W zasadzie każdy z wymienionych elementów, składający się na stylową i piękną oprawę, takich jak: fronty, zawiasy, śrubki, rdzenie, zauszniki, noski – posiada swoje specyficzne cechy oraz parametry. Wśród nich zawsze jest kolor. To właśnie kolory, obok wielkości i rozmiarów, są jednymi z najbardziej istotnych cech każdej oprawy.
To kolor zamknięty w proporcjach i kształtach nadaje oprawie unikalną i pożądaną formę. Konsekwentna i wyrafinowana harmonia materiałów i form przekłada się na ocenę jakości oraz stanowi o atrakcyjności wizualnej każdej oprawki. To właśnie najbardziej zajmuje naszych pacjentów – klientów. W większości przypadków nie przykładają tak dużej wagi do oceny parametrów technicznych produktów, które kupują. Oczywiście są wyjątki. Klientów interesuje przede wszystkim dopasowanie koloru, dotyk, powierzchnia, wykończenie. Estetyka i design to najważniejsze aspekty stylu i skutecznego indywidualnego dopasowania opraw. Tutaj kolor ma zasadnicze znaczenie.
Ten sam kolor przy innych oprawach, nawet z pozoru niewiele różniących się, może już być mniej atrakcyjny. Dlaczego? Ponieważ proporcje koloru do wielkości oprawy zostały zachwiane. Z kolorami opraw okularowych jest podobnie jak z zapachami. Zapachy komponowane są nawet z kilkudziesięciu składników. I analogicznie – oprawy okularowe projektowane są przez projektantów, – Designerów Wzornictwa Przemysłowego.
Wielu z nich poświęca tyle samo czasu na zaprojektowanie kształtu opraw, co i koloru. Są również projektanci, którzy specjalizują się w projektowaniu wyłącznie kolorów opraw i soczewek. Zaprojektowanie wszystkich detali, połączenia kolorów i ich zestawień decyduje o podkreśleniu kształtu. Kolory opraw okularowych nadają im formę, wyraz, unikatowość.
Gdy już gotowe projekty oprawek zostają zaakceptowane, rozpoczyna się cała procedura przygotowań do produkcji. Za każdą taką decyzją stoją wyspecjalizowane przedsiębiorstwa. Proces produkcji to również cały łańcuch dostaw. To przede wszystkim inwestycja, której celem jest generowanie dochodów wynikających ze sprzedaży dobrego produktu, dobrze sprzedawanej oprawki okularowej. Dlatego do komunikacji między wieloma wykonawcami potrzebne są systemy. Systemy kolorów. Takim systemem jest dla opraw okularowych Pantone. Każdy projektant, każda firma, każdy producent lub podwykonawca posługuje się w obszarze swojego działania kolorami ujętymi w system. System, który gwarantuje precyzyjną realizację przyjętego projektu i jego finalizacji.
Obecnie ponad 10 milionów projektantów i producentów na całym świecie opiera swoje funkcjonowanie na produktach i usługach Pantone, które pomagają skutecznie definiować, komunikować i kontrolować kolor od pomysłu do materializacji.
Choć Pantone powstał w 1956 to w zasadzie po kilku latach, bo w 1962 roku, został zdefiniowany i ukierunkowany jako system użytkowych wzorników ujętych w karty kolorów. Dziś, po ponad sześćdziesięciu latach od jego wdrożenia, Pantone pomaga określać kolory nie tylko dla branży okularowej. Ten wyspecjalizowany w systemowym określaniu kolorów gigant ułatwia produkcję w wielu gałęziach przemysłu na całym świecie. Im więcej będziemy przyglądać się temu zagadnieniu, tym więcej dostrzeżemy racjonalnego wykorzystania. Jednym z pierwszych obszarów jest oczywiście cały rynek fashion – odzież, buty, torby, torebki… Zastanówmy się, ile par butów mamy w swoich szafach lub ile kosmetyków stoi na półkach naszych łazienkach. Każdy z tych produktów, podobnie jak oprawki okularowe, – został zaprojektowany. Każdy z nich ma swój kolor. A każdy z gamy kolorów posiada swoje oznaczenie. Oznaczenia, które zawarte są w zbiorach liter lub cyfr.
System Pantone przez swoją obecność na wielu rynkach oraz jego użytkowy charakter, pozwala komunikować się wielu przedsiębiorcom na całym świecie. Ekspansja całego systemu jest oparta na numerycznym układzie składu procentowego barw oraz nadaniu poszczególnym kolorom konkretnych numerów. Od wielu lat system ten jest wprowadzony do użytku w postaci elektronicznej. System Pantone możemy również zainstalować jako aplikację. Oczywiście dostępne są aplikacje w wersji na smartfony, jak i na iPhone’a.
Jednak dostępność systemu nie oznacza, że każdy będzie mógł się nim posługiwać. Dziś każde urządzenie elektroniczne ma swoje ustawienia indywidualne. A monitory i wyświetlacze różnią się między sobą i często są to znaczne różnice. Ten sam kolor będzie wyświetlany inaczej na różnych monitorach. Do pomiarów wykorzystuje się wtedy wyspecjalizowane urządzenia z kalibrowanymi okresowo wyświetlaczami – gdzie każdorazowo poddawane są np. balansowi bieli. Innym niezwykle ważnym aspektem jest właściwe oświetlenie. To też bardzo istotny temat dla każdego salonu optycznego.
Różnorodność zastosowań systemu Pantone jest dziś w zasadzie wszechobecna. I ma wpływ na postrzeganie sporej przestrzeni świata, w którym żyjemy. Przez wiele lat Pantone wspomagał projektantów dużych koncernów w wyznaczaniu trendów na nadchodzące sezony. Byliśmy odbiorcami kreatorów, którzy swoimi projektami wpływali na nasze decyzje zakupowe. Dziś system Pantone posiada sprawne algorytmy, które analizują ruchy w sieci. Każde kliknięcie w oglądane zdjęcie czy obrazek jest przedmiotem analizy. Ich wyniki analiz dziś stanowią o tym, jakie kolory będą modne za rok. Taki zbiór wiedzy jest pożądany przez wszystkie firmy, które są zainteresowane produkcją, której celem jest zyskowna sprzedaż. Dla systemu Pantone to my kreujemy dziś kolory, które następnie chętnie kupujemy. Sam jako projektant, z wykształcenia Designer Wzornictwa Przemysłowego, korzystam z Pantone od ponad 40 lat. Systemów i ich form jest wiele, ułatwiają mi pracę przy projektowaniu okularów, jak również przy projektowaniu przestrzeni salonów optycznych. Obecne trendy dotyczące kolorów chętnie wykorzystuję właśnie do aranżacji wnętrz.
Nadchodzące kolory roku 2022 według Pantone to te nasycone barwą o nieco bardziej przygaszonym charakterze niż dotychczas. Są to kolory z domieszką lub podkładem ciepłej żółci tzw. camel lub nieco bardziej wyważonej sieny, bądź sieny złotej. Wspaniałą alternatywą w tym kontekście dla popularnych czerni w oprawkach mogą stać się głębokie odcienie brązów. Proszę również pamiętać, że odcieni czerni wykorzystywanych do produkcji oprawek jest kilkanaście. I zasadniczo różnią się od siebie. Kolorem, który gorąco polecam rozważyć zamiast czerni, jest nieco cieplejsza umbra i nieco chłodniejsza umbra palona, która swoją głębią urzeka klientów o najbardziej wysublimowanych oczekiwaniach. Oprawki w odcieniach tych kolorów, będą świetnie harmonizować zarówno z ciepłymi, jak i chłodniejszymi tonacjami skóry. Kolory opraw okularowych na nadchodzący sezon odwołują się i przypominają nieco swoimi subtonami wilgotny las, przez który przezierają rozświetlające promienie wiosennego słońca. Te, jak i wiele innych specyficznych kolorów, budują pozytywną relację z klientem. Czarna oprawka przy braku obecności słońca i jaśniejszych odcieniach skóry twarzy może mocno kontrastować. Nadają ton graficzny. Czernie w oprawkach okularowych uważane są za uniwersalne. Ten trend już jednak nie obowiązuje, jak to miało miejsce jeszcze kilka lat temu. Dziś poprzez indywidualny dobór kolorów klienci poszukują strefy kolorów odpowiedniej dla ich upodobań.
Dodatkowo te same kolory użyte w salonie optycznym wpływają pozytywnie na sprzedaż krótkoterminową, jak i pozwalają planować sprzedaż długoterminową. Kolory wpływają na nasze postrzeganie i odczuwanie. W projektowaniu opraw czy architekturze wnętrz nazywamy to psychologią kolorów.
A oto kilka z ważniejszych kolorów
Pantone na sezon 2022:
Olaf Tabaczyński
Stylista Opraw Okularowych, Mistrz Świata MUA & Style, kolorysta
Monika Misiak-Tabaczyńska
Stylistka Opraw Okularowych, kolorystka, doradca wizerunku