Wiosenno-letnie trendy w okularach

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Okulary aspirują do miana najmocniejszego akcentu stylizacji. Wiosną i latem klienci będą szukali okularów dużych, wyrazistych i rzucających się w oczy, bo to one będą w tym sezonie najmodniejsze.


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Jeszcze kilka lat temu nikt nie przypuszczał, że okulary przejdą aż taką rewolucję i z przykrego i nierzadko wstydliwego akcesorium korekcyjnego, staną się jednym z najmodniejszych dodatków. Nikt też nie przypuszczał, że będą gościły na wybiegach mody. Najpierw obecne były na pokazach nieśmiało, raczej jako skromny dodatek i urozmaicenie akcesoriów, oferowanych przez projektantów. Dzisiaj nie tylko na stałe wpisały się do kalendarza pokazów mody, a trendy w nich są ogłaszane, podobnie jak te w branży odzieżowej, dwa razy do roku, ale coraz częściej wysuwają się na plan pierwszy i w tym sezonie, z dużym prawdopodobieństwem, zyskają miano najmocniejszego akcentu stylizacji, daleko w tyle zostawiając inne dodatki, łącznie z biżuterią. – Wiosną i latem okulary mogą stać się najmocniejszym elementem w stylizacji – potwierdza Anna Mikulska, stylistka, personal shopper i doradca ds. wizerunku. Właściciele salonów optycznych powinni zadbać o obecność na półkach okularów o odważnych kształtach, kolorach i przede wszystkim w rozmiarach XXL. To wiodące trendy tego sezonu.

Powrót lat 60. i 70.

Wiosną i latem nie będzie trzeba klientów przekonywać do jednego, obowiązującego kształtu okularów. W tym sezonie panuje pełna dowolność. Klienci znów będą pytać o okulary „oversize”, czyli te w rozmiarze XXL. Ulubiony model Jackie Kennedy czy Audrey Hepburn znów wraca do mody. Duże oprawki, zakrywające sporą część twarzy, to trend widoczny nie tylko w okularach przeciwsłonecznych, ale, co zaskakujące, także korekcyjnych. Można się spodziewać, że ich zakupu chętnie dokonywały będą osoby bez wad wzroku. Oversize’owe okulary, z zerowymi szkłami, będą traktowane jako element stylizacji, dodający image’owi ekstrawagancji i powagi. Wiosną i latem klienci będą pytali także o „leonki”. Popularne w latach 70. okrągłe okulary były znakiem rozpoznawczym brytyjskiego muzyka Johna Lennona i to od jego nazwiska wzięły swoją dzisiejszą nazwę. Okrągłe, lub w wersji nieco bardziej awangardowej – kwadratowej, będą w tym sezonie modne zarówno w wersji okularów przeciwsłonecznych, jak i korekcyjnych. Ale, jak wszystkie oprawki, urosną jednak do rozmiaru XXL. Będą nimi zainteresowani szczególnie klienci płci męskiej. – Oprawy prostokątne, które dominowały przez poprzednie lata powoli schodzą na drugi plan, a coraz popularniejsze stają się modele okrągłe – potwierdza Michał Kędziora, ekspert mody męskiej.

Różnorodność w modzie

Nie popełnimy faux pas, jeśli zaproponujemy klientom popularne kilka lat temu oprawki o kształcie „kocim” czy „motyla” – W tym sezonie nie ma jednej wyraźnej tendencji w kształtach okularów. Pojawi się wiele kształtów w nowej odświeżonej stylistyce retro lat 60. i 70. Modne będą zarówno oprawki okrągłe, kwadratowe, kocie, motyla, jak i niepełne. Jednak w tym sezonie, bez względu na kształt, główną rolę będzie odgrywał rozmiar okularów. Najmodniejsze będą okulary w rozmiarze XXL – mówi stylistka Anna Mikulska. – Oczywiście miejsce znajdzie się również dla ponadczasowych aviatorek, ale one również dostały nowego wyrazu przez delikatne nawiązanie do stylu retro lub delikatne lustrzane szkła – dodaje. Popularnością powinny cieszyć się grube, plastikowe oprawki. I to zarówno w odniesieniu do okularów korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych. Wiosną i latem nie zabraknie ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych: łączenia różnych materiałów, szczególnie metalu z plastikiem i zdobień. – Nowością są ciekawe zdobienia i akcenty w postaci nie tylko kryształków i błyszczących kamieni w stylu disco, ale również akcentów z materiałów naturalnych takich jak: skóra, róg – wymienia Anna Mikulska. Zdaniem Michała Kędziory, eksperta mody męskiej, popularne wśród materiałów stanie się także drewno. – Coraz więcej marek eksperymentuje z wykorzystaniem naturalnego drewna i będzie to jeden z popularniejszych trendów najbliższych miesięcy i lat, choć nadal oczywiście wśród materiałów dominują tworzywa sztuczne – mówi. Okulary o niebanalnej formie warto polecać klientom na co dzień, jeśli mogą pozwolić sobie na ekstrawagancję w pracy lub jako dodatek do wieczornych stylizacji.

Kolorowy zawrót głowy

Różnorodność panuje także wśród kolorów oprawek. – Oprócz klasyki: czerni i brązu, dominują kolory niebieskości, czerwieni, żółty. Powodzeniem będą cieszyły się oprawki cieniowane, dwukolorowe i transparentne. Na kilku pokazach pojawiły się też typowo letnie, ale bardzo eleganckie białe oprawki – mówi stylistka Anna Mikulska. Nowością będą oprawki w kolorach pastelowych, zwłaszcza mięcie, różu i beżu. Warto polecić je klientom o jasnej, delikatnej cerze, skłonnej do rumieńców, z włosami w kolorze brązu i szarymi, piwnymi lub zielonymi oczami – pastele doskonale podkreślą ich urodę. Klientów, ceniących elegancję, powinny zainteresować natomiast oprawki, inspirowane szylkretem. – Oprawy nawiązujące kolorystyką i fakturą do szylkretu – masy, której podstawowym składnikiem były fragmenty skorupy żółwia, będą w tym sezonie dominującym trendem. To oczywiście powrót do stylu z lat 50 i 60. – twierdzi Michał Kędziora.

Cieniowane szkła

W tym sezonie trzeba będzie oswoić się ze słowem „ombre”. Klienci wiosną i latem będą pytali nie tylko o cieniowane oprawki, ale także szkła. – Ombre efekt w tym sezonie będzie widoczny zarówno w szkłach, jak i oprawkach. Czasem można go nawet spotkać w wersji bardziej oryginalnej – cieniowania szkieł jaśniejszych od góry aż po coraz ciemniejsze – potwierdza Anna Mikulska, stylistka. W okularach przeciwsłonecznych kolor będzie brał rolę nie tylko na oprawie, alei szkle. Te w kolorze intensywnie niebieskimi były hitem ubiegłego lata. W tym sezonie projektanci poszli o krok dalej. Pojawią się okulary ze szkłami w kolorze pomarańczowym, żółtym, morskim, czerwonym czy popielatym.

Styl klienta najważniejszy

Najważniejsze jednak w nadchodzącym sezonie będzie dopuszczenie do głosu osobowości klienta. Styl właściciela jest najważniejszy – to jego charakter powinny odzwierciedlać oprawki. Jeśli klient może na co dzień pozwolić sobie na ekstrawagancję i taki styl odzwierciedla jego szaloną osobowość, warto polecić mu okulary o niebanalnych kształtach oprawek lub te ciekawie ozdobione. Jeśli natomiast woli stonowaną kolorystykę i klasyczne kształty, a w pracy obowiązuje go dress code, to polećmy klasyczne modele lub bardziej eleganckie, inspirowane szylkretem. Pamiętajmy jednak o dobieraniu oprawek do kształtu twarzy klienta. Osobom o twarzy okrągłej, należy polecić okulary o kształcie motyla, których górne oprawki są skierowane w górę i wyszczuplają twarz. Takim osobom można zaproponować również okulary prostokątne. Oprawki o kocim kształcie wysmuklą twarz kwadratową. Klientom o takim typie twarzy będą pasowały również oprawki z zaokrągleniami. One też załagodzą rysy osób o twarzy trójkątnej. Największy wybór będą miały osoby o twarzy okrągłej. Im pasują niemal wszystkie rodzaje oprawek.

Justyna Sobolak


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy