Logotypy w kolekcjach okularowych

Obserwując i analizując nowe kolekcje opraw okularowych, które pojawiają się na półkach salonów optycznych, zwracamy uwagę na detale, takie jak logotyp producenta.

Część użytkowników poszukuje konkretnej marki, a część broni się przed wyborem takich rozpoznawalnych produktów.

Każda marek okularowych jakiś sposób zaznacza swoją obecność na oprawach, np. poprzez umieszczenie logotypu, podpisu czy zastosowanie charakterystycznego koloru lub znaku, ale nie dla każdego użytkownika jest to łatwo rozpoznawalne. Zobaczmy więc, taki sposób marki modowe optyczne eksponują swoje logotypy na oprawach okularowych.

Według definicji słownikowej logo to unikalna charakterystyczna forma graficzna, stylizowany napis, symbol lub inna forma ekspresji graficznej, służąca do identyfikacji marki, przedsiębiorstwa bądź organizacji. Zadaniem logotypu jest wyróżnienie marki na rynku odróżnienie jej produktów od towarów konkurencyjnych. Ludzie od zarania dziejów odczuwali potrzebę zaznaczenia podkreślenia swojej indywidualności odróżnienia się od innych lub identyfikacji daną grupą. czasem sposobem takiego wyróżnienia stało się właśnie logo, które latach 90. osiągnęło swoją największą popularność. Za pośrednictwem logotypu producenci chcą przyciągnąć uwagę klientów budować ich zaufanie. Dzięki logotypowi marka może wyrazić swoją tożsamość, misję kluczowe wartości. Odpowiednio zaprojektowane logo może zwiększać rozpoznawalność marki, budować zaufanie do niej budzić pozytywne skojarzenia.

Dotyczy to oczywiście także producentów opraw okularowych, którzy coraz ciekawszy nowocześniejszy sposób „przemycają” logo na swoich produktach. Poniżej opiszę, jaki sposób to robią.

Marki okularów możemy podzielić na: modowe (kojarzone pokazami mody), sportowe lub typowo optyczne.
Na oprawkach należących do każdej tych kategorii logotypy są prezentowane nieco inny sposób.

Marki modowe

Do tej grupy należą zazwyczaj marki kojarzone także innym asortymentem dostępnym na rynku. Mogą to być m.in.: odzież, akcesoria (np. torebki czy paski), buty oraz biżuteria.

Do tej grupy zaliczymy marki luksusowe najbardziej znanych domów mody, takich jak Chanel czy Prada. Klienci, którzy wybierają te marki, mają różne oczekiwania wobec logo, ale zazwyczaj chcą, aby mniejszej lub większej formie było ono eksponowane na oprawie. Często takie logo jest łączone kojarzone ikonicznym detalem marki, np. materiałem nazwie tweed (np. Chanel CH5533) lub najlepszej jakości torebkami (np. Prada PR B06S). Nawiązując do trendu popularnego latach 90., logotyp może także przedstawiać pełną nazwę marki (np. Prada PR B54V, Versace VE 4487), będąc wyłącznie elementem dekoracyjnym. Może ono także spełniać także rolę funkcjonalnego zawiasu (np. Miu Miu MU 50 WV, Dolce&Gabbana DG4506) lub być bardziej ukryte widoczne tylko dla uważnych obserwatorów (np. Dolce&Gabbana DG 4497). Warto jednak pamiętać, że logo to nie tylko nazwa, ale także motywy kojarzone marką, np. Meduza (Versace VE 2281). Logo lub nazwa marki bardzo często umieszczane są na soczewkach przeciwsłonecznych. Coraz częściej nie jest to już tylko grawer, ale także mniej lub bardziej delikatny metalowy detal (np. Chanel CH4285T, Miu Miu MU A51S).

Katarzyna Prycik

optyczka biomedyczna, optometrystka Education Manager EssilorLuxottica

branży optycznej działa od ponad 16 lat. Pracę salonie optycznym zna każdej strony: od przeprowadzenia badania gabinecie optometrycznym, przez obsługę klienta sprzedaż, aż po wykonanie okularów pracowni. Przez wiele lat była doradcą handlowym firmie Essilor Polonia, wspierając gabinety optyczne, ale to szkolenia są jej prawdziwą pasją, przynoszącą satysfakcję wykonywanej pracy.

Cały artykuł do przeczytania w e-wydaniu: https://feniksmedia.pl/publikacje/Optyk_Polski/83/44/

 

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,735
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.