Trendy okularowe wiosna-lato 2018

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
  •  

Organizowane cyklicznie branżowe targi optyczne pozwalają na orientację w trendach okularowych, które wyznaczają wiodący projektanci. Warto zapoznać się z tym, co prezentują wystawcy najważniejszych imprez, ponieważ w dobie globalizacji klienci oczekiwać będą od swoich salonów optycznych szybkiej reakcji w postaci uzupełnienia oferty o najbardziej modne modele opraw oraz kształtów szkieł okularowych.

Co zatem będzie trendy w nadchodzącym sezonie? Po jesienno-zimowej szarudze wiosna sprzyja ożywieniu barw ubrań, a zasada ta nie pozostaje bez wpływu na modę okularową. W najnowszych kolekcjach projektantów mody można zauważyć modelki w grubych plastikowych oprawach o intensywnych barwach (żółć, pomarańcz, niebieski, fiolet). Także szkła okularów, które oglądać można na wybiegach, przyjmują często kolor fioletowo-niebieski. Odcienie ultrafioletu i pochodne pastelowego różu i fioletu zostały ciepło przyjęte w damskich kolekcjach ubrań, co przekłada się na trendy w zakresie okularów. Wiele modeli modnych w 2018 roku można zaliczyć do vintage – stylu wprost odnoszącego się do estetyki poprzednich epok. Trendy te potwierdzają organizatorzy najważniejszych targów optycznych na świecie – MIDO w Mediolanie, OPTI odbywających się dorocznie w Monachium czy paryskiego SILMO.

Podkreślają osobowość

– Okulary z roku 2018 to okulary podkreślające osobowość i indywidualność. Nastawione na innowację i wyrazisty styl. Są „wolnomyślicielskie”, mają obsesję na punkcie drobnych szczegółów i są dokładnie wykonane pod względem technicznym. Ich design jest ukierunkowany na uzyskanie maksymalnej lekkości, komfortu noszenia i dopasowania do twarzy – podsumowuje Simone Berruto z Mido Eyewear Show, targów optycznych odbywających się co rok w Mediolanie. Według Andreasa Rittera, koordynatora PR Targów OPTI odbywających się w Monachium, rok 2018 będzie charakteryzował się dużym zróżnicowaniem pod względem obowiązujących trendów. – Z jednej strony subtelne, przezroczyste, graficzne oprawy, z drugiej okulary o przesadzonym stylu, przypominające własne atrapy, z podwójną ramką, okrągłe i kwadratowe – zauważa.
Na podstawie analizy wystawców kluczowych optycznych imprez branżowych da się wyszczególnić kilka dominujących trendów, jakie poszukiwane będą przez klientów. Wiedza o nich pomoże przygotować ofertę salonu optycznego, która odnosi się do najnowszych mód i tym samym wzbudza zainteresowanie szerokiego grona nowych klientów.

 

Futurystyczne kształty

Na ostatnich branżowych targach optycznych rzucają się w oczy okulary o zadziwiających kształtach, np. sześcio- lub ośmiokątne. – W tym nurcie szkło i rama wchodzą w specyficzną grę przeciwieństw – kąty ostre obok okrągłych kształtów, okulary wydają się wychodzić poza wyznaczoną oprawami linię… Tego typu oryginalne okulary dedykowane są tym, którzy pragną wyróżnić się z tłumu wyrazistym stylem – mówi Andreas Ritter z OPTI. Choć naturalnie nie jest to pomysł dla wszystkich, nietypowe kształty opraw czy szkieł można uznać się za jeden z dominujących trendów w nadchodzącym sezonie. – Aviatory i okrągłe szkła, które zdominowały 2017 rok, są wciąż dobrze reprezentowane w kolekcjach wystawców, chociaż pojawia się znacznie więcej eksperymentalnych kształtów, zwłaszcza w okularach przeciwsłonecznych. Od kwadratowych i trójkątnych kształtów ze zmiękczonymi narożnikami po okrągłe kształty z usuniętymi lub dodanymi fragmentami oraz okulary pozbawione opraw we wszystkich wariacjach. To zdecydowanie jest nowy kierunek, w którym wszelkie tradycyjne ograniczenia kształtu zostały całkowicie usunięte – dodaje Simone Berruto z Mido Eyewear Show w Mediolanie.

 

 

Nowoczesne materiały

John Lennon sprawił, że okulary o okrągłym kształcie stały się przedmiotem kultu już w latach 80. XX wieku. W roku 2018 okulary w takim stylu przeżywają właśnie swoje odrodzenie, zauważa Andreas Ritter z monachijskich targów OPTI: – Podstawowa różnica jest taka, że te produkowane dziś są wykonane z przyjaznej dla skóry stali nierdzewnej lub superlekkiego tytanu, czasem błyszczącego, czasem matowego, w kolorze srebrnym, złotym, czarnym lub nawet kolorowe. Im drobniejsza rama, tym lepszy efekt – dzięki zaawansowanym technologicznie rozwiązaniom jest to dziś możliwe – mówi. Wykorzystanie przy produkcji opraw okularów nowoczesnych technologii (w tym drukarek 3D) oraz wysokiej jakości metali to kolejny, widoczny na branżowych targach trend, który wart jest odnotowania. – Tytan, stal nierdzewna i aluminium są obecnie najbardziej preferowanymi materiałami. Z kolei kolorowy i elegancko wzorzysty acetat (octan celulozy) ma swój urok i jako tworzywo hipoalergiczne oraz przyjemne w dotyku pozwala na wiele możliwości wykorzystania – mówi Simone Berruto z Mido Eyewear Show w Mediolanie. Godne uwagi jest także rosnące znaczenie ekologii, która dociera także do branży okularowej. Trend ten wymusza stale zwiększająca się świadomość konsumentów w zakresie ochrony środowiska, stąd coraz częściej widoczne są na targach rozwiązania technologiczne z nurtu „eco-friendly”: – Do osób zwracających uwagę na tego typu kwestie producenci kierują okulary wykonane z materiałów biodegradowalnych, w tym z bioplastiku produkowanego z surowców odnawialnych – zauważa Simone Berruto. Wśród targowych trendów widać także kontynuację zainteresowania innowacyjnymi okularami z wykorzystaniem naturalnych materiałów, takich jak drewno czy bawoli róg, żółte czy różowe złoto, srebro oraz jedwab.
W firmach działających na zasadach rynkowych, do których zaliczyć należy także salony optyczne, kluczowym działaniem determinującym przetrwanie przedsiębiorstwa jest sprzedaż. Sprawne zarządzanie sprzedażą jest z kolei uzależnione od kompleksowej znajomości obowiązujących trendów, które wpływają na zainteresowanie klientów ofertą salonu i pozwalają im pozostawać w zgodzie z obowiązującą modą.

 

Tekst: Beata Pałac


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
  •  

Polecamy