Czy wybór pierwszych okularów musi być trudny? (Cz. 2)

Pierwsze okulary to często bardzo stresujące wyzwanie dla naszych Klientów. Najczęściej nie posiadają oni jeszcze żadnej wiedzy na temat rozwiązań optycznych, a często są zupełnie nieświadomi swoich potrzeb wzrokowych, bo dotychczas nie musieli się tym martwić. Naszą rolą jako optyków czy optometrystów jest poprowadzenie Klienta tak, aby ten proces był jak najbardziej komfortowy i sprawił, że Klient chętnie do nas wróci.

„Optyku Polskim” nr 78 Magdalena Moczulska, optyczka optometrystka wieloletnim stażem, opowiadała znaczeniu empatii skutecznej komunikacji ze strony doradcy podczas wyboru pierwszych okularów, także analizie potrzeb klienta skrupulatnym wywiadzie. Osoby, które pierwszy raz życiu poszukują okularów, nie wiedzą, czego potrzebują ani jakie uszlachetnienia czy możliwości soczewek korekcyjnych spełnią ich oczekiwania. Naszym zadaniem jako optyków czy optometrystów jest im to uświadomić zaproponować odpowiednie rozwiązania.

Analiza kolorystyczna

Klienci, którzy nie posiadają jeszcze doświadczeń związanych noszeniem okularów na stałe, często są nieco zagubieni, ponieważ brak im pewności, jakie oprawy wybrać, jakie kolory będą im pasować czy też jaki kształt będzie odpowiedni do ich twarzy. Doradca salonie optycznym powinien się postawić roli eksperta rzeczowo zaproponować im adekwatne, indywidualnie dopasowane rozwiązania. Pomocna tym może być analiza kolorystyczna.

branży optycznej coraz więcej szkoleń poświęca uwagę zastosowaniu analizy kolorystycznej podczas doboru opraw okularowych. Podstawą tego doboru jest umiejętność rozróżnienia, czy dana osoba ma ciepły czy też raczej chłodny typ urody. dużym uproszczeniu, jeśli złoto rozświetla cerę nadaje jej blasku, srebro wyszarza ją, przez co twarz wygląda na bardziej zmęczoną, to dużą dozą prawdopodobieństwa dana osoba będzie posiadaczką ciepłego typu urody. chłodnych typach efekt najczęściej będzie odwrotny.

Wyróżniamy cztery typy urody: dwa ciepłe – wiosna jesień, oraz dwa chłodne – lato zima. Każdy nich ma kolei swoje trzy podtypy. Najbardziej podstawowa wiedza kolorystyczna bazuje na czterech głównych typach kolorystycznych. Poniżej przedstawiamy ich krótką charakterystykę.

WIOSNA to jeden najbardziej subtelnych delikatnych typów kolorystycznych. Osoby tej urodzie charakteryzują się naturalnym wyglądem zwykle jasną, ciepłą karnacją. Oczy mogą mieć odcienie błękitu, zieleni lub bursztynu, na twarzy ciele często pojawiają się piegi. Wiosny najlepiej prezentują się ciepłych kolorach domieszką żółci, raczej jasnych umiarkowanie kontrastowych. Wyjątkiem jest czysta wiosna, która dobrze wygląda bardziej wyrazistych kontrastach, jednak zawsze utrzymanych ciepłej tonacji. Złote oprawki to doskonały wybór dla tego typu.

LATO wyróżnia się stonowanymi, przygaszonymi barwami. Włosy mają zazwyczaj odcień szarawy, platynowy lub szarobrązowy. Oczy często są szare lub szaro-niebieskie. Cera zwykle jest jasna, mleczna, choć zdarza się też delikatnie oliwkowa. Lato nie jest typem kontrastowym, dlatego najlepiej wygląda przytłumionych, chłodnych kolorach, podbitych szarością. przypadku lata zdecydowanie nie sprawdzą się ciepłe barwy, jak żółcie czy czerwienie.

JESIEŃ charakteryzuje się ciepłem bogactwem barw. Głębia kolorów to jej największa zaleta. Tego typu uroda często kojarzy się rudymi włosami, piegami zielonymi oczami, ale nie zawsze jest to regułą. Cera może być ciemniejsza, domieszką żółci, pomarańczy lub czerwieni, ale bywa również jasna, lekkim fioletowym tonem. Oczy mają zazwyczaj kolor piwny, zielony lub brązowy, często żółtymi plamkami złotymi refleksami. Włosy osób reprezentujących typ jesieni mogą występować różnych kolorach, ale zawsze będą miały ciepłe odcienie.

ZIMA to najchłodniejszy typów urody. Cera jest zazwyczaj porcelanowa lub oliwkowa, włosy często głęboko czarne, kontrastujące ciemnymi brwiami rzęsami. Ten typ urody lepiej komponuje się ze srebrem niż złotem. Zima doskonale wygląda intensywnych, chłodnych kolorach, takich jak nasycone odcienie domieszką niebieskości szarości.

Warto zdobyć przynajmniej podstawową wiedzę na temat typów kolorystycznych, by móc jak najlepiej doradzić swoim klientom nie tylko wyborze okularów, ale również budowaniu ich wizerunku.

Oprawa a kształt twarzy

Każdy nas ma określony kształt twarzy, którym wybrana oprawka powinna właściwie korespondować. Doradca może zasugerować klientowi oprawy, które optycznie podkreślą atuty jego twarzy zrównoważą proporcje. Znajomość różnic między kształtami twarzy pozwala udzielać lepszych porad zakresie doboru oprawek, co przekłada się na zadowolenie użytkownika jego codzienny komfort.

Dla osób owalnej twarzy praktycznie każdy kształt oprawek będzie odpowiedni – można wybierać zarówno okrągłe, jak prostokątne modele. Przy twarzy okrągłej kwadratowej najlepiej zastosować zasadę kontrastu: do okrągłej twarzy zaleca się oprawy prostokątne lub kwadratowe, do kwadratowej – okrągłe lub owalne, co pozwala złagodzić ostre rysy. Jeśli chodzi twarz trójkątną, gdzie żuchwa jest wyraźnie węższa, dobrym wyborem będą oprawki mocniejszym dołem lub okrągłe, które zrównoważą proporcje. przypadku twarzy trapezowej, gdzie żuchwa jest szersza od czoła, najlepiej sprawdzą się oprawy mocniejszą górą, np. na żyłkę, co optycznie zrównoważy rysy twarzy.

Istotne jest również dopasowanie długości zauszników, szerokości oprawek oraz mostka na nosie, aby zapewnić klientowi maksymalny komfort noszenia. Nasza rola jako doradców optycznych polega na odpowiednim dobraniu oprawek do fizjonomii klienta, zwłaszcza gdy kupuje on swoją pierwszą parę okularów.

Klient podczas wyboru pierwszych okularów może czuć się zagubiony, jeśli zostanie zarzucony dużą ilością informacji. Warto wykorzystać cały proces – od przeprowadzenia badania analizy potrzeb, poprzez dobór opraw sugestie dotyczące rodzaju soczewek – aby, umiejętnie zadając pytania, stopniowo uświadomić klienta, jakie rozwiązania optyczne będą mu potrzebne.

Podczas badania wzroku ważnym aspektem jest doradztwo osoby wykonującej badanie, która po wywiadzie medycznym testach może wstępnie zarekomendować klientowi rodzaj soczewek okularowych, przybliżając mu ich właściwości. Klient reguły obdarza osobę wykonującą badanie dużą dozą zaufania, dlatego taka rekomendacja może ułatwić podjęcie decyzji.

Podczas doboru opraw warto kolei poruszyć temat drugich okularów (np. zapasowych czy przeciwsłonecznych), wypytać dress code pracy lub hobby. Pozwoli to zarekomendować klientowi nie jedno, ale kilka dostępnych rozwiązań, które będą się nawzajem uzupełniać (np. inne okulary na rower, który jest pasją realizowaną wolnym czasie, inne do pracy, której zobowiązani jesteśmy do przestrzegania wytycznych zakresie stylizacji). Dzięki takim działaniom będziemy mogli zwiększyć sprzedaż, ale także sprawimy, że klient będzie czuł, że jest pod właściwą opieką.


Justyna Walicka

socjolożka i optyczka, która lubi łączyć ludzi i okulary w idealne duety; prowadzi profil edukacyjny o wzroku i okularach na Instagramie:@justynaookularach

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,735
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.