pełniejsze i bardziej masywne lub odwrotnie – delikatniejsze i finezyjne, nawiązujące przez proporcje do dysproporcji. Przede wszystkim okulary powinny być jednak dopasowane i zsynchronizowane z kształtem twarzy.
Związek między kształtem twarzy i profilem oprawek jest powszechnie znany, ale z czasem zasady doboru okularów stały się mniej ważne. Tego typu mechanizm jest coraz bardziej widoczny w wielu branżach i dyscyplinach, nie tylko w kontekście stylizacji opraw okularowych. Powodów takiego stanu rzeczy może być wiele. Moim zdaniem głównym obszarem dezinformacji nt. kształtów twarzy są niepotwierdzone i wprowadzające w błąd informacje znalezione w sieci, czyli znane wszystkim „fake newsy”. Według nich istnieją bardzo pięknie brzmiące nazwy kształtów twarzy, jak choćby diamenty, serduszka itp., które tak naprawdę nic nam nie mówią i nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Skąd zatem biorą się takie nazwy? Chyba nie jestem w stanie tego Państwu wyjaśnić. Wolę przedstawić informacje o kształtach twarzy zaczerpnięte ze sprawdzonych źródeł wiedzy, czyli z medycyny, antropometrii i antropologii fizycznej. Tam właśnie odnajdziemy właściwą i tak ważną dla całej optyki okularowej płaszczyznę zrozumienia, która jednoznacznie pokazuje, jak głęboki związek zachodzi pomiędzy kształtem twarzy a indywidualnym dopasowaniem opraw.
Podczas indywidualnych stylizacji, jakie przeprowadzam dla swoich klientów w salonie optycznym, wspieram się dwoma najważniejszymi aspektami, czyli stylem życia i kształtem twarzy. Oprócz potrzeb wzrokowych nadrzędną inspiracją, jaką kieruję się w stosunku do indywidualnego klienta, jest to, że po wyjściu z salonu ma on wyglądać jak przysłowiowy milion dolarów. Dzięki właściwemu określeniu kształtu twarzy bardzo szybko jestem w stanie wyeliminować te oprawki, które nie pasują do klienta. Kształty to przede wszystkim zbiór proporcji. Każda twarz ma swoją wysokość i szerokość, a właściwa ocena tych parametrów pozwala zachować balans i odnaleźć odpowiedni charakter oprawy. Dobrze dobrany do kształtu twarzy produkt to efekt zharmonizowania proporcji, o którym klient najczęściej nie wie. Efekt jest taki, że po założeniu oprawy klient jest zachwycony, a przecież satysfakcja, zadowolenie, akceptacja samego siebie i nowy image są zwieńczeniem naszej pracy. Tak obsłużeni klienci chętnie wracają po kolejną oprawę lub przyprowadzają do naszego salonu członków rodziny i znajomych.
Kształty prototypowe
Na szkoleniach dla optyków, które prowadzę w ramach swojej Akademii, omawiam i przedstawiam kształty twarzy na podstawie badań naukowych. Są one dla mnie fundamentem oraz wiarygodną podstawą pozwalającą zrozumieć tę kwestię, a następnie wykorzystać zdobytą wiedzę w obsłudze klienta. Jako artysta studiujący ciało, antropometrię i sztukę wielowymiarową, łączę wiele dziedzin w stylizacji opraw okularowych. Kształt twarzy to podstawa, której nie możemy ominąć. Omawiając kształty twarzy, posługuję się określeniem kształtów prototypowych, czyli takich, które powstają w konsekwencji porównania z kształtem klasycznym, idealnym, który nazywamy owalnym. Ważną cechą owalnego kształtu twarzy, oprócz jego geometrycznej formy, jest proporcja pomiędzy wysokością twarzy a jej szerokością. Twarz owalna, która ma ok. 18 cm wysokości, mieści się najczęściej w kształcie głowy, który antropometrycznie ma 21 cm wysokości. Dysponując taką wiedzą, możemy z łatwością, poprzez system proporcji, określić szerokość, wyznaczając ją poprzez współczynnik tzw. „złotego podziału”. Stosunek, o którym mowa, nazywa się „złotą liczbą” i jest oznaczany grecką literą φ. Ten system proporcji pozwala zdefiniować kształty głowy i twarzy, proporcje, a także – co dla nas najważniejsze – kształty opraw okularowych i dobrać je tak, aby pasowały do właściciela twarzy.
Wyróżniamy siedem głównych typów prototypowych kształtów twarzy: kwadratowy, prostokątny, owalny, okrągły, pięciokątny, sześciokątny i trójkątny. Dzięki analizie ich cech możemy dobrać kształty opraw okularowych w taki sposób, aby wyglądały jak najkorzystniej na twarzy użytkownika.
Dobór kształtu i fasonu opraw okularowych oparty o kształty twarzy i antropometrię to jeden z najważniejszych aspektów stylizacji, który pozwala na indywidualne dopasowanie wielkości, formy i kształtu opraw do kształtu twarzy klienta.
Foto: Monika Matlak- Mizerkiewicz
Oprawki do sesji fotograficznej dzięki uprzejmości: Optyk Ciszak
Olaf Tabaczyński
Stylista Opraw Okularowych, Mistrz Świata MUA & Style, kolorysta
Monika Misiak-Tabaczyńska
Stylistka Opraw Okularowych, kolorystka, doradca wizerunku