Najwyższy wskaźnik odnotowano w Ameryce Północnej (90% analizowanych firm), ale i Polska nie pozostaje w tyle – już blisko 8 na 10 największych firm raportuje tego typu kwestie.
Aż 96% największych światowych firm z listy Fortune (Global 250) raportuje działania CSR, a uśredniony wskaźnik dla całego świata wynosi obecnie 80% (dla porównania, w 1992 r. było to tylko 12%). Trend na angażowanie się firm na rzecz dobra społecznego i środowiska naturalnego nieustannie wzrasta i staje się praktyką coraz częściej stosowaną przez organizacje. Na aktywność w tych obszarach decydują się nie tylko wielkie korporacje, ale i małe, lokalne firmy.
Dlaczego działania CSR mają tak duże znaczenie? Firmy dysponują zasobami, które mogą przeznaczyć na realizację projektów na rzecz dobra publicznego.
Również poszczególne obszary działań, takie jak produkcja, dystrybucja i sprzedaż, mają ogromny wpływ na środowisko naturalne, dlatego istotna jest odpowiednia procedura pozwalająca zarządzać tymi procesami. Coraz większe znaczenie mają składowe wykorzystane w procesie produkcji oraz stopień świadomości ekologicznej pracowników, a także oferowane im warunki pracy i benefity.
CSR a branża optyczna
Branża optyczna w Polsce nieustannie się rozwija, zwiększając liczbę salonów optycznych. Wzrost tego sektora oraz jego zasoby pozwalają na angażowanie się w jeszcze większym stopniu w obszarze społecznej odpowiedzialności. Przedstawiciele branży coraz częściej podejmują działania CSR na wielu płaszczyznach, m.in. wspierając osoby z chorobami wzroku oraz redukując do możliwego minimum wpływ na środowisko naturalne.
Jednym z pionierów tego typu działań jest firma Shamir – lider na rynku producentów soczewek, który w maju 2021 r. ogłosił oficjalny start programu „Długie Oczy”. To inicjatywa powołana, by poprawiać jakość życia osobom z deficytem widzenia, ale również po to, aby uświadamiać ich potrzeby otoczeniu i projektować rozwiązania, które będą odpowiedzią na najważniejsze wyzwania.
Zgodnie ze strategią biznesową Shamir projekty realizowane w ramach „Długich Oczu” będą wdrażały innowacyjne i pionierskie rozwiązania, koncentrujące się na poprawie jakości życia osób z różnymi chorobami wzroku.
Ogród Zmysłów
Pierwszą inicjatywą w ramach akcji „Długie Oczy” jest zbiórka funduszy na budowę wyjątkowego Ogrodu Zmysłów – terapeutyczno-pedagogicznego ogrodu sensorycznego dla niewidomych i niedowidzących podopiecznych z Ośrodka Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach. Warto zaznaczyć, że firma Shamir jeszcze przed rozpoczęciem tego programu czynnie angażowała się w pomoc na rzecz dzieci i młodzieży z Lasek, realizując wolontariaty pracownicze.
Naturalnym krokiem było rozszerzenie programu na niwę ogólnopolską, tak by w skali całego kraju stymulować działania poprawiające jakość życia osób z chorobami wzroku. Członkowie zespołu Shamir chętnie zgłaszają nowe inicjatywy oraz angażują się w wolontariaty pracownicze. Nadrzędną wartością jest dla nich pomaganie innym:
Razem z pracownikami Shamir od wielu lat angażujemy się w akcje społeczne, m.in. poprzez wolontariaty pracownicze, a w trakcie pandemii przekazaliśmy okulary ochronne dla pracowników medycznych
– informuje Aleksandra Kubańska, Marketing & Communications Manager, SHAMIR Polska. –
Uznaliśmy, że jesteśmy gotowi na jeszcze większe wyzwanie, dlatego wspólnie z zespołem zdecydowaliśmy, że chcemy zorganizować akcję na skalę ogólnopolską. Naszym celem jest polepszenie standardu życia osób z chorobami wzorku, czego pierwszym efektem jest program »Długie Oczy«, czyli budowa Ogrodu Zmysłów dla niewidomych i słabowidzących dzieci z Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach.
Zostań naszym partnerem i pomagajmy wspólnie!
Do programu „Długie Oczy” przyłączyły się partnerskie firmy z całej Polski. Obecnie w projekcie uczestniczy ponad 140 salonów optycznych. W każdym z nich stoi puszka, do której można wrzucić pieniądze na rzecz zbiórki publicznej – budowy Ogrodu Zmysłów, którą prowadzi Towarzystwo. W punktach oprócz puszki nasi klienci znajdą również dodatkowe materiały w postaci plakatu czy ulotki ze szczegółowymi informacjami na temat akcji. Każdy salon optyczny może przyłączyć się do programu – udział jest bezpłatny, za to może wnieść bardzo dużo dobra.
Dzięki zebranym funduszom powstanie Ogród Zmysłów, który zajmie powierzchnię ok. 4000 m2 i zostanie podzielony na różne strefy. Wszystkie elementy – sady, krzewy owocowe, kwiaty, zioła, żywopłoty, zboża, murawa z wieloma gatunkami traw czy mapa dotykowa – znajdą się w ogrodzie po to, by dzieci mogły poczuć je dłońmi i stopami, usłyszeć, powąchać czy posmakować, rozwijając w ten sposób swoje zmysły.
Kiedy dowiedzieliśmy się o tej akcji, od razu zdecydowaliśmy się wziąć w niej udział. Klienci naszego salonu dopytują o szczegóły projektu i chętnie wrzucają datki na budowę Ogrodu Zmysłów.
Zawsze wspieramy inicjatywy, które mają na celu pomoc osobom z chorobami oczu, jednak ten program skradł nasze serce, dlatego czynnie się w niego włączamy
– zapewnia Ewa Pagieła, właścicielka salonu optycznego z Kwidzyna.
Na co dzień pracujemy z osobami, które mają problemy ze wzrokiem, co sprawia, że bardzo utożsamiamy się z tym projektem. Informujemy naszych klientów o akcji, a ci z dużym zaangażowaniem ją wspierają. Cieszymy się, że możemy dorzucić cegiełkę do budowy Ogrodu Zmysłów, który zapewni rozwój obecnym podopiecznym z Lasek i posłuży wiele lat następnym pokoleniom
– stwierdził Piotr Zalewski, właściciel salonu optycznego Optic Fit z Tarnowskich Gór.