Część użytkowników poszukuje konkretnej marki, a część broni się przed wyborem takich rozpoznawalnych produktów.
Każda z marek okularowych w jakiś sposób zaznacza swoją obecność na oprawach, np. poprzez umieszczenie logotypu, podpisu czy zastosowanie charakterystycznego koloru lub znaku, ale nie dla każdego użytkownika jest to łatwo rozpoznawalne. Zobaczmy więc, w taki sposób marki modowe i optyczne eksponują swoje logotypy na oprawach okularowych.
Według definicji słownikowej logo to unikalna i charakterystyczna forma graficzna, stylizowany napis, symbol lub inna forma ekspresji graficznej, służąca do identyfikacji marki, przedsiębiorstwa bądź organizacji. Zadaniem logotypu jest wyróżnienie marki na rynku i odróżnienie jej produktów od towarów konkurencyjnych. Ludzie od zarania dziejów odczuwali potrzebę zaznaczenia i podkreślenia swojej indywidualności i odróżnienia się od innych lub identyfikacji z daną grupą. Z czasem sposobem takiego wyróżnienia stało się właśnie logo, które w latach 90. osiągnęło swoją największą popularność. Za pośrednictwem logotypu producenci chcą przyciągnąć uwagę klientów i budować ich zaufanie. Dzięki logotypowi marka może wyrazić swoją tożsamość, misję i kluczowe wartości. Odpowiednio zaprojektowane logo może zwiększać rozpoznawalność marki, budować zaufanie do niej i budzić pozytywne skojarzenia.
Dotyczy to oczywiście także producentów opraw okularowych, którzy w coraz ciekawszy i nowocześniejszy sposób „przemycają” logo na swoich produktach. Poniżej opiszę, w jaki sposób to robią.
Marki okularów możemy podzielić na: modowe (kojarzone z pokazami mody), sportowe lub typowo optyczne.
Na oprawkach należących do każdej z tych kategorii logotypy są prezentowane w nieco inny sposób.
Marki modowe
Do tej grupy należą zazwyczaj marki kojarzone także z innym asortymentem dostępnym na rynku. Mogą to być m.in.: odzież, akcesoria (np. torebki czy paski), buty oraz biżuteria.
Do tej grupy zaliczymy marki luksusowe najbardziej znanych domów mody, takich jak Chanel czy Prada. Klienci, którzy wybierają te marki, mają różne oczekiwania wobec logo, ale zazwyczaj chcą, aby w mniejszej lub większej formie było ono eksponowane na oprawie. Często takie logo jest łączone i kojarzone z ikonicznym detalem marki, np. materiałem o nazwie tweed (np. Chanel CH5533) lub z najlepszej jakości torebkami (np. Prada PR B06S). Nawiązując do trendu popularnego w latach 90., logotyp może także przedstawiać pełną nazwę marki (np. Prada PR B54V, Versace VE 4487), będąc wyłącznie elementem dekoracyjnym. Może ono także spełniać także rolę funkcjonalnego zawiasu (np. Miu Miu MU 50 WV, Dolce&Gabbana DG4506) lub być bardziej ukryte i widoczne tylko dla uważnych obserwatorów (np. Dolce&Gabbana DG 4497). Warto jednak pamiętać, że logo to nie tylko nazwa, ale także motywy kojarzone z marką, np. Meduza (Versace VE 2281). Logo lub nazwa marki bardzo często umieszczane są na soczewkach przeciwsłonecznych. Coraz częściej nie jest to już tylko grawer, ale także mniej lub bardziej delikatny metalowy detal (np. Chanel CH4285T, Miu Miu MU A51S).
Katarzyna Prycik
optyczka biomedyczna, optometrystka Education Manager EssilorLuxottica
W branży optycznej działa od ponad 16 lat. Pracę w salonie optycznym zna z każdej strony: od przeprowadzenia badania w gabinecie optometrycznym, przez obsługę klienta i sprzedaż, aż po wykonanie okularów w pracowni. Przez wiele lat była doradcą handlowym w firmie Essilor Polonia, wspierając gabinety optyczne, ale to szkolenia są jej prawdziwą pasją, przynoszącą satysfakcję z wykonywanej pracy.
Cały artykuł do przeczytania w e-wydaniu: https://feniksmedia.pl/publikacje/Optyk_Polski/83/44/