W centrum optycznego świata. Relacja z OPTI 2020

Poprzedni rok w kalendarzu najważniejszych wydarzeń optycznych zamknął XIII Kongres KRIO w Karpaczu, a na początku nowego roku tradycyjnie już uwaga skupia się na monachijskich targach opti, wskazujących trendy nie tylko w modzie okularowej, ale również kierunkach rozwoju biznesu optycznego i będących barometrem sytuacji w branży optycznej.

W nowy rok wchodzimy, podglądając najnowsze trendy w modzie okularowej, śledząc sytuację w branży optycznej – jakie wyzwania stoją przed optykami w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości i wobec rosnącej liczby osób z wadami wzroku, które są konsekwencją korzystania z nowoczesnych technologii i zmiany stylu życia. Oto nasza relacja z jednego z najważniejszych wydarzeń branżowych – monachijskich targów opti 2020.

Opti 2020 – doskonały klimat dla biznesu

60 000 mkw. powierzchni wystawowej, 605 wystawców z 39 krajów: targi opti 2020 były niewątpliwie sukcesem dla organizatorów. Około 28 000 odwiedzających z 93 krajów potwierdziło status opti 2020 jako wydarzenia opiniotwórczego i wskazującego, w jakim kierunku zmierza branża.
Według niemieckiego stowarzyszenia branżowego Spectaris niemiecki przemysł optyczny w ostatniej dekadzie odnotował wzrost sprzedaży o 5,4 procent. Trend wzrostowy utrzymuje się nieprzerwanie od 2011 roku. Dobry klimat biznesowy potwierdzili zarówno wystawcy, jak i odwiedzający: prawie dwie trzecie wystawców złożyło oferty i zamówienia na targach i nawiązało nowe cenne kontakty, a 92% odwiedzających przyznało targom opti najwyższe noty. Ogromne znaczenie opti dla wystawców krajowych i międzynarodowych oraz odwiedzających potwierdził Josef May, dyrektor generalny niemieckiego optycznego stowarzyszenia branżowego Spectaris.

Szkolenia i wykłady

Tegoroczne monachijskie wydarzenie to także 950 minut fachowych prelekcji na opti FORUM. Oprócz kwestii biznesowych, podtrzymywania istniejących kontaktów i zawierania nowych, niezwykle ważna była część szkoleniowo-naukowa, ciesząca się dużym zainteresowaniem słuchaczy, którzy aktywnie włączali się w dyskusję z prelegentami. W opti FORUM w sumie wzięło udział ponad 2900 odwiedzających. Tematy prelekcji takie jak: „Szanse i zagrożenia związane z teleoptometrią, marketingiem rekomendacji”, „Nowy model opieki lekarza okulisty i optometrysty”, „Empatii nie da się zdigitalizować”, „Ochrona danych osobowych” podejmowały aktualne wyzwania stojące przed branżą optyczną.

BLOGGER SPECTACLE

Kolejną atrakcją na targach opti FORUM było wręczenie nagrody BLOGGER SPECTACLE Award 2020 najlepszemu nowicjuszowi w opti BOXES. Młoda marka Covrt Project Limited z Londynu autorstwa projektanta Marcello Martino została uznana za najlepszą przez około 20 blogerów z różnych krajów, zajmujących się okularami i stylem życia. W BLOGGER SPECTACLE były również polskie nazwiska – współpracująca z magazynem „Optyk Polski” Magdalena Moczulska, prowadząca bloga www.trendy-okulary.pl i Justyna Nater – autorka bloga www.dbajowzrok.pl, a wśród jurorów Radek Wiktorowicz – prelegent i autor projektów sprzedażowych dla branży optycznej – www.ghosteye.pl.

Stuttgart i Monachium: jedne targi, dwie lokalizacje

Mimo że branża optyczna w Monachium czuje się jak w domu, od 2021 r. w organizacji zajdą istotne zmiany: targi opti w latach nieparzystych będą się odbywać w Stuttgarcie. Zatem w już w przyszłym roku spotykamy się w stolicy Badenii-Wirtembergii w dniach 8-10 stycznia. Tę reorganizację wymusiła strategiczna zmiana w portfolio targów Messe München, czyli centrum wystawowego, gdzie odbywa się opti. Spotkania branżowe bowiem niekoniecznie muszą być powiązane z konkretną lokalizacją.

Oprócz zmiany miejsca, w organizacji targów nie zajdą żadne zmiany, stuttgarcka lokalizacja zapewnia wszystkie wymagania opti. Kierownik projektu opti Bettina Reiter, która pracuje w branży targów i w opti od ponad 20 lat, potwierdza: „Doświadczony zespół opti zna branżę, zna targi i organizuje je od wielu lat na najwyższym poziomie. Targi opti pozostaną takie samo niezależnie od lokalizacji”.

Początek nowej dekady

Jak powiedział prezes ZVA (niemieckie Centralne Zrzeszenie Optyków i Optometrystów) Thomas Truckenbrod: „Z punktu widzenia ZVA, targi opti 2020 były idealnym początkiem nowej dekady i dały wspaniałą perspektywę na przyszłość.

Doroczne spotkanie rodziny okulistycznej po raz kolejny pokazało, jak ważne są opti i Niemcy dla branży – i po raz kolejny wyznaczyło kierunki rozwoju. Targi opti przyciągają zarówno firmy, jak i zwiedzających z całego świata, i z roku na rok coraz więcej jest polskich wystawców.

Serdecznie dziękujemy za spotkania i interesujące rozmowy. W tym wydaniu relacja na świeżo, ale do olśnień i inspiracji z opti 2020 będziemy jeszcze wracać na łamach magazynu „Optyk Polski”.
Serdecznie dziękujemy organizatorom – dyrektor projektu opti Bettinie Reiter i szefowej zespołu prasowego Christine Hübl za doskonałą organizację i ciepłe przyjęcie. Do zobaczenia za rok w Stuttgarcie!

Fot. Mariusz Woźniak i GHM


Na opti byłem już po raz trzeci, w tym drugi w roli jurora realizowanej od pewnego czasu koncepcji nagradzania najciekawszej, niszowej marki okularów. Mowa o Blogger Spectacle – zmaganiach, w których główna nagroda i okularowe odkrycie targów jest wspólnym werdyktem zaproszonych na wydarzenie okularowych blogerów z Europy. Na podstawie prezentacji marek, oceny jakości i rzecz jasna dizajnu, wybierany jest najlepszy producent, którego okulary mają inne okulary pod sobą. Miło, że organizatorzy pamiętali o poczciwym Ghosteye’u, wysyłając mi zaproszenie na event (podczas tegorocznego opti 2020 byłem jedynym arbitrem z Polski).

Z racji profilu mojej działalności (m.in. prowadzenie salonu optycznego i prowadzenie bloga) moje oczy przyciągały rzecz jasna głównie nowości i ciekawe propozycje od producentów opraw okularowych oraz okularów przeciwsłonecznych. Na opti poświęciłem całą sobotę, która rozpoczęła się od wspomnianego wcześniej konkursu, gdzie przestrzeń i decyzyjność oddano okularowym influencerom (chcąc nie chcąc, to obecność Internetu kreuje modę i określony styl życia). Niemalże zgodnie wytypowaliśmy (kobieca intuicja nie zawiodła mnie i tym razem:)) triumfatora, który zgarnął Blogger Spectacle Award. Nagroda powędrowała do londyńskiej marki Covrt Project, będącej pomysłodawcą i wykonawcą ciekawej linii okularów przeciwsłonecznych z frezowanej stali oraz acetatu Mazzucchelliego. Jak dla mnie zwycięstwo w pełni zasłużone.

Radek Wiktorowicz,
prelegent i autor projektów sprzedażowych dla branży optycznej oraz bloger // www.ghosteye.pl

Polecamy