Nowy Rok w duchu ekodesignu

Wszystko wskazuje na to, że rok 2022 w modzie okularowej upłynie na podążaniu za ekologią, która jest coraz ważniejsza zarówno dla producentów okularów, jak i dla współczesnych okularników.

Próbując określić okularowe kierunki modzie na 2022 r., zapewne warto byłoby przyjrzeć się nieco bliżej pojęciom takim jak retro czy vintage. Należałoby też zwrócić uwagę na trendy eksponujące kształt wykorzystujące oprawki geometrycznych formach, owalne czy kocie. Aktualna okularowa moda to też określony rozmiar gwarantowane miejsce dla nurtów takich jak oversize czy minimalizm. Bezsprzecznie jednak palma pierwszeństwa trendach na najbliższy rok należy do oprawek wykonanych duchu ekodesignu.

Moda eko zdobywa coraz więcej zwolenników

Obecny świat mody roku na rok zwraca baczniejszą uwagę na ochronę środowiska oraz respektowanie praw zwierząt. Żyjemy czasach, których brylowanie na czerwonym dywanie futrze norek jest zdecydowanie piętnowane, popyt na konopną odzież czy korzystanie także przez zamożniejszą część społeczeństwa platform sprzedażowych typu Vinted sklepów odzieżą drugiej ręki stały się rzeczywistością.

Współczesny klient coraz częściej kieruje się modowych wyborach ekodesignem. Nie szokuje więc już celowe wykorzystanie stylizacjach obuwia oraz galanterii wegańskiej czy produktów pochodzących recyklingu. procesie produkcyjnym odzieży obserwujemy wzrastający nacisk na oszczędzanie wody ograniczanie barwników chemicznych, odpowiedzią na ciągle zmieniającą się „szybką modę” oraz przemysł zanieczyszczający środowisko stało się tworzenie biodegradowalnych tekstyliów. Gdy kupujemy coś sieci, nie dziwi już nas, że największe odzieżowe sklepy e-commerce kryteriach wyszukiwania produktów umieszczają „bycie przyjaznym dla środowiska”.

Co na to branża optyczna?

Po ekologiczne rozwiązania coraz częściej sięga też optyka okularowa. To trend, któremu warto kibicować 2022 r. ile jeszcze dekadę temu różnorodne rozwiązania prośrodowiskowe produkcji opraw należały do rzadkości, tyle obecnych czasach ekodesign stał się dość istotnym nurtem okularowej modzie. Warto przy tym zwrócić uwagę
na kilka jego odmian.

Recykling opraw, drewna oraz metalu

Jednym ciekawszych rozwiązań jest produkcja nowych opraw na bazie tych, które pochodzą recyklingu. Nie jest tajemnicą, że są firmy, które sięgają po tony zużytych okularów, dając im drugie życie. Pozyskiwany nich acetat (octan celulozy) jest jednym materiałów, który po odpowiedniej obróbce segregacji może być ponownie wykorzystywany do produkcji opraw okularowych okularów przeciwsłonecznych.

Coraz bardziej popularnym materiałem na oprawki staje się drewno, jego wykorzystanie optyce wcale nie jest konsekwencją ścinki długowiecznych gatunków drzew. Wręcz przeciwnie! praktyce wytwórczej upowszechnia się wykorzystanie tzw. drewna poużytkowego oraz obficie szybko rosnących gatunków korka bambusa. Innowacyjne techniki produkcji sprawiają, że końcowy wyrób jest lekki, wygodny, nawet modelowalny. Kiedy kilka lat temu debiutowała produkcja drewnianych okularów, osiągnięcie takich atrybutów wcale nie było tak łatwe jak obecnie.

Wykorzystanie procesu recyklingu produkcji opraw to także zastosowanie pokonsumenckiego aluminium oraz innych metali, na szlachetnych kruszcach kończąc. tego typu rozwiązaniami można się było zapoznać podczas minionych targów optycznych Paryżu – Silmo 2021.

Koncepcja tworzenia opraw zgodzie naturą obejmuje także zastosowanie podczas ich produkcji substancji wiążących wykonanych roślin, takich jak np. pochodne oleju rycynowego, które są alternatywą dla tworzyw sztucznych.

Okulary to także opakowanie. Warto zwrócić uwagę, że coraz więcej firm pakuje swoje produkty materiały wytworzone na bazie recyklingu odpadów, drewna
czy włókien kokosowych.

Śmieci – pomysł na biznes, ulga dla planety

Od jakiegoś czasu śledzę poczynania jednej włoskich firm, która tworzy okulary ze śmieci oceanicznych, głównie wyłowionych pozostałości tworzyw sztucznych oraz lin sieci rybackich. Są też producenci wykonujący oprawy ze ściśle określonej liczby plastikowych butelek czy rekomendujący swoje wyroby jako 100% biodegradowalne, powstające na bazie biooctanu. Ekologiczna kreatywność nie zna granic!

Cieszy fakt, że wciąż rośnie liczba okularowych marek, które wykorzystują do produkcji rozmaite odpady będące zagrożeniem dla środowiska oraz zdrowia życia ludzi. Mam wrażenie, że część społeczeństwa, która jeszcze do niedawna określała tego typu poczynania jako ekofanaberię, dziś bije się piersi, uznając to za konieczność działanie oparciu zwykłą przyzwoitość.

Szacuje się, że rokrocznie do mórz oceanów trafia od 4,8 do 12,7 mln ton plastiku (dane za: organic24.pl). Dowodem mogą być chociażby dwie dryfujące oceaniczne wyspy śmieci wielkości kilku europejskich krajów. Szacuje się, że około 100 tys. zwierząt morskich umiera każdego roku powodu zanieczyszczenia środowiska tworzywami sztucznymi. Czy to nie wystarczający powód, aby być proekologicznym, nawet tak pozornie niszowej materii
jak optyka okularowa?

Prototypy drewnianych okularów stworzone forniru oraz nici węglowych. Gotowe produkty wkrótce dostępne na www.ghosteye.pl

Radek Wiktorowicz aka Ghosteye
bloger na www.ghosteye.pl, szkoleniowiec,
certyfikowany stylista opraw okularowych i kolorysta

Radek Wiktorowicz
Certyfikowany stylista opraw okularowych, kolorysta oraz doradca wizerunku. Własną firmę założył, mając 24 lata, i od tego czasu na dobre pochłonęły go nauka i doskonalenie kreatywnej i szczerej sprzedaży. Prelegent i autor warsztatów sprzedażowych dla branży optycznej oraz licznych publikacji w prasie branżowej. Od 2018 r. jego wpisy można śledzić na stronie www.ghosteye.pl, która stała się głównym okularowym blogiem w kraju.
Na co dzień oddaje się okularowej pasji w swoim salonie optycznym w Piotrkowie Trybunalskim lub w atelier w Warszawie. Z jego miłością do okularów konkurować mogą tylko trzy kobiety – córki Amelia i Hania oraz żona Ania – lekarz specjalista chorób oczu.

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik
2,278
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów, najnowsze trendy, sprzęt, teksty ekspertów, relacje z wydarzeń branżowych