Wyposażenie salonu optycznego

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Prowadzenie salonu optycznego jest wyzwaniem. W zależności od realizowanego zakresu usług, można ograniczyć się do doboru opraw oraz szkieł, zlecając badanie wzroku i prace szlifierskie zewnętrznym firmom.


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Może też świadczyć usługi kompleksowe, zaczynając od badania ostrości widzenia i ustalenia parametrów korekcji, a kończąc na obróbce szkieł na własnych maszynach.

Każde podejście związane jest ze znacznymi inwestycjami, których niebagatelnym składnikiem są urządzenia, maszyny i przyrządy diagnostyczne.

Wersja minimum

Bez względu na zakres usług i skalę prowadzonej działalności, w każdym salonie optycznym znajdują się podstawowe wyposażenie i narzędzia. Jedną z ważniejszych decyzji, które należy podjąć jeszcze przed otwarciem salonu, jest wybór wystroju salonu. Wiąże się on m.in. z wyborem dostawców mebli, ekspozytorów opraw, luster. W zależności od zasobności portfela i sugestii architekta wnętrz, można sięgnąć po gotowe, modułowe rozwiązania albo zamówić wyposażenie na miarę. Oferta producentów jest dość zróżnicowana, zarówno pod względem stylu i jakości, jak i ceny. Nawet najlepszy katalog ani wizualizacja nie zastąpią oględzin gotowych, zmontowanych mebli, dlatego najlepszą okazją do zapoznania się z propozycjami są targi branżowe.
Podstawowe wyposażenie to również meble warsztatowe, narzędzia do montażu (wkrętaki, szczypce, pincety), dopasowania okularów oraz drobnych i większych napraw: klejenia, lutowania, prostowania opraw, kształtowania zauszników na gorąco i czyszczenia (myjki ultradźwiękowe).
Drobnym, ale niezbędnym podręcznym sprzętem pomiarowym jest pupilometr, przyrząd do pomiaru rozstawu źrenic oraz dioptromierz do kontroli siły soczewek zamontowanych w okularach.
Niezbędny w każdym salonie optycznym jest oczywiście także komputer albo komputery dla sprzedawców, lekarza, szlifierza. Już na początku warto także rozważyć zakup specjalistycznego oprogramowania wspomagającego prowadzenie salonu optycznego. Równie istotny jest dostawca Internetu oraz firma hostingowa, która będzie utrzymywała stronę internetową salonu, pomoże w rejestracji i konfiguracji domeny internetowej, założeniu skrzynek poczty elektronicznej.

Diagnostyka

Lekarz okulista współpracujący z salonem zajmuje się przede wszystkim badaniem ostrości wzroku, chociaż można rozważyć rozszerzenie możliwości diagnostycznych, tak, aby zaoferować klientom pełen zakres podstawowych badań okulistycznych. Na rynku można znaleźć szeroką gamę urządzeń diagnostycznych, służących do szybkiej, automatycznej, obiektywnej oceny ostrości widzenia. Niektóre z nich oferują dodatkowe możliwości, na przykład badanie widzenia zmierzchowego, test peryferyjnego pola widzenia, pomiar szerokości akomodacji, test kontrastu itp. W każdym gabinecie powinny się znaleźć tablice Snellena dla dzieci i dorosłych, ponieważ u niektórych pacjentów badanie autorefraktometrem jest trudne lub wręcz niemożliwe. Nie wszystkie dzieci udaje się namówić do współpracy, a niektóre wady wzroku sprawiają, że wynik badania automatycznego jest obarczony dużą niedokładnością pomiarową.
W salonie optycznym przydają się także stoliki okulistyczne na przyrządy diagnostyczne albo droższe, ale ułatwiające pracę „unity” okulistyczne, w skład których wchodzą regulowany fotel dla pacjenta oraz przesuwane półki do mocowania przyrządów diagnostycznych. Unit może być dobrym rozwiązaniem, jeśli gabinet znajduje się w niewielkim pomieszczeniu: jeden ich zestaw zastępuje wówczas kilka stanowisk do badania.
Keratometr do pomiaru krzywizny rogówki i mocy łamiącej rogówki w poszczególnych południkach umożliwia precyzyjną lokalizację głównych południków rogówki oraz diagnostykę astygmatyzmu. Niektóre urządzenia tego typu są wyposażone w oprogramowanie wspomagające dobieranie soczewek kontaktowych. Keratometr można zastąpić albo uzupełnić autorefraktometrem, automatycznym urządzeniem diagnostycznym, pozwalającym na określenie wady wzroku.
Tradycyjnym, lecz wciąż podstawowym narzędziem pracy okulisty lub optometrysty w salonie są także oczywiście oprawki próbne i zestaw szkieł próbnych.

Szlifowanie szkieł

Pewna liczba salonów optycznych rezygnuje z samodzielnej obróbki szkieł optycznych. Nawiązują stałą współpracę z wyspecjalizowaną szlifiernią, której zlecają wykonanie szkieł. Jeśli szlifiernia nie jest przeciążona zleceniami i terminowo realizuje zamówienia, proponując rozsądne stawki za usługę, takie rozwiązanie jest akceptowalne, a nawet opłacalne.
Z drugiej strony niektórzy optycy, nie bez racji, uważają, że obróbka szkieł jest nierozerwalnie związana z zawodem. Zlecanie jej firmie zewnętrznej generuje dodatkowe koszty, a jednocześnie w jakimś stopniu prowadzi do degradacji fachu. Jeśli tylko pozwala na to rachunek ekonomiczny, są zatem skłonni zainwestować we własne maszyny.
Żeby przygotowywać szkła we własnym zakresie, salon musi być wyposażony w szlifierkę, rowkarkę, polerkę i wiertarkę. Maszyny do obróbki ręcznej są aktualnie zastępowane przez sterowane cyfrowo urządzenia, wykonujące wszystkie operacje: szlifowanie, wiercenie, rowkowanie, frezowanie. Automatyzacja oznacza większą wydajność i lepszą powtarzalność parametrów, ale i wyższą cenę urządzeń.

Nowoczesne maszyny do obróbki szkieł są bardzo precyzyjnymi, zautomatyzowanymi, a co za tym idzie – dość drogimi urządzeniami. Dlatego decyzja o wyborze konkretnego producenta i modelu powinna być dokładnie przemyślana i przeliczona. Opłaci się, jeśli pieniądze, które dotychczas trzeba było zapłacić szlifierni, w pierwszym okresie pokryją koszt leasingu, a później wyraźnie poprawią wynik finansowy salonu.

Piotr Kołaczek


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy