Dziś dobieramy je tak jak każdą inną stylizację: do okazji, humoru czy choćby pogody. Coraz większa grupa klientów zaczyna również znacznie świadomiej wybierać okulary, podążając za najnowszymi trendami. Nie skupiają się jedynie na kształcie (kwadrat, koło, kocie oko czy pilotki); znacznie ważniejszą rolę odgrywa większa liczba szczegółów. Dlatego tak ważna jest znajomość trendów, które stoją za każdą kolekcją.
Najbardziej znane i luksusowe marki w każdym sezonie oferują kilka kolekcji, które są odpowiedzią na najnowsze trendy. W sezonie jesień 2022 / zima 2023 tych trendów jest aż sześć. Odzwierciedlają one potrzeby klientów, ale również zmiany ewolucyjne. Klienci wybierają dany produkt nie tylko ze względu na fakt, iż zaspokaja on ich potrzeby estetyczne, ale także z uwagi na historię, motywy i sposoby produkcji, które za nim stoją. Wybory dotyczące okularów stają się bardziej świadome i w pełni uzupełniają holistyczne podejście klientów do dzisiejszego świata.
Katarzyna Prycik
optyk biomedyczny, optometrysta, absolwentka Politechniki Wrocławskiej Vision & Sales Training Manager Essilor LuxotticaW branży optycznej działa od ponad 15 lat. Pracę w salonie optycznym zna z każdej strony: jako przeprowadzająca badanie w gabinecie optometrycznym, jako sprzedawca podczas pracy z klientem oraz jako wykonująca okulary w pracowni. Przez wiele lat pracowała jako doradca handlowy w firmie Essilor Polonia, wspierając gabinety optyczne, ale to szkolenia są jej prawdziwą pasją przynoszącą satysfakcję z wykonywanej pracy.
01 Code Switch – równowaga między dwoma światami
Ciągłe zmiany w świecie zacierają granicę między tym, co prawdziwe, a tym, co fałszywe. Tożsamość jest badana na różnych poziomach – od prawdziwego ja do wyobrażonego ja. Do tego zarówno konsumenci, jak i marki zaczynają bawić się nieoczekiwanymi, świeżymi i innowacyjnymi metodami wypełniania luki między wirtualnym i rzeczywistym produktem. W rezultacie kształty okularów ewoluują, mieszają warstwy i stają się bardziej zabawne. Materiały są inspirowane światem wirtualnym, co sprawia, że końcowy produkt wygląda niejednoznacznie i skłania do chwili analizy: czy to rzeczywisty obiekt fizyczny, czy efekt generowany cyfrowo.
Główne założenia trendu Code Switch:
- kształt: masywne, wąskie oprawy o odważnych proporcjach i silnych kątach w odświeżonych modelach
z lat 60. (fot. 1); - materiał i soczewki: przezroczystości oraz mieszanka materiałów w kontrastowych, żywych odcieniach zastosowanych w wielowarstwowych oprawach; soczewki w mocnym kontraście kolorystycznym (fot. 2);
- detale: mocno dopracowane zauszniki z pogrubionym i zabawnym logo w wersji 3D (fot. 3).
Fot. 1. Dolce & Gabbana DG4416
Fot. 2. Ray Ban RB4487
Fot. 3. Versace VE4432U
02 Lo-fi Reset – znaczenie ikon i ich odświeżenie
To szybko i silnie rozwijający się trend w wielu branżach, który jest swoistą manifestacją stylu życia. Opiera się na potrzebie kontaktu z naszymi korzeniami i jednocześnie skupia się na innowacjach i postępie inspirowanymi tradycją. Ludzie szukają spokoju, autentyczności i wolniejszego stylu życia. Poszukują nowych odsłon kultowych projektów, ale rośnie również ich zainteresowanie analogową rozrywką. To styl, który opiera się na minimalizmie, funkcjonalnych elementach i naturalnym pięknie, które podkreśla ponadczasowe ikony. Okulary mają za zadanie uzupełniać codzienne stylizacje poprzez swój czysty i klasyczny design.
Główne założenia trendu Lo-fi Reset:
- kształt: geometryczne, ekstremalnie lekkie nowe odsłony klasycznych modeli (fot. 4);
- materiał i soczewki: wykonane z cienkich tworzyw sztucznych oraz lekkiego metalu z minimalistycznym dodatkiem kolorowych krawędzi opraw; soczewki bardzo spójne w kolorystyce (fot. 5);
- detale: czysty design, minimalistyczne liniowe detale, metalowe akcenty, ulepszone i subtelne logo oraz wzory w industrialnych odsłonach (fot. 6).
Fot. 4. Ray Ban RX7216
Fot. 5. Dolce & Gabbana DG2288
Fot. 6. Versace VE3328
03 Mindful Impact – miejska aktywna ochrona inspirowana naturą
Rosnący związek między aktywnym stylem życia a naturą, napędzany częściowo troską o środowisko i dbaniem o siebie, powoduje, że szukamy produktów, które odbudowują i uzupełniają umysł i ciało. Jesteśmy coraz bardziej świadomi, że nasze wybory wpływają na wspólną przyszłość. Konsumenci starają się nawiązać większy kontakt z naturą w poszukiwaniu wewnętrznego spokoju i wybierają produkt lifestyl’owy, który jest zarówno modny, jak i funkcjonalny. Wielozadaniowe i wielofunkcyjne okulary są mocno inspirowane naturą poprzez kolor, wzór czy fakturę.
Główne założenia trendu Mindful Impact:
- kształt: zabawa kształtem i stylem zarówno w nowoczesnych pilotkach, jak i w sportowych oprawach z dużymi krzywiznami (fot. 7);
- materiał i soczewki: naturalne wzory i płynne zmiany kolorów w luksusowych metalowych oprawach oraz w tych wykonanych z masy; duże soczewki w naturalnych kolorach, zapewniające dobre odwzorowanie barw (fot. 8);
- detale: transparentne, a dodatkowo gumowe dopracowane akcenty i szczegóły w mocnych kolorach, zawsze posiadające sprecyzowaną funkcję (fot. 9).
Fot. 7. Ray Ban RB4386
Fot. 8. Vogue VO5471
Fot. 9. Oakley OX8053
04 Future Now – technologia zintegrowana i elastyczna
Spędziliśmy wiele lat, szukając inspiracji na przyszłość w przeszłości. Chcieliśmy wiedzieć, jak będzie ona wyglądała i brzmiała, jak będziemy ją odczuwać. Obecnie podejmujemy świadome wysiłki, aby płynnie łączyć technologię, innowacyjność i ludzkie emocje. Znacznie świadomiej i rzadziej korzystamy z cyfrowych rozwiązań, by móc doświadczać życia w sposób bardziej uważny, zaangażowany i mądrzejszy. Równocześnie ciągle rozwijająca się technologia jest zintegrowana z naszym codziennym życiem, a konsumenci poszukują uproszczonego designu, który łączy formę i funkcję. W spektrum ich zainteresowań znajdują się futurystyczne oprawy zawierające elementy odblaskowe i holograficzne.
Główne założenia trendu Future Now:
- kztałt: nowoczesne konstrukcje w postaci osłony twarzy z płaskim frontem o czystej linii, w mocno futurystycznej formie (fot. 10);
- materiał i soczewki: spójne połączenia kolorów wykorzystane w dyskretnym metalu lub lekkim plastiku; soczewki mają być wielozadaniowe (takie jak np. Transitions), w kolorach spójnych z freonem i zausznikiem oprawy (fot. 11);
- detale: płaskie i czyste fronty, minimalistyczne, futurystyczne i dopracowane detale oraz zabawne zauszniki w „pływających konstrukcjach” (fot. 12).
Fot. 10. Versace VE2254
Fot. 11. Ray Ban RB3702
Fot. 12. Prada PR52ZV
05 Precious Rewilding – ponadczasowy urok natury i kunsztu
Wraz z narastającymi problemami i działaniami związanymi z ochroną zasobów naturalnych i zrównoważonym rozwojem temat natury staje się coraz bardziej istotny dla sektora luksusowego. Materiały pochodzenia biologicznego dają początek nowej estetyce. Konsumenci coraz mocniej doceniają pracę, rzemiosło, materiały, a nawet narzędzia potrzebne do produkcji towarów, które powstały w zrównoważony sposób. Poszukują produktów o wyższej jakości, nierzadko myśląc o nich w kategoriach przedmiotów, które z czasem zyskają status pamiątek. Oprawy muszą opowiadać autentyczne i wartościowe historie dotyczące procesów oraz materiałów wykorzystanych do ich tworzenia.
Główne założenia trendu Precious Rewilding:
- kształt: luksusowe pilotki w odświeżonych odsłonach i kształtach inspirowanych naturą (fot. 13);
- materiał i soczewki: biomateriały w naturalnych kolorach i organicznych wzorach; soczewki wielozadaniowe, spełniające swoją funkcję zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz (Transitions) (fot. 14);
- detale: wyrafinowane rzemiosło i grawerowania na zausznikach oraz nowoczesne połączenia frontów i zauszników za pomocą ekskluzywnych detali (fot. 15).
Fot. 13. Armani Exchange AX2043S
Fot. 14. Ray Ban RB5428
Fot. 15. Michael Kors MK1821
06 Extra Ordinaire – ciągłe odkrywanie przeszłości na nowo
Twórcy trendów nowej generacji długo się zastanawiali, jak w nowoczesny sposób złożyć hołd przeszłości, dając jednocześnie drugie życie wybranym elementom, przestrzeniom i miejscom. Rezultatem tych przemyśleń jest nowoczesna, świeża i elegancka reinterpretacja „ikony”. Zachowując urok, istotę i dziedzictwo oryginału, tworzone są nowe rozwiązania estetyczne i współczesne pomysły projektowe. Ten trend to nie konkretna epoka, ale fragmenty historii reinterpretowane na nowo z myślą o konsumentach poszukujących świeżych odsłon ikonicznych produktów. To kształty retro połączone z nowoczesnym podejściem i designem w ekstrawaganckim stylu.
Główne założenia trendu Extra Ordinaire:
- kształt: zabawa geometrią, kształtem i rozmiarem w nowych odsłonach ikonicznych opraw retro (fot. 16);
- materiał i soczewki: acetaty z printem danej marki, nowe barwienia typu havana oraz mocne jednokolorowe oprawy; soczewki w kolorze, które są spójne z barwą opraw, a także z oryginalnym printem
marki (fot. 17); - detale: zabawa teksturą frontów i zauszników, rozpoznawalne i duże logo na zausznikach oraz błyszczące i zauważalne zdobienia (fot. 18).
Fot. 16. Ray Ban RB3699
Fot. 17. Prada PR50ZS
Fot. 18. Versace VE4438B
Wybór należy do klienta
Przedstawione trendy są źródłem inspiracji dla klientów, pewną wskazówką. Ostatecznie to oni samodzielnie dokonują wyborów, które odpowiadają ich stylowi, samopoczuciu, ale także np. chęci bycia postrzeganymi przez pryzmat danej marki. Coraz częściej ich wybory są podyktowane nie tylko wyglądem oprawy, ale także historiami, które stoją za każdą marką, modelem i elementami, które go tworzą.
Klienci są coraz bardziej świadomi i wymagający, a to pozwala nam, optykom i optometrystom, prowadzić z nimi zaangażowane i konstruktywne rozmowy. Warto poświęcić chwilę, by poznać historię danego modelu czy marki, aby te rozmowy z klientami odbywały się na znacznie wyższym poziomie, po to, by zaprezentować całkiem nowy i bardziej zaangażowany sposób sprzedaży.
„Moda jest tym, co kupujesz,
styl jest tym, co z nią robisz” – mawiała Coco Chanel. Dlatego tak ważne jest, by podczas rozmowy z klientem zrozumieć jego potrzeby i wybraną dla niego oprawą uzupełnić jego styl. Pamiętajmy także, że ta sama oprawa będzie nieco inaczej wyglądać u konkretnego klienta i będzie wzbudzać inne emocje u przymierzających ją osób. Czasem warto poświęcić dłuższą chwilę na zabawę modą, stylem i marką, aby klient mógł wybrać produkt, który spełni jego oczekiwania, a nawet je przewyższy.