Targi branżowe szansą na sukces

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Targi są pierwszy krokiem do owocnych umów i długotrwałej współpracy. Musimy jednak dobrze zagospodarować spędzony na nich czas i odpowiednio wykorzystać kontakty i informacje uzyskane podczas takich wydarzeń.


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Właściwie przemyślana obecność na targach sprawia, iż stają się one skuteczną formą dotarcia do nowych klientów, szansą na prezentację oferty oraz okazją do zbadania rynku pod kątem panujących trendów i oczekiwań. Ułatwiają także poznanie konkurencji. Jak zatem wykorzystać je właściwie? Nie wystarczy tylko przygotowanie stoiska i rozdanie folderów…

Bądź widoczny

Prezentując się na targach, powinniśmy przede wszystkim przygotować sobie wcześniej plan działania, który pomoże nam zwłaszcza w sytuacjach niestandardowych – np. wtedy, gdy nasze stoisko będzie niewidoczne, gdy zapomnieliśmy opublikować w katalogu targowym swojej oferty czy też klienci rzadko będą podchodzić do naszego stoiska. Jak zatem działać w trudnych sytuacjach? Podczas targów zmiana wykupionej wcześniej lokalizacji stoiska jest zazwyczaj niemożliwa, ale zawsze możemy zwiększyć jego widoczność poprzez dodatkowe elementy. Przede wszystkim, powinniśmy postawić przy wejściu rollup, aby odwiedzający już na początku swojej wizyty wiedzieli, iż jesteśmy obecni na targach. Możemy także rozdać foldery i ulotki z zaproszeniem na nasze stoisko czy też wykład. Stand z naszymi materiałami w miejscu, w którym odwiedzający często przechodzą, strzałki naklejone na podłodze, prowadzące do stoiska, a nawet balony z naszym logo czy też baner lub neon zawieszony wyżej niż reklamy konkurencji nad naszym stoiskiem – to wszystko przyciąga dodatkowo uwagę odwiedzających. Taki centralny, najważniejszy element, widoczny już z daleka, sprawia, że łatwiej nas będzie znaleźć. A jeżeli posłuży on wielu osobom za punkt orientacyjny targów, to klienci na pewno łatwiej nas zapamiętają. Zapewne wiele osób zabierze ze sobą katalog targowy, dlatego też warto zadbać o prezentację w takim wydawnictwie. Jeżeli nie zrobiliśmy tego wcześniej, może uzyskamy zgodę na zainsertowanie czy wklejenie wlepki wewnątrz katalogu.

Zapewnij dodatkowe atrakcje

Nasze stoisko jest widoczne, zamieściliśmy rollup zapraszający do odwiedzenia i nadal odwiedzających jest mało. Co możemy zrobić? Ważne jest zapewnienie odwiedzającym dodatkowych atrakcji – to one najczęściej przyciągają ludzi. Niekonwencjonalne gadżety, ciekawa prezentacja nowości, spotkanie z interesującym gościem, sławną osobą lub konkurs z wartościowymi nagrodami – to sprawdzone formuły. Pamiętajmy, aby ciekawe atrakcje zapewnić na każdy dzień targów (jeżeli targi trwają kilka dni). To sprawi, że część klientów z zainteresowaniem przyjdzie do nas kilkakrotnie, a nam pomoże to lepiej ich poznać, dłużej z nimi porozmawiać i łatwiej nawiązać owocną współpracę. Warto także zaprezentować się jako ekspert w danej dziedzinie i zorganizować ciekawy wykład – np. prezentację, pokaz mody okularowej czy też szkolenie – to na pewno zainteresuje osoby z branży. Po ciekawej prelekcji z pewnością będą one chciały same do nas podejść.

Zadbaj o profesjonalny personel

Atrakcyjne stoisko to dopiero jeden z elementów udanej obecności na targach. Drugim jest profesjonalny personel. Źle zaplanowana obsada stoiska – niekompetentne osoby bez wiedzy na temat oferty firmy – na pewno zrazi odwiedzających. Będąc na stoisku, zadbajmy przede wszystkim o interakcję z potencjalnymi klientami i o udzielanie rzetelnych informacji. Ważny jest także entuzjazm i zaangażowanie. Tak zaplanujmy obsadę stoiska, aby osoby przebywające na nim miały czas na odpoczynek, posiłek itp. Nic tak nie zraża odwiedzających, jak zmęczone i znużone osoby na stoisku targowym.

Wykorzystaj zdobyte kontakty

Nasze stoisko i prezentowana na nim oferta, ciekawy wykład i zaangażowanie personelu sprawiły, iż nawiązaliśmy na targach wiele kontaktów. Wracamy do firmy i wtedy rozpoczyna się dla nas kolejny ważny czas – czas wykorzystania zebranych informacji. Przeglądając potargowe kontakty warto przede wszystkim spisać je i usystematyzować, np. wg klientów, którzy wyrazili chęć współpracy, tych średnio zainteresowanych i niezainteresowanych. Dobierzmy odpowiedni dla siebie klucz i przygotujmy bardzo szczegółowy opis poczynionych podczas targów ustaleń, daty kolejnego kontaktu itp. Pamięć jest ulotna, zróbmy to zatem jak najszybciej po targach, ponieważ kilka dni później wiele informacji, zwłaszcza jeśli nie robiliśmy odpowiednich notatek, możemy zapomnieć. Nie wystarczy włożenie wizytówek do wizytownika. Przygotowując spis klientów, kontaktów i opisów, zbudujemy bazę potencjalnych odbiorców naszych produktów i usług. Po targach konieczny jest kontakt z osobami, z którymi mieliśmy okazję porozmawiać, wymienić się wizytówką. Napiszmy e-maila lub zadzwońmy (nie później niż 3 dni od zakończenia targów), dziękując za spotkanie. Podajmy kontakt do siebie i wyślijmy także szczegółową, niezobowiązującą prezentację firmy. Ważne, abyśmy po targach dotrzymali wszystkich złożonych potencjalnym klientom obietnic. Skontaktujmy się z danym przedstawicielem salonu optycznego, wyślijmy katalog czy też próbki naszych produktów. Przygotujmy ofertę specjalną.

Sprawdź konkurencję i podsumuj obecność

Z targów zapewne przywieźliśmy wiele katalogów i folderów promocyjnych różnych firm – to bardzo cenny materiał, który daje nam możliwość zapoznania się z ofertą konkurencji, jej rozwiązaniami, nowościami. To też kopalnia ciekawych pomysłów – może i dla nas będą one inspiracją. Jednym z cenniejszych materiałów potargowych jest katalog targowy, pomocny do uporządkowania informacji, przypomnienia i sprawdzenia oferty, w tym także oferty konkurencji. Czas po targach powinien być także czasem podsumowania naszego uczestnictwa. Czy nasze stoisko i dodatkowe atrakcje sprawiły, że odwiedziło nas wielu klientów? Czy przedstawiona oferta sprawiła, iż nawiązaliśmy dużo ciekawych kontaktów biznesowych? Czy poniesione koszty przełożyły się np. na sprzedaż produktów. Te informacje pomogą nam jeszcze lepiej zaprezentować się na kolejnych targach.

Targi nie powinny być jednorazowym, przypadkowym wydarzeniem, na którym wystawiamy się bez przygotowania, ale elementem mądrze realizowanej strategii budowania pozycji firmy i pozyskiwania nowych kontaktów biznesowych.

Grażyna Jancik


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy