Bezpieczny kierowca na drodze

Siadając za kierownicą auta, należy pamiętać, że na drodze często zdarza się wiele nieprzewidzianych sytuacji.

Jednak sporo zależy również od nas, od naszej postawy i od decyzji podejmowanych w trakcie prowadzenia samochodu. Zatem jak być bezpiecznym kierowcą? Jak przygotować się na zmieniające się warunki pogodowe oraz o czym należy pamiętać w kontekście nowego prawa wprowadzającego zmiany w przepisach ruchu drogowego?

Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowych kwestii bezpieczeństwa kierowcy na drodze, warto przypomnieć podstawy.
Zasadą elementarną jest obserwacja otoczenia oraz stosowanie się do znaków, przede wszystkim do tych określających dozwoloną prędkość.
Musimy pamiętać również o tym, aby bezwzględnie wszyscy pasażerowie i kierowca mieli zapięte pasy bezpieczeństwa. Dzieci do 150 cm wzrostu zawsze przewozimy w foteliku odpowiednio dobranym do ich wieku, wzrostu i wagi.
Przy dłuższych trasach pamiętajmy o postojach, podczas których nie tylko skorzystamy z toalety, ale możemy również wykonać lekkie ćwiczenia rozciągające. Gdy jednak zmęczenie jest zbyt duże, by wystarczył niedługi postój, możemy skorzystać z tzw. power nap, czyli z krótkiej, kilkunastominutowej turbodrzemki regenerującej. Powinna trwać około 20 minut, a regeneruje siły na jeszcze kilka godzin jazdy.
Kolejną podstawową kwestią bezpieczeństwa na drodze jest zapamiętanie numeru alarmowego 112. Jesteśmy zobowiązani do udzielenia pomocy i wezwania odpowiednich służb w razie zobaczenia lub uczestniczenia w wypadku na drodze.
Bezpieczny kierowca to taki, który pamięta, że na drodze nie jest sam. Warto podczas jazdy stosować zasadę ograniczonego zaufania – nie wszyscy uczestnicy ruchu mają tę samą wiedzę i doświadczenie, co my. Oprócz innych pojazdów na drogach, zwłaszcza w okresie letnim, mogą pojawiać się na nich piesi, którzy są niechronionymi uczestnikami ruchu. Poza prawami mają również swoje obowiązki i muszą przestrzegać zasad ruchu drogowego. Piesi powinni poruszać się po chodniku lub drodze dla pieszych – jeśli tych nie ma, pieszy zobowiązany jest do poruszania się poboczem. Dlatego, zwłaszcza mijając niewielkie miejscowości, powinniśmy mieć oczy dookoła głowy, gdyż tam często możemy spotkać pieszych przemieszczających się poboczem.

Warunki pogodowe a bezpieczeństwo kierowcy

Widoczność na drodze

Przy szerokości geograficznej, w jakiej leży nasz kraj, jesień i zima oznaczają trudne warunki na drodze. Dni są krótsze, często mgliste i deszczowe. Na co zatem warto zwrócić uwagę, by samemu zachować bezpieczeństwo?
W tym przypadku apelujemy do pieszych! Kierowca w nocy widzi pieszego, który nie ma na sobie elementów odblaskowych, z odległości około 30–40 m. To często zbyt mało, żeby skutecznie zareagować. Natomiast gdy pieszy ma na sobie elementy odblaskowe, może być zauważony przez kierującego już nawet z odległości 150 m.
Elementami odblaskowymi mogą być przedmioty doczepiane do ubrania, opaski, kamizelki oraz smycze. Ważne jest ich rozmieszczenie: odblaski zaleca się przypiąć na wysokości kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej i pleców – wówczas będziemy mieli pewność, że są dobrze widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego.
Bądźmy widoczni dla zmotoryzowanych szczególnie teraz, kiedy zmrok zapada coraz wcześniej. Używanie odblasków przez wszystkich pieszych poruszających się po zmroku w terenie niezabudowanym to OBOWIĄZEK. Używanie odblasków przez pieszych w mieście to ROZSĄDNA KONIECZNOŚĆ.
Co może zrobić kierowca? Stosować się do zasady „wolniej znaczy bezpieczniej”! W trudnych warunkach pogodowych droga hamowania jest znacznie wydłużona, a co za tym idzie, skraca się nasz czas reakcji. Dlatego połączenie pieszy z odblaskami i uważny kierowca to przepis na bezpieczną jazdę w trakcie jesienno-zimowych, krótszych dni.
Nie mamy wpływu na pogodę, ale możemy mieć wpływ na własne bezpieczeństwo.

Oślepiające słońce

Nie tylko w okresie jesienno-zimowym warunki na drodze mogą być niesprzyjające. Od jakiegoś czasu obserwujemy w Polsce bardzo słoneczne i upalne lata. W takich warunkach słońce rażące w oczy może być również czynnikiem zmniejszającym bezpieczeństwo na drodze.
Aby zapobiec oślepieniu słonecznemu, należy:

  • bezwzględnie używać okularów przeciwsłonecznych z filtrem UV i polaryzacją,
  • mieć czyste szyby w aucie, aby nie potęgować efektu oślepienia,
  • zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa – zdjąć nogę z gazu i nie stwarzać zagrożenia w ruchu drogowym (np. gwałtownym hamowaniem).

 

Na co zwrócić uwagę, wybierając okulary przeciwsłoneczne? Kierujmy się przede wszystkim ich funkcjonalnością, a nie wyglądem. Bezpiecznym model do jazdy powinien mieć:

  • filtr polaryzacyjny (odbijający światło),
  • filtr UV (ochrona wzroku przed słońcem jest równie ważna, co dobra widoczność na drodze),
  • umiarkowane przyciemnienie,
  • klasyczne szkła dobrze oddające barwy otoczenia (np. różowe szkła powodują zaburzenie widzenia oraz rozpoznawania barw i mogą negatywnie wpłynąć na reakcję na powstałe zagrożenie lub opóźnić dostrzeżenie niebezpieczeństwa na drodze).

O czym jeszcze należy pamiętać? Ważne zmiany w przepisach ruchu drogowego

W czerwcu 2021 r. weszło w życie kilka zmian w przepisach prawa ruchu drogowego. Warto je znać, żeby zachować bezpieczeństwo podczas jazdy. Najbardziej nagłaśnianą zmianą jest ta dotycząca bezwzględnego pierwszeństwa pieszych na przejściach. Od 1 czerwca kierowca jest zobowiązany obserwować okolice pasów, aby stworzyć możliwość bezpiecznego przejścia dla pieszych, którzy się do nich zbliżają i dopiero zamierzają wejść na pasy. Dotychczas pierwszeństwa było trzeba ustąpić tylko pieszym znajdującym się na przejściach i wchodzącym na nie. Zgodnie z nowymi przepisami kodeksu drogowego jako kierowcy będziemy musieli ustąpić pierwszeństwa pieszemu i zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić go na niebezpieczeństwo. Bezwzględne pierwszeństwo pieszych na pasach nie dotyczy tramwajów.
Piesi zyskują nie tylko nowe prawa, ale również obowiązki. Nowelizacja przepisów ruchu drogowego ich nie ominęła. Wprowadzono zakaz korzystania z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię. Dotyczy to zwłaszcza smartfonów, które przykuwają wzrok pieszego i zmniejszają koncentrację. Zmiany w kodeksie drogowym są więc naprawdę duże, a przecież nie jest to jedyna nowelizacja ustawy, która weszła w życie w ostatnich tygodniach.
Inne ważne zmiany to między innymi: ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/godz. przez całą dobę oraz zwiększenie odstępu między samochodami, czyli koniec z tzw. jazdą na zderzaku.

Wsiadając do auta, zawsze powinniśmy mieć na uwadze, że nie jesteśmy jedynymi uczestnikami ruchu drogowego. Warto dbać o bezpieczeństwo swoje i nie stwarzać zagrożenia innym uczestnikom. W końcu każdemu z nas zależy na tym, aby dotrzeć do celu cało i zdrowo.

Sprostowanie do artykułu Rozwój mechanizmów posturalnych wyznacznikiem rozwoju funkcji wzrokowych z poprzedniego wydania magazynu „Optyk Polski” nr 04(62)/2021. Autorką wspomnianego tekstu jest pani Ewelina Rosłonek, terapeuta SI
i wygaszania odruchów INPP, a nie pani Barbara Pakuła.

Barbara Pakuła
Optometrysta, kontaktolog, terapeuta widzenia

Polecamy

Cover for Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów
2,397
Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn Optyk Polski - branżowy dwumiesięcznik dla profesjonalistów

Magazyn branżowy dla optyków, optometrystów. Trendy, soczewki, sprzęt, teksty ekspertów, wydarzenia.