak działają szkła polaryzacyjne, zechcemy mu to po prostu pokazać. Istotne jest także barwienie soczewek. Okulary przeciwsłoneczne dla kierowców powinny mieć barwienie III kategorii – to optymalny stopień do jazdy samochodem. Barwienia o niższej kategorii (I i II) są barwieniami kosmetycznymi, natomiast IV kategoria nie nadaje się do prowadzenia samochodu.
Okulary z fotochromem
Wielu klientów motywuje zainteresowanie soczewkami z fotochromem chęcią używania ich do jazdy samochodem. Ja nigdy nie polecam klientom fotochromu tylko do prowadzenia auta. Osoby kupujące takie okulary muszą mieć świadomość, że stopień zabarwienia fotochromu podczas jazdy będzie zależał od wybranej opcji. Inaczej zachowają się soczewki z linii ekonomicznej, inaczej Transitios i Sensity, a jeszcze inaczej Transition Xactive czy Sensity Dark. Dane o zabarwieniu wstępnym i pełnym znajdziemy w katalogu każdego producenta. Ważne, aby w trakcie doboru okularów informować klienta o optymalnej temperaturze dla zabarwiania się soczewek fotochromowych. Najczęściej klienci oczekują, że w upalny dzień fotochrom zabarwi się bardzo mocno, w sposób porównywalny do klasycznych okularów przeciwsłonecznych. Niestety,
nie zawsze tak to wygląda… Podstawą sukcesu w sprzedaży soczewek fotochromowych jest rzetelna informacja na temat produktu. Wtedy wszyscy nasi klienci będą zadowoleni z zakupu.
Soczewki fotochromowe występują także w wersjach bardziej „modowych”. Rozwiązaniem, które szczególnie lubię, jest połączenie fotochromu z lustrzanką. Przypadnie ono do gustu osobom ceniącym sobie estetykę i chcącym posiadać nietypowe okulary.
Korekcja wzroku i ochrona przed słońcem w jednym
Spora grupa klientów poszukujących okularów przeciwsłonecznych w profesjonalnych salonach to osoby potrzebujące także korekcji wady wzroku. Na szczęście mamy szeroką gamę rozwiązań, pozwalającą zaspokoić potrzeby nawet najbardziej wymagających osób.
Pierwsza możliwość to okulary przeciwsłoneczne z korekcją. Każdy z producentów wykona dla nas soczewki korekcyjne z polaryzacją. W ich ofercie znajdziemy ponadto soczewki ze specjalnymi powłokami antyrefleksyjnymi, które poprawią komfort użytkowania takich okularów. Jeśli zaś chodzi o barwienie soczewki okularowej, to obecnie dysponujemy praktycznie nieograniczonymi możliwościami w tym zakresie. Wybór koloru barwienia zależny oczywiście od preferencji użytkownika okularów. Także w tym wypadku zalecam posiadanie w salonie wzornika, dzięki któremu klient będzie miał szansę sprawdzić, jak „patrzy się” przez poszczególne kolory. Nie bez znaczenia jest także dopasowanie koloru barwienia do oprawki.
Zaznaczę jeszcze, że wybór oprawki z tzw. bazą nie wyklucza możliwości wykonania przeciwsłonecznych okularów korekcyjnych. W wielu katalogach znajdziemy szkła z większą krzywizną bazową, ograniczeniem mogą być jedynie zakresy produkcyjne.
Funkcjonalność
Sednem funkcjonalności okularów przeciwsłonecznych jest przede wszystkim skuteczna ochrona przed słońcem. Modne, duże fasony będą świetną tarczą przeciwko promieniowaniu UV. Polaryzacja to kolejny element, który poprawi komfort użytkowania okularów.
Istotne są także osobiste preferencje – klienci będą zadowoleni z zakupu, gdy okulary zostaną dopasowane do ich urody i stylu. Nie mniej ważna jest wygoda – dobrze dobrane okulary nie mogą opierać się na policzkach. Na szczęście sporo modeli z noskami pozwala nam na personalizowaną regulację okularów przeciwsłonecznych.
Zadaniem specjalisty w salonie optycznym jest jak najlepsze dopasowanie rodzaju okularów do potrzeb klienta. Czym więcej zadamy pytań, czym więcej czasu poświęcimy klientowi, tym większą mamy pewność, że będzie on zadowolony i wróci do nas po nowe okulary.
Magdalena Moczulska
optyczka, optometrystka, autorka największego w Polsce kanału o okularach na YouTube, e-booka „O optyce i okularach – kurs podstawowy” i kursów online