Odpowiedzialność w pracy optyka i optometrysty

Zwrot, reklamacja, rękojmia i gwarancja – wszystkie te określenia dotyczą różnych aspektów funkcjonowania zakładu optycznego.

Czasem błędnie ze sobą utożsamiane, regulują odmienne uprawnienia oraz obowiązki występujące po stronie konsumenta, salonu optycznego czy producenta. W artykule postaram się przejrzyście wyjaśnić te skomplikowane prawnie zagadnienia.

OBOWIĄZKI OPTYKÓW STOSUNKU DO KONSUMENTÓW

Zacznijmy od zasadniczej kwestii, czyli przybliżenia pojęcia „konsument”, którym każdy nas spotyka się życiu codziennym, przy czym zwrot ten najczęściej używany jest znaczeniu potocznym. Kodeksie cywilnym mianem konsumenta określa się osobę fizyczną dokonującą przedsiębiorcą czynności prawnej, czyli na przykład zawierającą umowę niezwiązaną bezpośrednio działalnością gospodarczą lub zawodową tej osoby. Konsumentem może być też osoba, która wprawdzie prowadzi działalność gospodarczą, ale konkretnej transakcji nabywa towar lub usługę na własny użytek, bez związku prowadzoną przez nią działalnością.

Sam fakt wystawienia faktury „na firmę” nie będzie miał wpływu na to, czy kupujący od optyka klient będzie konsumentem, czy nie. Jeżeli wyroby zakupi od Was adwokat, by wykorzystać je do czytania akt, pozostanie konsumentem. Natomiast jeżeli prowadząca szkolenia stylistka zakupi wyroby celem omawiania okularów jako elementu kształtowania wizerunku podczas swoich zajęć, nie zostanie ona uznana za konsumenta.

Zazwyczaj konsument jest kupującym, przedsiębiorca sprzedającym. Jednak nie każdy kupujący może być uznany za konsumenta. To ważne rozróżnienie, bowiem prawo konsumenckie nie ma zastosowania do umów zawieranych pomiędzy dwoma przedsiębiorcami
ani dwoma konsumentami.

Konsument – przeciwieństwie do przedsiębiorcy – będzie korzystać szerszej ochrony prawnej. Uznanie za konsumenta ma istotne znaczenie prawne. Od tego często zależy, jakie przepisy zostaną zastosowane do oceny całej transakcji.

Obowiązki przedsiębiorcy relacjach konsumentami

Zgodnie Ustawą prawach konsumenta przedsiębiorca wchodzący relację konsumentem powinien poinformować go szczególności o:

  • sposobie terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę,
  • stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji,
  • przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za zgodność świadczenia umową,
  • treści usług posprzedażnych gwarancji.

Dodatkowo, przypadku umów zawieranych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta sposób jasny zrozumiały o:

  • sposobie terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy,
  • ewentualnym braku prawa odstąpienia od umowy.

Informacje te powinny zostać przekazane najpóźniej chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową, ile informacje te nie wynikają już okoliczności.

 

Pełna treść artykułu: https://feniksmedia.pl/publikacje/Optyk_Polski/81/108/ 


mec. Katarzyna Kroner

Radca prawny. Partner w Kancelarii Dobrzański Bzymek-Waśniewska Sroka-Maleta (DBS), w której kieruje praktyką wyrobów medycznych. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku prawo medyczne i bioetyka na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 10 lat prowadzi prawniczego bloga dotyczącego wyrobów medycznych: http://wyrobymedyczneokiemtemidy.pl.

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,746
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.