Kongres „Fokus na progres” – Jedyne takie miejsce wymiany wiedzy i spotkań ekspertów.

„Czasami jest tak, że nie widzisz, dopóki nie wiesz, na co masz patrzeć” – tym cytatem rozpoczął się dwudniowy kongres „Fokus na Progres”, organizowany przez EssilorLuxottica, światowego lidera na rynku ochrony wzroku. Wydarzenie, które odbyło się w dn. 23–24 maja 2025 r., zgromadziło ponad 300 uczestników z branż: optycznej, medycznej, psychologicznej i biznesowej. Program wydarzenia skupiał się przede wszystkim na edukacji – zarówno w zakresie korekcji prezbiopii, jak i rozwijania kompetencji biznesowych, komunikacyjnych i technologicznych.

Ideą kongresu „Fokus na Progres” była przede wszystkim edukacja – zarówno merytoryczna, jak praktyczna – zakresie rozwoju biznesu, komunikacji klientem oraz zrozumienia współczesnych wyzwań społecznych rynkowych. Podczas dwudniowego wydarzenia uczestnicy mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę dzięki inspirującym wykładom naukowym, prelekcjom biznesowym oraz panelom dyskusyjnym udziałem ekspertów dziedzin optyki, medycyny, psychologii, ekonomii mediów.

Program wydarzenia został zaprojektowany tak, aby dostarczyć konkretne rozwiązania wspierające rozwój salonów optycznych – od badań trendów konsumenckich po techniki sprzedaży, lojalności oraz skutecznej komunikacji. gronie prelegentów znaleźli się m.in. dr n. med. Anna Maria Ambroziak, prof. dr hab. n. med. Tomasz Sobierajski, psycholożka kliniczna Marta Niedźwiedzka, Tomasz Krawczyk oraz przedsiębiorca sportowiec Mateusz Kusznierewicz.

Magazyn „Optyk Polski” był obecny na tym inspirującym wydarzeniu.

Kongres podzielono na moduły tematyczne, każdy nich został poprowadzony przez wybitnych ekspertów swoich dziedzinach. Poniżej przedstawiamy szczegółowe streszczenia poszczególnych wystąpień.

Ideą kongresu „Fokus na Progres” była przede wszystkim edukacja – zarówno merytoryczna, jak praktyczna – zakresie rozwoju biznesu, komunikacji klientem oraz zrozumienia współczesnych wyzwań społecznych rynkowych. Podczas dwudniowego wydarzenia uczestnicy mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę dzięki inspirującym wykładom naukowym, prelekcjom biznesowym oraz panelom dyskusyjnym udziałem ekspertów

Oko na osi czasu, czyli jak postrzegać procesy inwolucyjne

Dr n. med. Anna Maria Ambroziak – specjalistka okulistyki, adiunkta na Uniwersytecie Warszawskim, koordynatorka okulistyki, kierunek lekarski Uczelni Medycznej MSC Warszawie, Centrum Okulistyczne Świat Oka, Warszawa

Dr Ambroziak omówiła fizjologiczne zmiany narządu wzroku związane wiekiem, podkreślając ich wpływ nie tylko na komfort widzenia, ale na samopoczucie pacjenta. „Wzrok to nie tylko narząd – to brama do relacji ze światem samym sobą” – zaznaczyła. Szczególną uwagę poświęciła psychosomatycznym objawom niedokorygowanej prezbiopii.


Potencjał rynku soczewek progresywnych Polsce – wyniki badania Ipsos

Milena Grabarczyk – dyrektor marketingu Poland & Baltics EssilorLuxottica

Prezentacja pokazała, że mimo rosnącej liczby osób prezbiopią (18 milionów Polsce) tylko 20% nich sięga po soczewki progresywne. Prelegentka wskazała kluczowe bariery zakupowe: cenę, trudności adaptacyjne brak wiedzy. „Rynki takie jak Francja, Hiszpania czy Austria pokazują, że można osiągnąć 40% udział – Polska ma ogromny potencjał, który trzeba uruchomić poprzez edukację”.


Jak skutecznie rozwijać sprzedaż soczewek progresywnych?

Tomasz Krawczyk – dyrektor programowy Stainer Consulting

Ekspert zaprezentował doradczy model rozmowy pacjentem, uwzględniający analizę jego potrzeb, stylu życia oczekiwań. „Rozmowa doradcza to nie skrypt – to zrozumienie człowieka po drugiej stronie biurka” – podkreślił prelegent. Zwrócił też uwagę na znaczenie języka korzyści budowania zaufania poprzez rekomendacje.


Obsługa posprzedażowa lojalność klienta

Katarzyna Prycik  Education Manager, Poland & Baltics EssilorLuxottica

swoim wystąpieniu ekspertka pokazała, jak działania po sprzedaży – takie jak kontakt po 2 tygodniach, programy lojalnościowe gwarancje adaptacji – wpływają na satysfakcję klienta. „Sprzedaż nie kończy się na transakcji – to dopiero początek relacji”.


Idealna ścieżka zakupowa pacjenta salonie optycznym

Ewa Żebrowska – Product Manager, Progressive Lenses CEE & Greece, EssilorLuxottica;

Tomasz Krawczyk – dyrektor programowy Stainer Consulting

Duet ekspertów zaprezentował dziewięcioetapową ścieżkę obsługi pacjenta: od pierwszego kontaktu po opiekę posprzedażową. „To proces, który wymaga zaangażowania całego zespołu – zarówno optometrysty, jak doradcy”.


Sposoby korekcji prezbiopii – czy istnieje jedno idealne rozwiązanie?

Dominika Olkowska – Medical Affairs & Professionals Manager, Poland & Baltics EssilorLuxottica

Eksperci przedstawili kompleksowy przegląd metod korekcji: okulary, soczewki kontaktowe chirurgię refrakcyjną. „Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania – personalizacja jest kluczem” – podkreślili Dominika Olkowska Damian Biernacki.

Kongres „Fokus na Progres” 2025 był pierwszym wydarzeniem branżowym tak szerokim zakresie tematycznym, łączącym biznes optyczny, medycynę, psychologię technologie. Organizator – EssilorLuxottica Polska – zapowiada kontynuację inicjatywy, która już dziś wyznacza nowy kierunek rozwoju edukacji optyce.


Nowoczesne media ich zastosowanie branży optycznej

Maciej Świątek – Client Leadership Director, Mindshare

Michał Szczur – Head of Digital Strategy & Training, Mindshare

Specjaliści od strategii mediowej pokazali, jak zmienia się sposób podejmowania decyzji zakupowych. „Klienci szukają opinii autentyczności – nie reklamy, tylko doświadczeń” – podkreślali. Omówili również rolę AI mediów lokalnych.


Jak budować markę salonu erze social mediów

Szymon Janiak – przedsiębiorca, inwestor, autor doradca komunikacyjny

swoim dynamicznym wystąpieniu Janiak poruszył temat budowania marki poprzez wideo, autentyczność personalizację. „Marka musi być prawdziwa, widoczna zaangażowana – nie tylko ładna”.


Niemożliwe nie istnieje. Przygotuj się na wygraną uwierz nią

Mateusz Kusznierewicz – mistrz olimpijski, przedsiębiorca trener motywacyjny

motywacyjnym finale kongresu Mateusz Kusznierewicz zaprezentował swoją „Piramidę Sukcesu” oraz wzór na motywację: M = (x P) + + N. „Sukces to efekt przygotowania determinacji. Możesz wygrać – tylko musisz to uwierzyć”.


Fakty mity dotyczące soczewek progresywnych

Mateusz Grzonka – kierownik
ds. rozwoju 
szkoleń zakresu optyki JAI KUDO Polska

Mateusz Grzonka swoim wykładzie podkreślił znaczenie dobrej komunikacji jako narzędzia do obalania mitów zwiększania sprzedaży. Pokazał, jak prosty obrazowy sposób rozmawiać osobami wieku 40+, odpowiadać na ich potrzeby przełamywać bariery mentalne. „Komunikacja pracuje dla tych, którzy nad nią pracują” – przypomniał słowami Johna Powella.


Kryzys 40-latka, czyli jak zrozumieć osoby wchodzące wiek prezbiopii umiejętnie się nimi komunikować

Marta Niedźwiecka – psycholożka kliniczna coach

prof. ucz. dr hab.
n. med. Tomasz Sobierajski 
– socjolog ekspert socjomedyczny, Uniwersytet Warszawski

dynamicznej debacie prowadzonej przez Oliviera Janiaka prelegenci analizowali, jak zmienił się współczesny czterdziestolatek: jego styl życia, oczekiwania potrzeby. Zwrócili uwagę na konieczność odczarowywania pojęcia starzenia się prezentowania prezbiopii jako naturalnego etapu życia. „Dzisiejsza dojrzałość to świadomość, kompetencje duma własnej tożsamości” – podsumowała Marta Niedźwiecka.


KONGRES „FOKUS NA PROGRES” 2025 był pierwszym wydarzeniem branżowym o tak szerokim zakresie tematycznym, łączącym biznes optyczny, medycynę, psychologię i technologie. Organizator – EssilorLuxottica Polska – zapowiada kontynuację inicjatywy, która już dziś wyznacza nowy kierunek rozwoju edukacji w optyce.

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,750
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.