Trendy. Inspiracje na 2019 rok

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Terminy w kalendarzach projektantów mody odbiegają od tradycyjnych. I podczas gdy klienci szukają produktów z bieżącej kolekcji, kreatorzy wybiegają w przyszłość i prezentują propozycje na kolejne sezony. Wybiegi największych targów modowych dają wytyczne, jakie trendy będą dominować i czego będą szukać klienci.

Prezentacje propozycji na 2019 rok już za nami. Z najważniejszych nowości warto zwrócić uwagę na kolory, które mają obowiązywać: najmodniejsze będą szkła w kolorze żółtym, czerwonym i pomarańczowym, możemy spodziewać się dużych oprawek i szkieł zasłaniających sporą część twarzy, również kocich kształtów z odrobiną złota. To jednak nie trendy, choć i one są bardzo istotne, będą w najbliższym roku najważniejsze dla pracowników salonów optycznych.

Rok 2019 przyniesie bardzo ciekawe nowości w kształtach i kolorach opraw zarówno korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych. Jedną z najgorętszych form mają być okulary w kształcie kociego oka. Ale nie w klasycznym wydaniu. Kocie oczy w 2019 roku będą miały nowy rozmiar. Staną się bardzo wąskie, ledwie zasłaniające oko. Kontrastem do nich będzie kocie oko w rozmiarze XXL, mocno wysunięte poza rysy twarzy. Wśród kształtów ważne miejsce będą miały także szkła kwadratowe. I tu, podobnie do kociego oka, będą małe, wąskie, albo wręcz przeciwnie – duże, sięgające nawet połowy policzka. – W nowym roku możemy spodziewać się dużych oprawek, często samych szkieł zasłaniających sporą część twarzy, ale również kocich kształtów, z odrobiną złota czy futurystycznych lustrzanek. Wystarczy spojrzeć na kolekcje, żeby zobaczyć zaskakujące inspiracje sportowymi okularami, jakich używamy, np. jeżdżąc na rowerze. Zaskoczeń będzie wiele, projektanci idą z duchem czasu i przygotowali wiele propozycji, więc w nadchodzącym sezonie z pewnością każdy klient znajdzie coś dla siebie – mówi Małgorzata Kuniewicz, personal shopper w firmie Osa Osobista Stylistka.

Rok w kolorach fluo

Szyku kształtom dodadzą kolory opraw. Obok klasycznych – czerni i bieli – zaznaczą swoje miejsce barwy fluo. – Kolory, które pojawiają się w wielu kolekcjach, to: zielony, czerwony, biały i oczywiście czarny – mówi Małgorzata Kuniewicz. Kolory pojawią się także na szkłach okularów przeciwsłonecznych. – Oczywiście, jak zwykle na topie jest klasyka, która co sezon znajduje licznych zwolenników. Jeśli jednak klienci będą chcieć postawić na oryginalność, wybierzmy dla nich oryginalne kolory szkieł. W 2019 roku będziemy nosić szkła żółte, czerwone i pomarańczowe. Tak barwne szkła z pewnością przydadzą stylizacjom pazura i postawią kropkę nad i – mówi Małgorzata Kuniewicz.

Nowe trendy, nowe potrzeby

To jednak nie trendy będą największym wyzwaniem dla pracowników salonów optycznych, a potrzeby klientów. – Dopasowanie opraw okularowych do preferencji klientów jest bardzo ważne i wynika między innymi ze zmian zachodzących na rynku okularowym. Dobór oprawek może sprawić pewną trudność, jeżeli nie zapoznamy się z potrzebami rynku, a dokładniej mówiąc, z indywidualnymi potrzebami klienta – mówi Olaf Tabaczyński, mistrz świata w stylizacji i make-up, trener praktyk, stylista opraw okularowych z dwudziestoletnim doświadczeniem, współpracujący z firmami optycznymi w Europie.

Jak twierdzi Olaf Tabaczyński, zakres nowości jest niezwykle szeroki. Takie spektrum nowych trendów nieuchronnie prowadzi do wykrystalizowania się kilku ważnych zasad na rynku okularowym. – Salon sprzedaje – klient kupuje. Wydawałoby się, że to nic nowego. Zmienia się jednak powód zakupu i cel noszenia nowych opraw okularowych. I nie jest on tylko związany z modą. To świadomość klienta i jego indywidualnych potrzeb jest tym elementem, który napędza sprzedaż w salonie. Często możemy zauważyć, i staje się to już zjawiskiem powszechnym, że nasi klienci szukają kolejnej oprawki, a ich czas „życia” do zmiany wynosi około 2-3 lat. W związku z tym na rynku możemy mówić o zjawisku moralnego zestarzenia się produktu. Nasi klienci, poszukując kolejnej oprawki, kierują się przy wyborze chęcią zaspokojenia zupełnie nowych potrzeb. Mogą być one zróżnicowane, generalnie jednak sprowadzają się do właściwego dopasowania do siebie. Mówimy tutaj już wprost o zrozumieniu stylistycznych potrzeb klientów salonu optycznego. Klient oczekuje, aby każda wybrana przez niego oprawa była inna i indywidualnie dopasowana do jego oczekiwań. Oddająca cechy jego stylu, czyli aby kolor był właściwie zharmonizowany z własnymi barwami klienta, aby wzmacniał i eksponował cechy osobowościowe. Okulary mają wyrażać i manifestować nasze wewnętrzne wartości – często to właśnie oprawa staje się nieodłącznym elementem całej stylizacji, czy wręcz jej najważniejszym elementem. Dla innych ważny będzie materiał czy użyteczność oraz funkcja – zauważa Olaf Tabaczyński.

Jak mówi, salony optyczne obsługujące klienta końcowego w nowym 2019 roku będą w sposób naturalny poszukiwać rozwiązań skutecznej sprzedaży. Dlatego sprzedawca powinien być osobistym doradcą stylu dla klienta, czyli stylistą opraw okularowych, sprzedaż zaś – wynikiem stylistycznego doboru opraw, indywidualnego dopasowania. – Skutecznie obsłużony klient jest bazą każdego salonu. Klient oczekuje od nas zrozumienia jego stylu. Kształty, kolory, fasony, materiał i technologie nieustannie się zmieniają. Dostępność oprawek jest coraz szersza. Zrozumienie stylu, kolorów, proporcji ciała, głowy i twarzy, temperamentu, osobowości, stylu życia i celu stają się bardzo ważnym narzędziem do zaspokojenia często nienazwanych potrzeb klienta. To personalizacja i stylistyczne dopasowanie okularów do klienta staje się jedną z ważniejszych umiejętności, nie tylko w tym sezonie, ale na najbliższe lata – uważa Olaf Tabaczyński.

Trendy z targów

Silmo Paryż

Podczas 52. edycji Międzynarodowych Targów Optycznych (27–30 września 2018), które w ciągu czterech dni przyciągnęły
37 tys. odwiedzających, 965 wystawców, w tym 230 firm wystawiających się po raz pierwszy, zaprezentowano kilka trendów, które zdominują rok 2019. Na paryskich wybiegach wśród propozycji na kolejny sezon prezentowane były przede wszystkim szkła w kształcie okrągłym, ale też oprawki owalne, w kształcie ośmioboku i kociego oka. W proponowanych kolorach panował prawdziwy misz-masz. Im więcej kolorów na jednej oprawie – tym lepiej. Wśród opraw dominować mają klasyczne linie, bez ozdób czy rzucających się w oczy dodatków. Podsumowując, w oprawkach 2019 roku największym szaleństwem na oprawkach będą kolory.

MIDO Mediolan

Podczas odbywającej się w lutym w Mediolanie 48. edycji targów MIDO postawiono przede wszystkim na prezentację innowacyjnych rozwiązań. To innowacje, według wystawców obecnych na targach, zdominują najbliższe lata w branży optycznej. Wśród zapowiedzianych w Mediolanie trendów nie brakowało szkieł w kształcie okrągłym. Pojawiły się one w oprawkach wykonanych z drewna oraz z plastiku połączonego na przykład z metalem. Ciekawe osadzenie okrągłych szkieł przyciągało największą uwagę odwiedzających. Gruby plastik albo ciekawie wycięty metal sprawiał, że oprawki okrągłe, choć w klasycznych kolorach czerni czy szarości, nabierały bardzo nowoczesnego charakteru. Wśród okularów przeciwsłonecznych dominowały szkła lustrzane.

Hongkong – Optical Fair

Okrągłe oraz ośmioboczne i sześcioboczne szkła zdominowały także targi HKTDC w Hongkongu. Najczęściej pojawiały się one w ramkach z cienkiego metalu, były nowocześnie nadbudowane. W okularach przeciwsłonecznych królowały modele z lustrzanymi szkłami w kolorach limonki i zieleni oraz pudrowego różu. Jeśli chodzi o kolory, to według inspiracji z hongkońskich wybiegów w 2019 roku najciekawsze będą oprawy w kontrastowych zestawieniach, np. kwiaty z paskami. W Honkongu zaprezentowano też wiele nowoczesnych rozwiązań. Wśród nich interaktywną platformę dostosowywania okularów, która może skanować i mierzyć cechy twarzy klienta za pomocą oprogramowania komputerowego, a następnie tworzyć niestandardową oprawkę za pomocą drukarki 3D.

Tekst: Justyna Sobolak


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy