Zawód optyka zmienia się coraz bardziej i z klasycznego rzemieślnika staje się on doradcą, konsultantem, a także zapewnia klientowi opiekę zdrowotną. Towarzyszy temu zmiana stosowanych technologii. Producenci wychodzą naprzeciw oczekiwaniom i oferują nowe możliwości nie tylko w dziedzinie techniki pomiarowej i wykonawstwa, ale także w zakresie reklamy, marketingu i ogólnie komunikacji z konsumentem.
Sprzedaż online, badanie wzroku z wykorzystaniem aplikacji są tylko kwestią czasu, zanim digitalizacja zmieni i ukształtuje cały łańcuch w branży optycznej. Dlatego wszyscy uczestnicy tego procesu – producenci, sprzedawcy, optycy – muszą się zmierzyć z wyzwaniem pod nazwą cyfrowa przyszłość. Digitalizacja oznacza działalność dla zwiększenia wydajności i potencjał do wykorzystania w celu uniknięcia pomyłek.
Soczewki 3D
Drukowanie 3D soczewek okularowych, refrakcja ze smartfonem, zdalne badanie oczu. Wiele tych czynności jest już możliwych, technicznie możliwych lub właśnie wdrażanych. Firmy monitorują możliwości w dziedzinie badań i rozwoju, produkcji i marketingu w branży optycznej, by znaleźć odpowiedzi na wyzwania związane z cyfryzacją i oferują optykom wszystko, czego potrzebują do skutecznego rozwoju biznesu w erze cyfrowej.
Urządzenia do badania wzroku, pomiarów i diagnozy stają się coraz bardziej zdigitalizowane i mogą być sterowane centralnie za pomocą urządzeń mobilnych, z wykorzystaniem odpowiednich aplikacji. Koncepcje biznesowe oferują zintegrowane rozwiązania dotyczące urządzeń i danych – od badania refrakcji po konsultacje i zamawianie soczewek okularowych. Producenci oferują pełną gamę podstawowych urządzeń diagnostycznych dla branży – zarówno optyka, jak i okulisty. Nowoczesne urządzenia posiadają wszechstronne opcje i optymalizują wszystkie procesy robocze. Producenci sprzętu zapewniają optykom kupującym u nich urządzenia kompletny pakiet, w tym serwis i szkolenie.
Przyszłość jest cyfrowa
Innowacje technologiczne wskazują drogę do przyszłości. Optyk będzie nie tylko będzie sprzedawać okulary, ale jego rola bardziej będzie się sprowadzała do funkcji eksperta i doradcy klienta. W obecnej dobie cyfryzacji klient oczekuje znacznie więcej niż jeszcze dziesięć lat temu. Kluczowe słowo to specjalizacja.
Postępująca cyfryzacja wpływa również na wymagania współczesnych koncepcji wyposażenia sklepów. Odpowiednie elementy cyfrowe, takie jak wirtualne wyświetlacze, muszą być zintegrowane z pozostałym wyposażeniem. Wobec powyższego niezbędne jest posiadanie w pełni wyposażonego salonu optycznego, ponieważ na pierwszy plan wysuwają się komercyjne i diagnostyczne elementy zawodu. Wszystkie procesy pracy optyka już teraz są coraz bardziej połączone w sieć, a digitalizacja jest widoczna nie tylko po stronie klienta, ale także wewnętrznie,
czy to w przetwarzaniu, systemie zamówień czy księgowości.
Firmy są przekonane, że cyfryzacja przyniesie korzyści użytkownikom zarówno okularów, jak i soczewek kontaktowych. Digitalizacja służy bowiem przede wszystkim optymalizacji procesów wykonania okularów, aby zapewnić klientowi perfekcyjne zakupy i jeszcze bardziej podkreślić wiedzę specjalisty, czyli optyka.
Digitalizacja otwiera nowe możliwości
Producenci sprzętu dostrzegają ogromne możliwości digitalizacji, zwłaszcza dla optyków, których najważniejsza część działalności to przede wszystkim doradztwo, usługi optometryczne i ręczne wykonawstwo okularów. Dla optyków szansa leży przede wszystkim w tworzeniu i dostarczaniu usług o wartości dodanej dla klientów. Proces zakupów może być specjalnie przygotowany dzięki stronie internetowej i aplikacji, a na miejscu optyk może tylko skoncentrować się na wszechstronnej konsultacji.
Wielu optyków polega już w dużej mierze na udogodnieniach, jakie oferuje cyfryzacja. Wykorzystanie technologii cyfrowej ma bezpośredni pozytywny wpływ na satysfakcję klienta. I tak np. w przypadku soczewek progresywnych dzięki wirtualnym okularom mamy możliwość dać klientowi dość precyzyjne wyobrażenie o tym, jak będzie widział.
Podjąć wyzwanie
Optycy obawiają się, że w dobie cyfryzacji zanikną tradycyjne wartości rzemiosła i zamiast przyjść do optyka, klient zbada wzrok zdalnie za pomocą aplikacji, okulary wydrukuje w domu na drukarce 3D, a oprawki kupi w internecie. Eksperci rozwiewają jednak te obawy, przekonując, że w możliwości bycia doradcą dla optyków otwierają się nowe perspektywy. Największe zagrożenie dla optyków, zdaniem spaecjalistów, polega na niedostrzeganiu cyfrowej transformacji jako takiej. Cyfryzacja jest bowiem zmianą stopniową, a nie nagłą, i wszyscy mamy czas, by się mierzyć z jej wyzwaniami.