W jakim kierunku będzie rozwijał się ten segment rynku w obliczu przeniesienia dużej części zakupów do świata wirtualnego, a także konieczności łączenia aspektów zdrowotnych i trendów modowych?
Ewa Koczwara
dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem; specjalizuje się w tekstach bazujących na raportach
i analizach rynkowych, a także w artykułach o tematyce karierowej
Eksperci wskazują, że rynek optyczny do 2027 r. będzie rocznie rósł o 4,37%2, a w 2031 r. osiągnie wartość 320 mld dolarów3. Według prognoz demograficznych Głównego Urzędu Statystycznego w 2050 r. udział Polaków w wieku produkcyjnym wyniesie 57%, a w wieku powyżej 65. roku życia – niemal 33%4. Obecnie w naszym kraju okulary nosi już 53% osób5, a w związku ze starzeniem się społeczeństwa liczba mieszkańców wymagających opieki okulistów, optometrystów i optyków będzie stale rosnąć.
Z jakich powodów coraz większa grupa Polaków będzie potrzebować odpowiedniej korekcji wzroku? Gwałtownie rosnące wskaźniki krótkowzroczności wiązane są z ilością czasu, jaką dzieci, młodzież i dorośli spędzają przed ekranami komputerów i smartfonów. Dodatkowe czynniki, które mogą pogarszać wzrok, to: ekspozycja na dym papierosowy, smog, szybkie tempo życia, zbyt mała ilość snu, nieodpowiednia dieta i nieprzestrzeganie
zasad higieny wzroku.
Polska w okularach
Z raportu „Polacy i ich okulary”6 wynika, że ponad połowa z nas bywa u okulisty co 2–3 lata, a co czwarty Polak sprawdza wzrok raz na rok. 80% ankietowanych zadeklarowało korzystanie na co dzień z okularów korekcyjnych, a 69% nosi je przez cały dzień. Pozostałe osoby zakładają je do wykonywania czynności wymagających większego skupienia, jazdy samochodem, oglądania telewizji, czytania, pisania, a także korzystania z telefonu komórkowego. Zaledwie 7% badanych wykorzystuje okulary jako uzupełnienie noszonych soczewek kontaktowych.
Cały artykuł dostępny na https://feniksmedia.pl/publikacje/Optyk_Polski/81/28/