Zwiększamy potencjał salonu optycznego

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Jak zwiększyć sprzedaż i efektywność działań marketingowych w salonie optycznym? Czy jest jakieś niedrogie i skuteczne narzędzie, dzięki któremu dotrzemy do obecnych i potencjalnych klientów?


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Sposobów jest wiele – ciekawy asortyment, interesujące promocje, kody rabatowe, karta lojalnościowa, gratisy. Ważne są także działania związane z content marketingiem (marketingiem treści): przygotowanie dla klientów poradnikowych materiałów w formie drukowanej (np. o dobieraniu oprawek czy pielęgnacji soczewek), a także szeroki opis produktów (np. w katalogu czy ulotce informacyjnej). Pomocne mogą być także eventy organizowane na terenie salonu, kierowane np. do dzieci z okazji Dnia Dziecka. Ważne są takie działania, które sprawią, iż klient odwiedzi nasz salon i będzie mógł przymierzyć oprawki, zbadać wzrok czy też otrzymać pomoc przy doborze soczewek.

Jednak, aby podjęte akcje marketingowe odniosły skutek, klienci muszą otrzymać informację o nich – i to informację przygotowaną w odpowiedni sposób. – We wszelkiej komunikacji z klientem powinniśmy odwoływać się do emocji, ponieważ na ogół nie kupujemy produktów, tylko związane z nimi uczucia. Nie kupujemy wycieczki, tylko chwile relaksu, spędzone na plaży czy w górach. Nie kupujemy samochodu, tylko poczucie komfortu, bezpieczeństwa czy społecznego awansu. Podobnie jest z okularami. To nie szkło – to możliwość lepszego widzenia. To nie oprawki – to styl i związane z nim lepsze samopoczucie, pewność siebie – podkreśla Artur Dąbrowski, specjalista ds. strategii i projektów we FreshMailu www.freshmail.pl.

Zaproszenie do kontaktu

Jak zatem szybko i skutecznie dotrzeć informacją do obecnych i nowych klientów, wzbudzić emocje i zmotywować do odwiedzenia salonu czy też zakupu? Skutecznym rozwiązaniem jest komunikacja za pomocą mailingu. – E-mail to najtańsza forma dotarcia do odbiorcy, a w połączeniu z SMS-em lub ankietą komunikacja staje się skuteczniejsza. Trzeba tylko poświęcić trochę czasu na jak najprecyzyjniejsze dopasowanie przekazu do odbiorcy – mówi Anna Baron z działu New Business SARE e-mail marketing (www.sare.pl). To narzędzie wspomagające sprzedaż, a także pomagające w informowaniu i edukowaniu klientów. Poprzez mailing możemy przekazać informację o promocji lub np. przesłać zaproszenie do odbioru specjalnego magazynu poświęconego: trendom w okularach na lato, doborowi okularów czy też gadżetu w formie ściereczki, etui. Jeżeli zaproponujemy klientowi coś dodatkowego, zwiększamy tym samym szansę, że odwiedzi nasz salon i dokona zakupu.

Aby zbudować bazę e-maili, niezbędną do wysyłania informacji, możemy (tylko za zgodą klienta) wykorzystać wiadomości e-mail, które posiadamy w bazie, zbierane podczas wizyty klientów w naszym zakładzie optycznym (np. poprzez wypełnienie ankiety i wyrażenie zgody na wysyłanie informacji), a także maile osób, które zapisały się do naszego newslettera na naszej stronie internetowej. Warto wzbogacić stronę w takie rozwiązanie. Pamiętajmy jednak, że nasza baza musi zostać zarejestrowana w GIODO (Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych), np. poprzez platformę e-GIODO. To obowiązek, ale też atut – pokazujemy bowiem, iż zachowujemy wszystkie standardy związane z ochroną danych osobowych i dbamy o bezpieczeństwo naszych klientów. Musimy także pamiętać, iż osoby zapisane do mailingu mają prawo do zmiany danych lub wypisania się w dowolnym momencie.

Spersonalizowana informacja

Jakie są zatem najważniejsze zasady w przygotowywaniu informacji dla klientów, aby komunikacja był skuteczna?. O poradę zapytaliśmy ekspertów. Bardzo ważna jest personalizacja przekazu. – Aby odbiorca poczuł się wyjątkowo, używamy jego imienia w powitaniu ( system powinien automatycznie odmienić imię do formy wołacza). Dbamy o to, aby w temacie i treści użyć informacji posiadanych na jego temat – mówi Anna Baron. Na wykorzystanie wiedzy o kliencie zwraca uwagę także Marcin Chruszcz, specjalista ds. marketingu internetowego, ExpertSender (www.expertsender.pl): – Wiedza na temat subskrybenta umożliwia zastosowanie techniki sprzedaży wiązanej, dbając o to, by klient zaopatrzył się w np. w dodatkowe akcesoria lub skorzystał z określonej usługi. Kolejnym przykładem jest również oferowanie produktów będących kontynuacją linii w związku z nowym sezonem lub panującą modą – podkreśla. Taka spersonalizowana oferta zwiększa szansę, iż nasz klient zainteresuje się daną usługą i odwiedzi nasz salon. – Wiadomość dotyczącą promocji na soczewki kontaktowe otrzymają tylko osoby, które ich używają, natomiast wiadomość o nowych oprawkach żyłkowych wysłana zostanie wyłącznie do osób, które noszą okulary i nie zakupiły oprawek w ostatnim czasie – podkreśla Anna Baron, z działu New Business SARE. Tak przygotowany mailing, oprócz skuteczności, sprawia, że nie zasypujemy bez potrzeby skrzynek naszych odbiorców. W czasach, kiedy otrzymujemy kilkadziesiąt maili codziennie – to atut.

Czas na otwarcie i akcję

Następnym ważnym krokiem jest przygotowanie takiej informacji, która zachęci do podjęcia działania: otwarcia informacji, przeczytania jej i zakupu produktu. Przede wszystkim odbiorca już w temacie musi znaleźć korzyść dla siebie (np. informację o rabacie, nowości, gratisie). Ważna jest także pozostała treść (kontent). – Przede wszystkim należy traktować wysyłane kampanie nie jako „suche oferty”, ale jako personalną komunikację z klientem. Nie bądźmy tacy jak wszyscy – wyróżnijmy się, pisząc w sposób bardziej osobisty, segmentując bazę i personalizując wysyłaną do klientów treść. W ten sposób zwiększymy wskaźnik otwarć naszych maili (open rate, w skrócie OR) – podkreśla Artur Dąbrowski. Klient otworzył nasz mailing, to jednak jeszcze nie sukces – powinien wykonać działanie określone przez nas w przesłanej wiadomości. – Jeśli chcemy nakłonić odbiorcę do odwiedzin sklepu, warto wysłać kupony z indywidualnie wygenerowanym kodem rabatowym do zrealizowania w placówce. Wysyłanie treści dopasowanej do preferencji subskrybenta zawsze zwiększa szansę na zrealizowanie naszego celu, np. sprzedaży określonego asortymentu – mówi Marcin Chruszcz. Oczekując danej akcji od klienta, zachęćmy go do niej w mailingu. Artur Dąbrowski podpowiada, jak to zrobić: – Zamieśćmy w kreacji widoczne, kontrastowe buttony call to action („sprawdź szczegóły”, „kup teraz”, „weź udział w promocji” etc.). W ten sposób zwiększymy wskaźnik kliknięć (click-through rate, w skrócie CTR) nawet o kilkadziesiąt procent. Poza tym można na przykład wywołać u klienta poczucie pilności, ograniczając liczbę dostępnych w specjalnej cenie produktów czy czas trwania promocji (np. do kilku dni od daty wysłania maila) i pisząc o tym wyraźnie w kreacji – mówi. Sukcesem będzie, jeżeli po akcji mailingowej klienci wykonają założone przez nas działanie, a w efekcie zakupią nasze produkty. Wysyłanie mailingu to dobry sposób komunikacji salonów optycznych z klientem. Umiejętnie prowadzona, spersonalizowana komunikacja może zwiększyć potencjał salonu.

Grażyna Jancik


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy