Tymi właśnie określeniami można również opisać wyjątkowe i indywidualne oprawy okularowe. Dobór koloru opraw okularowych to prawdziwa sztuka. Kolorymetria otwiera przed optykami nieograniczone możliwości tworzenia stylu i wizerunku swoich klientów.

Kolor ma niezwykłą moc oddziaływania. Kolor, światło, jego barwa, nasycenie, odcień, tonacja, subton, temperatura są permanentnymi cechami w zasadzie całego otaczającego nas świata. Kolor jest również obecny w strefie, której nie widzimy, a podlega analizie naukowej takich dziedzin jak: jak fizyka, chemia, biologia czy matematyka teoretyczna.
Żyjemy wśród kolorów
Kolory mają wiele wymiarów. Nawet nasze sny są kolorowe. Kolor nadaje każdej przestrzeni niepowtarzalny i wyjątkowy charakter. Żyjąc wśród kolorów, doświadczamy z czasem ich znaczenia. Barwa to również źródło informacji np. o smaku pożywienia. Pamiętam wczesne jabłka w ogrodzie u mojej babci, zwiastujące ciepłe dni lata. Pamiętam smak dojrzałych, zielono-żółtych papierówek. Zawsze wolałem te bardziej żółte, bo były bardziej słodkie i kruche. Niezwykła jest indywidualność koloru i jego interpretacja, której się nauczyłem i mam ze sobą do dziś. Kiedy zamykałem oczy, trzymając w rękach zerwane jabłko, wiedziałem po zapachu, jaki
ma kolor i smak.
Poprzez analizę, doświadczenia i naukę staramy się zgłębić istotę oraz naturę kolorów. Im lepiej rozumiemy kolory, tym lepiej potrafimy je komponować. Dobierając kolory, tworzymy kompozycje i zestawienia w poszukiwaniu własnej harmonii. To właśnie barwy nadają przedmiotom, przestrzeni i życiu dodatkowy wymiar.
Indywidualny komunikat kolorów
Kolory, poprzez osobiste wybory każdego z nas, odzwierciedlają nasze upodobania, opisują nasze odczuwanie. W ten sposób kolory opisują również nasze emocje. Posługując się nimi w codziennym życiu, tworzymy swoistego rodzaju komunikat. Komunikat o nas samych. Kolor staje się płaszczyzną świadomej informacji o nas samych. Ten indywidualny komunikat kolorów wysyłamy w świat i jest on odbierany przez nasze otoczenie, stając się jednocześnie jego ważną częścią.
Dzieje się również tak, że z pewnymi kolorami czujemy się dobrze, a inne wywołują w nas odczucia obojętne czy wręcz negatywne. Dlatego umiejętność posługiwania się kolorami współtworzącymi spójny komunikat wizerunku o stylu życia, klientów – pacjentów naszych salonów – staje tak niezwykle ważna i istotna. Nikogo dziś nie dziwi fakt współpracy ze specjalistami, którzy rozumieją nasze jednostkowe i zindywidualizowane ważne potrzeby życiowe, czyli architektami w naszych ogrodach, domach czy mieszkaniach. Zatem znając istotę kolorymetrii, optycy mogą kompleksowo podejść do obsługi klienta podczas doboru opraw.
Sztuka wyboru koloru oprawy
Kolorymetria jest tą dziedziną, która pomaga optykowi we właściwym doborze koloru opraw dla klienta. To właśnie zagadnienia kolorymetrii i profesjonalnego doradztwa wizerunku stają się tak poszukiwane przez osoby noszące okulary. Taki sam model oprawki w dwóch różnych kolorach to powód lepszego dopasowania, a w konsekwencji większej satysfakcji. Kolor jest cechą każdej oprawki okularowej, a jednocześnie – sztuką wyboru i indywidualnego stylu.
Kolor jest par excellence częścią sztuki; posiada niemal magiczną moc. Podczas gdy temat, forma, linia kierują się przede wszystkim do myślenia, kolor z intelektualnego punktu widzenia nie ma znaczenia, ale ma wielką moc, jeśli chodzi o wrażliwość. Te słowa francuskiego malarza Eugène Delacroix, który był przede wszystkim kolorystą, artystą malującym ze swobodą, oddają ideę kolorymetrii.

Istota kolorymetrii
Kolor to cecha, która współistnieje w każdym życiu i w każdym organizmie. Kolor określa również naszą pigmentację – nasze indywidualne barwy. Obiektywnie zawarte są one w naszych włosach, tęczówkach oczu i w skórze.
Nasze życiowe wybory okularów czy makijażu warunkujemy chęcią dobrego dopasowania. Harmonię kolorów potrafimy doskonale formułować. Dobieramy ją stosownie do pory dnia i światła – mówiąc najczęściej o np. sukni wieczorowej, makijażu do pracy czy okularach przeciwsłonecznych.
Optyk jako profesjonalny doradca klienta, znając podstawy kolorymetrii, może wykroczyć poza swoją podstawową „dziedzinę” i doradzać klientom w tworzeniu ich wizerunku i stylu. Kolor jest jedną z najważniejszych części dobrego stylu. Powiedzenie: jak cię widzą… nigdy nie straciło swojej aktualności. A wręcz odwrotnie. Kolor nieustannie udowadnia nam, jak ważnym jest elementem każdego wyboru. Wyboru i indywidualnego dopasowania w świecie tak barwnym i bogatym w kolory – jak świat opraw okularowych.
Tym artykułem rozpoczynamy cykl poświęcony odkrywaniu magii kolorów i umiejętności wykorzystywania ich w podkreślaniu urody i osobowości.
Olaf Tabaczyński