Targowe trendy w oprawkach okularowych

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Każdego roku na największych targach optycznych pojawiają się zapowiedzi najgorętszych trendów w branży. Co będzie najmodniejsze w 2017 roku?


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Trendy w okularach zmieniają się każdego roku. Warto je śledzić, bo od tego, czy udaje się za nimi nadążyć, zależy sukces salonu optycznego. Okulary nie są już bowiem akcesorium stricte medycznym. Stają się biżuterią, elementem stylu, budowania image’u. Klienci śledzą nowości, tego samego oczekują od właścicieli i pracowników salonu optycznego. Jeśli uda się nadążyć za rosnącymi oczekiwaniami klientów, można utrzymać dobrą pozycję salonu na rynku.

Klient musi czuć się wyjątkowo

Źródłem trendów w okularach są nie tylko światowe wybiegi, ale i targi optyczne. Pojawiają się na nich firmy z całego świata, prezentując swoją ofertę i przedstawiając to, co zyska zainteresowanie klientów w nadchodzącym roku. Trendy na 2017 rok zaprezentowano już pod koniec ubiegłego roku. Na wrześniowych targach International Vision Expo West w Las Vegas postawiono przede wszystkim na indywidualizm. Pokazano, że klienci będą szukać wyjątkowych okularów, zwracając uwagę na ich jakość. Tworzenie okularów dla wielu producentów staje się sztuką. Jedna z firm obecnych na targach do każdej pary okularów dołączała książkę, w której przedstawiła, krok po kroku, jak powstały okulary. Klient otrzymał nie tylko produkt, ale i jego historię. Na targach postawiono również na delikatne, ale stylowe zdobienia, np. rzeźbione geometryczne wzory. Intensywniejsze zdobienia, w formie kryształków czy złota, pojawiały się na oprawkach okularów przeciwsłonecznych.

Przyszłość w 3D

Na ubiegłorocznych wrześniowych targach Silmo w Paryżu dominowały natomiast nowe technologie. Najgorętszym trendem okazał się druk 3D. Jedna z firm opracowała oprogramowanie, które ułatwia optykom dobór okularów. Urządzenie skanuje twarz użytkownika, przechwytując tysiące danych. Następnie proponuje oprawki, idealnie pasujące do twarzy klienta. Dobiera kolor, wzór. Gotowy projekt zostaje wysłany do producenta, który w ciągu dwóch tygodni tworzy zamówione oprawki. To jednak nie jedyne nowości. Wystawcy w tym roku eksperymentowali przede wszystkim z materiałami, używanymi do produkcji opraw. Najchętniej wybierane przez klientów mają być oprawy wykonane z rogu oraz oktanu. Widać więc kolejny raz, że jakość wysunie się na pierwszy plan.

Najmodniejsze okrągłe i metalowe

Ciekawe trendy zostały też przedstawione na odbywających się w październiku 2016 roku targach IOFT – International Optical Fair Tokyo. Wzięło w nich udział 340 wystawców. Zanotowano 13 958 odwiedzających. Wśród trendów dominowały okulary z okrągłymi i owalnymi szkłami. „Ubrane” będą przede wszystkim w metalowe oprawki w różnych kolorach. Najmodniejsze będą okulary wyglądające jak zrobione z „drucika”, najlepiej w kolorze złamanego złota czy srebra. Innym trendem będą oprawki z nadbudowanym nad szkłami plastikiem. Im go więcej, tym lepiej. Plastik nadbudowany nad okrągłymi szkłami najczęściej tworzy kształt „kociego oka”. Nie zabrakło opraw nawiązujących kolorystyką i fakturą do szylkretu – masy, której podstawowym składnikiem są fragmenty skorupy żółwia. Silnie zaznaczyły się także na targach oprawki wykonane z drewna.

Ekologia na pierwszym planie

Skarbnicą trendów na 2017 rok okazały się także listopadowe targi HKTDC Hong Kong Optical Fair. Targi zanotowały rekordowe zainteresowanie. W ciągu trzech dni odwiedziło je 15 tys. kupujących ze 100 krajów. Rekordowa była także liczba wystawców – 780 z 29 krajów. Na targach najnowszą ofertę na rynku okularów zaprezentowało 220 międzynarodowych marek i projektantów. Nowością były okulary drukowane techniką 3D. Jedna z azjatyckich firm zaprezentowała wydrukowane za pomocą tej technologii okulary przeciwsłoneczne. Pokazała także drewniane oprawki, na których klienci mogą umieścić spersonalizowane napisy: imię i nazwisko, słowa, aforyzmy, grafiki. Koreańska firma optyczna pochwaliła się natomiast okularami przeciwsłonecznymi wykonanymi z ultralekkich materiałów, dzięki czemu unoszą się na powierzchni wody. Na targach zaprezentowano również szereg rozwiązań, mających wyjść naprzeciw oczekiwaniom ludzi młodych. Położono nacisk na ochronę przed szkodliwym niebieskim światłem, emitowanym przez urządzenia cyfrowe. Pojawiły się szkła ze specjalnym filtrem światła, który pozwala zminimalizować zmęczenie oczu przy jednoczesnym zwiększeniu jasności wizualnej. Na targach w Hongkongu furorę zrobiła też włoska marka, która tworzy okulary z materiałów pochodzących z recyklingu. Marka zaleca również oddawanie niechcianych okularów i uruchamia program ochrony środowiska, zgodnie z którym sadzi drzewo za każdą sprzedaną parę okularów.

Waga ma znaczenie

Co w Polsce? Trendy w okularach zapowiedziano na odbywających się w listopadzie Targach Optyka w Poznaniu, których współorganizatorem jest Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna. Ubiegłoroczna edycja przyciągnęła aż 128 wystawców, w tym 40 nowych, którzy nie pojawili się na targach dwa lata temu. Na stoiskach można było zobaczyć ofertę prawie 380 marek z 23 krajów. Oprócz Polski były to m.in.: Australia, Austria, Belgia, Brazylia, Chiny, Francja, Hiszpania, a także Japonia i Korea Południowa. Wystawcy zapowiedzieli dużo nowości. Przede wszystkim wkracza era nowoczesnych materiałów używanych do tworzenia oprawek. Jedna z firm wykorzystała tworzywo pochodzące z technologii wojskowych, zapewniające bardzo dużą wytrzymałość. Według wystawców, klienci będą kładli w tym roku duży nacisk na to, by okulary były jak najlżejsze. Nowością są oprawki wykonane z nylonu z dodatkiem tytanu. Hitem są okulary tworzone z drewna, które z wiekiem, zamiast niszczeć, nabierają charakteru. Coraz więcej producentów rezygnuje też z konstrukcji z użyciem śrub. Nie powinniśmy być więc zaskoczeni tym, że nie ma ich na oprawkach. Jeśli chodzi o kształt, najmodniejsze będą oprawki okrągłe, wykonane z metalu. W oprawkach okularów przeciwsłonecznych silnie zarysował się natomiast element glamour. Na zausznikach pojawiają się elementy złote, brokatowe. W okularach przeciwsłonecznych duży nacisk postawiono też na praktyczne rozwiązania. Jedna z firm zaoferowała okulary przeciwsłoneczne z mocami, inna konstrukcję z magnesem, do którego może być przymocowany front sprawiający, że zwykłe okulary korekcyjne zmieniają się w przeciwsłoneczne.

Dobór najważniejszy

Na poznańskich targach Optyka zwrócono jednak uwagę, że niezależnie od tego, jakie trendy obowiązują w danym roku, najważniejszy jest właściwy dobór okularów klientowi. Pojawiający się w salonie optycznym klient nie musi wiedzieć, które okulary pasują do jego kształtu twarzy, fryzury, typu urody, a nawet do osobowości. Dobór opraw to zadanie obsługi, dlatego warto być przygotowanym nie tylko z najnowszych trendów, ale przede wszystkim z podstawowych zasad właściwego doboru okularów.

Justyna Sobolak


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy