Marketing – klucz do sukcesu sprzedażowego

W całej Polsce rośnie liczba salonów optycznych. Ich właściciele zadają sobie mnóstwo pytań: jak przyciągnąć nowych klientów, jak wyróżnić się na tle konkurencji, jak zwiększyć ruch w salonie.

Na każdym etapie prowadzenia biznesu skuteczny jest marketing zbliżeniowy (ang. proximity marketing). Jego efektem jest przyciągnięcie stałych i nowych klientów do punktów sprzedaży promowanych produktów lub usług. Tradycyjny marketing zbliżeniowy można sprowadzić do dystrybucji ulotek w Twojej okolicy lub komunikowania się w lokalnych mediach. Marketing internetowy oferuje natomiast ogromną ilość nowych możliwości. Jego efekty mierzymy przede wszystkim poprzez widoczność na portalach internetowych oraz w wyszukiwarkach (np. informacyjnych lub społecznościowych). Użytkownik poszukujący optyka w Twojej okolicy musi być w stanie natychmiast znaleźć Cię w sieci.

Marketing cyfrowy – stacjonarnie i online

Wizytówka Google Moja Firma może sprawić, że klient zostanie szybko i sprawnie skierowany do Twojego salonu. Pamiętaj, że 92% polskich internautów korzysta właśnie z wyszukiwarki Google! Jej podgląd z pewnością wyświetli się w Google Maps. Można w nim zamieścić więcej informacji niż adres i czas pracy Twojego salonu. Pamiętaj, że wizytówka Google zawiera opinie Twoich klientów, przesłane przez nich zdjęcia, filmy i artykuły na temat Twojej działalności.
Newslettery, wiadomości, sklep online, reklamy w sieciach społecznościowych, ekrany dotykowe i wirtualne przymierzalnie to tylko niektóre z nowych narzędzi, jakie oferuje optykom rozwój cyfrowy. Dzięki takim działaniom możesz zwiększyć ruch w swoim punkcie nawet o 15–25%.

Marketing uliczny

Aby przyciągnąć uwagę przechodniów i sprawić, by Twój salon był najatrakcyjniejszy w okolicy, zainwestuj w marketing uliczny. Niech będzie kreatywny! Przykładowo sieć salonów optycznych ZEROPTICAL we Francji promują hostessy, które jeżdżą na segwayach i rozdają ulotki.
Podczas planowania kampanii marketingowych należy pamiętać o różnych popularnych świętach. Dzień Matki może być okazją do zbierania na tablecie adresów mailowych potencjalnych klientów. Marketing relacji (offline i online) pozwala kłaść nacisk na aktualne zapotrzebowanie klienta – ten nadal ma potrzebę doświadczania, sprawdzania, dotykania, przymierzania, a także bezpośredniej rozmowy i porady sprzedawcy.
Kreatywnie przygotowana akcja street-marketingowa wywołuje efekt zaskoczenia, zwiększa sympatię do marki i generuje natychmiastowy napływ klientów.

Twoja witryna sklepowa!

Najważniejsze, pierwsze wrażenie, które decyduje o wejściu do salonu optycznego, robi jego witryna! Powinna prezentować się estetycznie. Jej absolutnie kluczowym elementem powinny być wyeksponowane oprawy okularowe. Warto pamiętać o regularnej zmianie ekspozycji i czyszczeniu wystawy.
Ważna jest jej przejrzystość, dlatego unikaj natłoku reklam i stojaków. Eksponuj produkt w ciekawej, budzącej pozytywne emocje scenografii. Spraw, aby Twoja witryna sklepowa opowiadała historię, która ewoluuje razem ze zmieniającymi się porami roku. Poproś Twojego dostawcę opraw, np. lunetia.pl, by pomógł Ci w aranżacji witryny.

Sąsiedzka przyjaźń

Sąsiadujące z Twoim salonem lokale także mogą być źródłem nowych klientów dla sklepu optycznego. Postaw zatem na budowanie relacji z właścicielami i pracownikami innych sklepów w okolicy. Każdy z nich może być potencjalnym nabywcą Twojego produktu lub usługi.
Dlaczego nie zorganizować regularnych spotkań sąsiadów w Twoim sklepie? Pomocne mogą być prosecco i/lub pyszne wypieki lokalnej cukierni. Jest jedna istotna zasada – bądź naturalny i przyjazny! Zobaczysz, że naprawdę można rozkręcić sprzedaż w dużej mierze dzięki dobrym stosunkom sąsiedzkim w Twojej okolicy.
Dzięki marketingowi zbliżeniowemu możesz przyciągnąć do swojego salonu klientów. Zachęcamy do działania na poziomie lokalnym! Pozwoli Ci to szybko dostarczyć salonowi nowych klientów. Bądź pomysłowy i korzystaj z narzędzi marketingowych, dobierając je odpowiednio do czasu i miejsca.

Hubert Piekarz
Prezes lunetia.pl
Dyrektor zarządzający sieci ZEROPTICAL we Francji

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,388
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.