Najnowsze trendy w modzie okularowej

Okulary z biegiem lat przeszły ogromną ewolucję – od tak zwanej protezy wzroku do jednego z najważniejszych elementów osobistego wizerunku.

Dziś dobieramy je tak jak każdą inną stylizację: do okazji, humoru czy choćby pogody. Coraz większa grupa klientów zaczyna również znacznie świadomiej wybierać okulary, podążając za najnowszymi trendami. Nie skupiają się jedynie na kształcie (kwadrat, koło, kocie oko czy pilotki); znacznie ważniejszą rolę odgrywa większa liczba szczegółów. Dlatego tak ważna jest znajomość trendów, które stoją za każdą kolekcją.

Najbardziej znane luksusowe marki każdym sezonie oferują kilka kolekcji, które są odpowiedzią na najnowsze trendy. sezonie jesień 2022 / zima 2023 tych trendów jest aż sześć. Odzwierciedlają one potrzeby klientów, ale również zmiany ewolucyjne. Klienci wybierają dany produkt nie tylko ze względu na fakt, iż zaspokaja on ich potrzeby estetyczne, ale także uwagi na historię, motywy sposoby produkcji, które za nim stoją. Wybory dotyczące okularów stają się bardziej świadome i w pełni uzupełniają holistyczne podejście klientów do dzisiejszego świata.



Katarzyna Prycik
optyk biomedyczny, optometrysta, absolwentka Politechniki Wrocławskiej Vision & Sales Training Manager Essilor Luxottica

branży optycznej działa od ponad 15 lat. Pracę salonie optycznym zna każdej strony: jako przeprowadzająca badanie gabinecie optometrycznym, jako sprzedawca podczas pracy klientem oraz jako wykonująca okulary pracowni. Przez wiele lat pracowała jako doradca handlowy firmie Essilor Polonia, wspierając gabinety optyczne, ale to szkolenia są jej prawdziwą pasją przynoszącą satysfakcję wykonywanej pracy.


01 Code Switch – równowaga między dwoma światami

Ciągłe zmiany świecie zacierają granicę między tym, co prawdziwe, tym, co fałszywe. Tożsamość jest badana na różnych poziomach – od prawdziwego ja do wyobrażonego ja. Do tego zarówno konsumenci, jak marki zaczynają bawić się nieoczekiwanymi, świeżymi innowacyjnymi metodami wypełniania luki między wirtualnym rzeczywistym produktem. rezultacie kształty okularów ewoluują, mieszają warstwy stają się bardziej zabawne. Materiały są inspirowane światem wirtualnym, co sprawia, że końcowy produkt wygląda niejednoznacznie skłania do chwili analizy: czy to rzeczywisty obiekt fizyczny, czy efekt generowany cyfrowo.

Główne założenia trendu Code Switch:

  • kształt: masywne, wąskie oprawy odważnych proporcjach silnych kątach odświeżonych modelach
    lat 60. (fot. 1);
  • materiał soczewki: przezroczystości oraz mieszanka materiałów kontrastowych, żywych odcieniach zastosowanych wielowarstwowych oprawach; soczewki mocnym kontraście kolorystycznym (fot. 2);
  • detale: mocno dopracowane zauszniki pogrubionym zabawnym logo wersji 3D (fot. 3).

Fot. 1. Dolce & Gabbana DG4416

Fot. 2. Ray Ban RB4487

Fot. 3. Versace VE4432U

02 Lo-fi Reset – znaczenie ikon i ich odświeżenie

To szybko silnie rozwijający się trend wielu branżach, który jest swoistą manifestacją stylu życia. Opiera się na potrzebie kontaktu naszymi korzeniami jednocześnie skupia się na innowacjach postępie inspirowanymi tradycją. Ludzie szukają spokoju, autentyczności wolniejszego stylu życia. Poszukują nowych odsłon kultowych projektów, ale rośnie również ich zainteresowanie analogową rozrywką. To styl, który opiera się na minimalizmie, funkcjonalnych elementach naturalnym pięknie, które podkreśla ponadczasowe ikony. Okulary mają za zadanie uzupełniać codzienne stylizacje poprzez swój czysty klasyczny design.

ówne założenia trendu Lo-fi Reset:

  • kształt: geometryczne, ekstremalnie lekkie nowe odsłony klasycznych modeli (fot. 4);
  • materiał soczewki: wykonane cienkich tworzyw sztucznych oraz lekkiego metalu minimalistycznym dodatkiem kolorowych krawędzi opraw; soczewki bardzo spójne kolorystyce (fot. 5);
  • detale: czysty design, minimalistyczne liniowe detale, metalowe akcenty, ulepszone subtelne logo oraz wzory industrialnych odsłonach (fot. 6).

Fot. 4. Ray Ban RX7216

Fot. 5. Dolce & Gabbana DG2288

Fot. 6. Versace VE3328

 

 

03 Mindful Impact – miejska aktywna ochrona inspirowana naturą

Rosnący związek między aktywnym stylem życia naturą, napędzany częściowo troską środowisko dbaniem siebie, powoduje, że szukamy produktów, które odbudowują uzupełniają umysł ciało. Jesteśmy coraz bardziej świadomi, że nasze wybory wpływają na wspólną przyszłość. Konsumenci starają się nawiązać większy kontakt naturą poszukiwaniu wewnętrznego spokoju wybierają produkt lifestyl’owy, który jest zarówno modny, jak funkcjonalny. Wielozadaniowe wielofunkcyjne okulary są mocno inspirowane naturą poprzez kolor, wzór czy fakturę.

Główne założenia trendu Mindful Impact:

  • kształt: zabawa kształtem stylem zarówno nowoczesnych pilotkach, jak i w sportowych oprawach dużymi krzywiznami (fot. 7);
  • materiał soczewki: naturalne wzory płynne zmiany kolorów luksusowych metalowych oprawach oraz tych wykonanych masy; duże soczewki naturalnych kolorach, zapewniające dobre odwzorowanie barw (fot. 8);
  • detale: transparentne, dodatkowo gumowe dopracowane akcenty szczegóły mocnych kolorach, zawsze posiadające sprecyzowaną funkcję (fot. 9).

Fot. 7. Ray Ban RB4386

Fot. 8. Vogue VO5471

Fot. 9. Oakley OX8053

 

04 Future Now – technologia zintegrowana i elastyczna

Spędziliśmy wiele lat, szukając inspiracji na przyszłość przeszłości. Chcieliśmy wiedzieć, jak będzie ona wyglądała brzmiała, jak będziemy ją odczuwać. Obecnie podejmujemy świadome wysiłki, aby płynnie łączyć technologię, innowacyjność ludzkie emocje. Znacznie świadomiej rzadziej korzystamy cyfrowych rozwiązań, by móc doświadczać życia sposób bardziej uważny, zaangażowany mądrzejszy. Równocześnie ciągle rozwijająca się technologia jest zintegrowana naszym codziennym życiem, konsumenci poszukują uproszczonego designu, który łączy formę funkcję. spektrum ich zainteresowań znajdują się futurystyczne oprawy zawierające elementy odblaskowe holograficzne.

Główne założenia trendu Future Now:

  • kztałt: nowoczesne konstrukcje postaci osłony twarzy płaskim frontem czystej linii, mocno futurystycznej formie (fot. 10);
  • materiał soczewki: spójne połączenia kolorów wykorzystane dyskretnym metalu lub lekkim plastiku; soczewki mają być wielozadaniowe (takie jak np. Transitions), kolorach spójnych freonem zausznikiem oprawy (fot. 11);
  • detale: płaskie czyste fronty, minimalistyczne, futurystyczne dopracowane detale oraz zabawne zauszniki „pływających konstrukcjach” (fot. 12).

Fot. 10. Versace VE2254

Fot. 11. Ray Ban RB3702

Fot. 12. Prada PR52ZV

05 Precious Rewilding – ponadczasowy urok natury i kunsztu

Wraz narastającymi problemami działaniami związanymi ochroną zasobów naturalnych zrównoważonym rozwojem temat natury staje się coraz bardziej istotny dla sektora luksusowego. Materiały pochodzenia biologicznego dają początek nowej estetyce. Konsumenci coraz mocniej doceniają pracę, rzemiosło, materiały, nawet narzędzia potrzebne do produkcji towarów, które powstały zrównoważony sposób. Poszukują produktów wyższej jakości, nierzadko myśląc nich kategoriach przedmiotów, które czasem zyskają status pamiątek. Oprawy muszą opowiadać autentyczne wartościowe historie dotyczące procesów oraz materiałów wykorzystanych do ich tworzenia.

Główne założenia trendu Precious Rewilding:

  • kształt: luksusowe pilotki odświeżonych odsłonach kształtach inspirowanych naturą (fot. 13);
  • materiał soczewki: biomateriały naturalnych kolorach organicznych wzorach; soczewki wielozadaniowe, spełniające swoją funkcję zarówno wewnątrz, jak na zewnątrz (Transitions) (fot. 14);
  • detale: wyrafinowane rzemiosło grawerowania na zausznikach oraz nowoczesne połączenia frontów zauszników za pomocą ekskluzywnych detali (fot. 15).

Fot. 13. Armani Exchange AX2043S

Fot. 14. Ray Ban RB5428

Fot. 15. Michael Kors MK1821

 

06 Extra Ordinaire – ciągłe odkrywanie przeszłości na nowo

Twórcy trendów nowej generacji długo się zastanawiali, jak nowoczesny sposób złożyć hołd przeszłości, dając jednocześnie drugie życie wybranym elementom, przestrzeniom miejscom. Rezultatem tych przemyśleń jest nowoczesna, świeża elegancka reinterpretacja „ikony”. Zachowując urok, istotę dziedzictwo oryginału, tworzone są nowe rozwiązania estetyczne współczesne pomysły projektowe. Ten trend to nie konkretna epoka, ale fragmenty historii reinterpretowane na nowo myślą konsumentach poszukujących świeżych odsłon ikonicznych produktów. To kształty retro połączone nowoczesnym podejściem designem ekstrawaganckim stylu.

Główne założenia trendu Extra Ordinaire:

  • kształt: zabawa geometrią, kształtem rozmiarem nowych odsłonach ikonicznych opraw retro (fot. 16);
  • materiał soczewki: acetaty printem danej marki, nowe barwienia typu havana oraz mocne jednokolorowe oprawy; soczewki kolorze, które są spójne barwą opraw, także oryginalnym printem
    marki (fot. 17);
  • detale: zabawa teksturą frontów zauszników, rozpoznawalne duże logo na zausznikach oraz błyszczące zauważalne zdobienia (fot. 18).

 

Fot. 16. Ray Ban RB3699

Fot. 17. Prada PR50ZS

Fot. 18. Versace VE4438B


Wybór należy do klienta

Przedstawione trendy są źródłem inspiracji dla klientów, pewną wskazówką. Ostatecznie to oni samodzielnie dokonują wyborów, które odpowiadają ich stylowi, samopoczuciu, ale także np. chęci bycia postrzeganymi przez pryzmat danej marki. Coraz częściej ich wybory są podyktowane nie tylko wyglądem oprawy, ale także historiami, które stoją za każdą marką, modelem elementami, które go tworzą.

Klienci są coraz bardziej świadomi wymagający, to pozwala nam, optykom optometrystom, prowadzić nimi zaangażowane konstruktywne rozmowy. Warto poświęcić chwilę, by poznać historię danego modelu czy marki, aby te rozmowy klientami odbywały się na znacznie wyższym poziomie, po to, by zaprezentować całkiem nowy bardziej zaangażowany sposób sprzedaży.

„Moda jest tym, co kupujesz,
styl jest tym, co 
nią robisz” – mawiała Coco Chanel. Dlatego tak ważne jest, by podczas rozmowy klientem zrozumieć jego potrzeby wybraną dla niego oprawą uzupełnić jego styl. Pamiętajmy także, że ta sama oprawa będzie nieco inaczej wyglądać konkretnego klienta będzie wzbudzać inne emocje przymierzających ją osób. Czasem warto poświęcić dłuższą chwilę na zabawę modą, stylem marką, aby klient mógł wybrać produkt, który spełni jego oczekiwania, nawet je przewyższy.


 

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik
2,336
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.