Dynamiczna moda okularowa

Związek branży okularowej z branżą modową trwa od zawsze. Na przestrzeni ostatnich lat tendencja ta przybiera na sile, co napawa optymizmem poszczególne segmenty rynku mody okularowej. A moda i styl stają się najważniejszym czynnikiem, obok fizycznych i medycznych aspektów dobrego, zdrowego i komfortowego widzenia.

Od dawna już okulary to znacznie więcej niż tylko narzędzie korekcji wzroku. To modowa deklaracja, którą nasi klienci podejmują coraz bardziej świadomie. My możemy im pomóc lepszym doborze, wykorzystując zarówno wiedzę stricte optyczną, jak modową.

Globalny szkodnik nazwie COVID-19 co prawda zweryfikował plany spotkań wszystkich branż, również optycznej, ale producenci okularów na to znaleźli sposób, prezentując nowe fasony kolekcje, podczas spotkań klientami online.

Kolory roku w odpowiedzi na sytuację

tym roku ton modzie nadają dwa kolory wybrane przez Instytut Pantone – żółty szary. Jak mówi dyrektorka wykonawcza Instytutu Kolorów Pantone Leatrice Elseman, kolory, które określają konkretny rok, są nierozerwalnie związane tym, co eksperci Instytutu uważają za optymistyczne.
Wybór poprzedzony jest analizami społeczno-ekonomicznymi, aby odpowiedzieć na potrzeby nadzieje społeczeństwa. Jak mówi Leatrice Elseman, jeden kolor nie wyraziłby wszystkich emocji potrzeb. Dwa kolory dają komunikat, że potrzebujemy siebie nawzajem.

Ultimate Grey jest symbolem siły odporności. Eksperci odwołują się do kolorów natury, np. skał kamieni, które trwają od milionów lat nie znikną najbliższym czasie. Szary oznacza też hart ducha, tak potrzebny każdym czasie. odnosząc się do obecnej mody – home office najczęściej nosimy szare dresowe spodnie.

Drugi kolor – Illuminating Yellow – również czerpie natury kojarzy się ze słońcem. Jak dodaje Leatrice Elseman, żółty oznacza nadzieję pozytywne emocje.

Dynamiczne zmiany

Moda okularowa, jako styl życia różnych społeczeństw, będzie ulegać dynamicznym zmianom, fluktuacjom polaryzacji. Patrząc historycznie na modę jej różnorakie aspekty, można domniemywać, że najszerszą grupą sprzedających się okularów będą te bardziej dramatyczne swoim stylu, które wzbudzają najwięcej emocji, poprawiają nasze samopoczucie, pozwalają się uśmiechnąć. Doskonale wpisuje się ten trend diagnoza kolory Instytutu Pantone. Tutaj właśnie tworzy się przestrzeń dla nowych, dotąd nikomu nie znanych projektantów mody – bardziej szokujących, ekscentrycznych.

Eklektyzm na topie

nowych projektach możemy spodziewać się połączenia różnych materiałów form, nawiązujących do różnych stylów od dekadencji, poprzez secesję aż po lata dwudzieste XX wieku.

Drugą grupą okularów modnych najbliższym czasie mogą być te bardziej podporządkowane użytkowości, stylowo powiązane przede wszystkim protetyką okularową. Bez zbędnych dodatków. Ponadczasowe, lecz nie klasyczne. Pragmatyczne uniwersalne, zawierające nowe przesłanie idei ekologii, gdzie forma, kształt, kolor, jak materiał podporządkowane są ekologicznej modzie. Nowe idee mody stylu życia są widoczne już dziś. Związane są bezpośrednio takimi zagadnieniami jak: ślad węglowy, pandemie, zmiany klimatyczne oraz społeczne. Już dziś około 40% ludzi świadomie kupuje odzież „modną” sprzed lat jedynym możliwym miejscu – second handzie. ten sposób nadając modzie drugie życie kreując modę na nowo, poprzez nietuzinkowe zestawienia, gdzie świadomość stylu trendów staje się tak samo istotna jak moda.

W odpowiedzi na indywidualny styl i potrzeby klienta

Dziś względy estetyczne oraz odnoszenie się do indywidualnych cech, jak styl, temperament czy kolorystyka, stają się podstawą wyboru opraw przez dla klienta. Choć rysy twarzy zawsze były istotne, to obecnie brak umiejętności prawidłowego rozróżniania dopasowania okularów do kształtów twarzy może przesądzić być albo nie być salonu optycznego, gdy niepostrzeżenie klienci zaczną odchodzić do konkurencji.

Zadbać o potrzeby pacjenta prezbiopijnego

Starzenie się społeczeństwa jest jednym głównych globalnych czynników demograficznych. Ma on bezpośredni wpływ na rynek optyki okularowej. 2017 roku odnotowano, że około 29% światowej populacji miało ponad 45 lat (prezbiopia). Szacuje się, że współczynnik ten do 2030 roku wzrośnie do około 33%. To oznacza niegasnące potrzeby społeczne nie tylko zakresie potrzeb wzrokowych – czyli soczewek oraz opraw, ale całej infrastruktury wokół pacjenta prezbiopijnego. To profilaktyka, badania, leczenie, kliniki, szpitale, chirurgia, rehabilitacja wiele innych.

 

Olaf Tabaczyński

Twórca zawodu nazwy „Stylista Opraw Okularowych”. Mistrz Świata Makijażu Profesjonalnego Stylizacji. Absolwent Uniwersytetu Artystycznego Poznaniu na wydziałach: wzornictwo przemysłowe, architektura wnętrz, rysunek. Juror Międzynarodowych Mistrzostw Makijażu Profesjonalnego, Permanentnego Stylizacji Rzęs Brwi. Dyrektor artystyczny Akademii Maestro. Od 1997 roku prowadzi szkolenia na podstawie autorskiego programu nauczania „Stylisty Opraw Okularowych”. Zdobywca wielu nagród, ostatniej chwili „Złotej Perły Mody”, przyznanej przez Polską Akademię Mody.

 

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,445
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.