Indywidualny klient w dobie globalnych marek opraw okularowych

Stworzenie ponad 20 lat temu przez Lesliego de Chernatony’ego, Malcolma McDonalda oraz Elaine Wallace definicji „marki” określa i stanowi ważny zbiór wartości dla całej struktury rynku branży optycznej oraz opraw okularowych.

Według twórców pojęcie „marka” (ang. brand) realizuje sprzedaż poprzez obietnicę wyjątkowych i użytecznych funkcjonalności oraz pozytywnych doświadczeń wchodzących w obszar emocjonalnych i trwałych konotacji z produktem.

Toyota, Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Lexus, Honda, Volkswagen, Louis Vuitton, Cartier,  Gucci, Chanel, Prada, Burberry, Tiffany & Co., Nike, Adidas, Hermes… To przede wszystkim nazwy marek, które znamy, które rozpoznajemy, z których korzystamy i które sprzedajemy. To również nazwy marek okularowych pojawiających się w rankingach najcenniejszych marek świata, przedstawionych przez BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands, opracowanych przez firmę Kantar na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Worldpanel.

Określanie wartości marki

Co ważne dla sektora opraw okularowych, który jest często częścią większego portfela produktów danej marki, jednym z kluczowych elementów dla powstania takich badań jest to, w jaki sposób klienci postrzegają daną markę. Określenie wartości marki, w tym marki opraw okularowych, możliwe jest dzięki zestawieniom kilku analiz i ich wyników, np. biznesowych oraz stanowiących o atrakcyjności samych opraw okularowych. W tych rankingach brane są pod uwagę różnice regionalne, ponieważ wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.
Dla branży opraw okularowych niezwykle ważna jest tego typu analiza, a nawet już sama świadomość jej istnienia. Obserwowanie rynku opraw okularowych na świecie pozwala nam na szersze postrzeganie przemian zachodzących w obszarze marek globalnych, lepsze zrozumienie tych zmian i dostosowanie sprzedaży za pomocą wiarygodności i budowania zaufania.
W kontekście ostatniego podsumowania Nathalie Burdet, Chief Marketing Officer Kantar, warto zauważyć, że najważniejsze wartości i cechy marki nadal są aktualne i stanowią o jej niezakłóconym, a także dynamicznym rozwoju (również o rozwoju oraz o wzroście sprzedaży marek opraw okularowych).

Według Nathalie Burdet: „Tegoroczne wyniki udowodniają, że najważniejszymi czynnikami zapewniającymi wzrost nadal pozostają elementy budujące świadomość marki. Analizując dynamikę giełdową najsilniejszych marek z naszego rankingu, zaobserwowaliśmy, że 70% sukcesu marki to dobra realizacja czterech podstawowych założeń. Są to:

  1. zapewnienie najlepszych doświadczeń dla klienta w spójnie oznakowanych punktach kontaktu z marką,
  2. przygotowanie dobrze zaprojektowanego asortymentu funkcjonalnych produktów i usług,
  3. zagwarantowanie wygody,
  4. stworzenie odpowiedniej ekspozycji i reklam.
    Zauważyliśmy również, że marki realizujące te założenia wychodzą z problemów dwa razy szybciej.

Pandemia COVID-19 pokazała, że wartości, takie jak zaufanie i niezawodność, są najważniejsze dla konsumentów. Marki, które rozwijają swój świat wartości i stają się pod tym względem liderami, są w stanie skutecznie wyróżnić się z tłumu”.

Wzrost wartości rynkowej

W coraz większym stopniu motorem wzrostu marek sektora optycznego i okularowego jest ich renoma. W kategorii dóbr luksusowych odnotowano wzrost wartości marek aż o ponad 33%, głównie za sprawą francuskich i włoskich domów mody, takich jak LVMH, które dokonują inwestycji w zrównoważoną transformację i w budowanie reputacji korporacyjnej poprzez inicjatywy związane z np. pandemią. Wzrost sprzedaży czy wsparcie takich marek opraw okularowych jak: Louis Vuitton, Celine, Fendi, Givenchy, Dior, Donna Karan, Marc Jacobs, Berluti, Emilio Pucci, StefanoBi, Thomas Pink, Fenty i wiele innych zawdzięcza swój wzrost między innymi aktywnemu wspieraniu ruchów społecznych, takich jak choćby: „Black Lives Matter” lub „L’Oréal-UNESCO For Women in Science”.
„Analizując łączny wzrost rynkowy marek odzieżowych, do których w większości przypadków należą marki opraw okularowych, okazało się, że odnotowano większą sprzedaż niż w przypadku branży mediów i rozrywki, a marki luksusowe, mimo ograniczeń w podróżowaniu i lockdownów na całym świecie, zmieniły kierunek swoich inwestycji i w rezultacie osiągnęły wzrost”– komentuje Nathalie Burdet, dyrektor marketingu firmy Kantar.

Rekomendacje i indywidualne podejście

Od kilku lat na rynku opraw okularowych, który jest powiązany z innymi gałęziami sprzedaży, można zaobserwować nowy trend. Tendencja ta składa się z kilku ważnych sektorów i składowych warunkujących stabilność, wzrost sprzedaży i dostosowanie się do zachodzących zmian.

Jeżeli założymy, że produkty i marki, które polecamy, są dobrej jakości lub posiadają unikatowe wartości, to zdecydowanie należy je rekomendować. Rekomendacja staje się naszą osobistą gwarancją w stosunku do klienta salonu optycznego. Aby nasze zapewnienie miało pokrycie w rzeczywistości, musimy mieć do tego przesłanki. Marka produktów opraw okularowych staje się gwarantem ich jakości.
Indywidualizm, rekomendacja, funkcjonalność, satysfakcja, dostosowanie do potrzeb życiowych wynikających z indywidualnego sposobu funkcjonowania – to słowa kluczowe obecnych, jak i nadchodzących czasów. Czasów, których jesteśmy uczestnikami wraz z naszymi markami i klientami.
Indywidualny Doradca Klienta staje się naturalnym łącznikiem pomiędzy produktem, jego marką i jakością a klientem i jego indywidualnymi potrzebami. Tego trendu nie zatrzymamy.
W tej swoistej układance pojawia się jeszcze jeden ważny aspekt – technologia. Nowoczesne rozwiązania pozwalają nam na zapewnienie wysokich standardów obsługi klienta lub pacjenta. Wtedy nasz salon staje się marką samą w sobie.

Indywidualny produkt + indywidualna obsługa lub stylizacja + zaplecze technologiczne = Marka Salonu Optycznego.

Olaf Tabaczyński
Stylista opraw okularowych, Mistrz Świata MUA & Style, kolorysta

Monika Misiak-Tabaczyńska
Stylistka opraw okularowych, kolorystka, doradca wizerunku

Polecamy