CSR w branży optycznej

W ostatnich latach na całym świecie odnotowuje się wzrost znaczenia raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Najwyższy wskaźnik odnotowano w Ameryce Północnej (90% analizowanych firm), ale i Polska nie pozostaje w tyle – już blisko 8 na 10 największych firm raportuje tego typu kwestie.

Aż 96% największych światowych firm listy Fortune (Global 250) raportuje działania CSR, uśredniony wskaźnik dla całego świata wynosi obecnie 80% (dla porównania, 1992 r. było to tylko 12%). Trend na angażowanie się firm na rzecz dobra społecznego środowiska naturalnego nieustannie wzrasta staje się praktyką coraz częściej stosowaną przez organizacje. Na aktywność tych obszarach decydują się nie tylko wielkie korporacje, ale małe, lokalne firmy.

Dlaczego działania CSR mają tak duże znaczenie? Firmy dysponują zasobami, które mogą przeznaczyć na realizację projektów na rzecz dobra publicznego.

Również poszczególne obszary działań, takie jak produkcja, dystrybucja sprzedaż, mają ogromny wpływ na środowisko naturalne, dlatego istotna jest odpowiednia procedura pozwalająca zarządzać tymi procesami. Coraz większe znaczenie mają składowe wykorzystane procesie produkcji oraz stopień świadomości ekologicznej pracowników, także oferowane im warunki pracy benefity.

CSR a branża optyczna

Branża optyczna Polsce nieustannie się rozwija, zwiększając liczbę salonów optycznych. Wzrost tego sektora oraz jego zasoby pozwalają na angażowanie się jeszcze większym stopniu obszarze społecznej odpowiedzialności. Przedstawiciele branży coraz częściej podejmują działania CSR na wielu płaszczyznach, m.in. wspierając osoby chorobami wzroku oraz redukując do możliwego minimum wpływ na środowisko naturalne.

Jednym pionierów tego typu działań jest firma Shamir – lider na rynku producentów soczewek, który maju 2021 r. ogłosił oficjalny start programu „Długie Oczy”. To inicjatywa powołana, by poprawiać jakość życia osobom deficytem widzenia, ale również po to, aby uświadamiać ich potrzeby otoczeniu projektować rozwiązania, które będą odpowiedzią na najważniejsze wyzwania.

Zgodnie ze strategią biznesową Shamir projekty realizowane ramach „Długich Oczu” będą wdrażały innowacyjne pionierskie rozwiązania, koncentrujące się na poprawie jakości życia osób różnymi chorobami wzroku.

Ogród Zmysłów

Pierwszą inicjatywą ramach akcji „Długie Oczy” jest zbiórka funduszy na budowę wyjątkowego Ogrodu Zmysłów – terapeutyczno-pedagogicznego ogrodu sensorycznego dla niewidomych niedowidzących podopiecznych Ośrodka Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi Laskach. Warto zaznaczyć, że firma Shamir jeszcze przed rozpoczęciem tego programu czynnie angażowała się pomoc na rzecz dzieci młodzieży Lasek, realizując wolontariaty pracownicze.

Naturalnym krokiem było rozszerzenie programu na niwę ogólnopolską, tak by skali całego kraju stymulować działania poprawiające jakość życia osób chorobami wzroku. Członkowie zespołu Shamir chętnie zgłaszają nowe inicjatywy oraz angażują się wolontariaty pracownicze. Nadrzędną wartością jest dla nich pomaganie innym:

Razem pracownikami Shamir od wielu lat angażujemy się akcje społeczne, m.in. poprzez wolontariaty pracownicze, a w trakcie pandemii przekazaliśmy okulary ochronne dla pracowników medycznych

– informuje Aleksandra Kubańska, Marketing & Communications Manager, SHAMIR Polska. –

Uznaliśmy, że jesteśmy gotowi na jeszcze większe wyzwanie, dlatego wspólnie zespołem zdecydowaliśmy, że chcemy zorganizować akcję na skalę ogólnopolską. Naszym celem jest polepszenie standardu życia osób chorobami wzorku, czego pierwszym efektem jest program »Długie Oczy«, czyli budowa Ogrodu Zmysłów dla niewidomych słabowidzących dzieci Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi Laskach.

Zostań naszym partnerem i pomagajmy wspólnie!

Do programu „Długie Oczy” przyłączyły się partnerskie firmy całej Polski. Obecnie projekcie uczestniczy ponad 140 salonów optycznych. każdym nich stoi puszka, do której można wrzucić pieniądze na rzecz zbiórki publicznej – budowy Ogrodu Zmysłów, którą prowadzi Towarzystwo. punktach oprócz puszki nasi klienci znajdą również dodatkowe materiały postaci plakatu czy ulotki ze szczegółowymi informacjami na temat akcji. Każdy salon optyczny może przyłączyć się do programu – udział jest bezpłatny, za to może wnieść bardzo dużo dobra.

Dzięki zebranym funduszom powstanie Ogród Zmysłów, który zajmie powierzchnię ok. 4000 m2 zostanie podzielony na różne strefy. Wszystkie elementy – sady, krzewy owocowe, kwiaty, zioła, żywopłoty, zboża, murawa wieloma gatunkami traw czy mapa dotykowa – znajdą się ogrodzie po to, by dzieci mogły poczuć je dłońmi stopami, usłyszeć, powąchać czy posmakować, rozwijając ten sposób swoje zmysły.

Kiedy dowiedzieliśmy się tej akcji, od razu zdecydowaliśmy się wziąć niej udział. Klienci naszego salonu dopytują szczegóły projektu chętnie wrzucają datki na budowę Ogrodu Zmysłów.

Zawsze wspieramy inicjatywy, które mają na celu pomoc osobom chorobami oczu, jednak ten program skradł nasze serce, dlatego czynnie się niego włączamy

– zapewnia Ewa Pagieła, właścicielka salonu optycznego Kwidzyna.

Na co dzień pracujemy osobami, które mają problemy ze wzrokiem, co sprawia, że bardzo utożsamiamy się tym projektem. Informujemy naszych klientów akcji, ci dużym zaangażowaniem ją wspierają. Cieszymy się, że możemy dorzucić cegiełkę do budowy Ogrodu Zmysłów, który zapewni rozwój obecnym podopiecznym Lasek posłuży wiele lat następnym pokoleniom

– stwierdził Piotr Zalewski, właściciel salonu optycznego Optic Fit Tarnowskich Gór.

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik
2,280
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów, najnowsze trendy, sprzęt, teksty ekspertów, relacje z wydarzeń branżowych