Soczewki kontaktowe – co nowego na rynku?

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Wartość rynku soczewek kontaktowych w Polsce w 2013 szacowana była na ponad 282 mln zł. Prognozy przewidują dalszy wzrost wartości rynku tych produktów.


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Rozwija się on wyjątkowo dynamicznie i szereg innowacyjnych rozwiązań, którymi zainteresowanie wyraża coraz większa liczba klientów. Warto urozmaicić ofertę salonu optycznego o atrakcyjne i popularne produkty z tej kategorii.

Oprócz dużego zainteresowania ze strony klientów za wprowadzeniem szerokiego wachlarza soczewek kontaktowych do oferty salonu optycznego przemawia także fakt, iż rośnie ilość internetowych witryn oferujących soczewki kontaktowe. Tymczasem Polskie Stowarzyszenie Soczewek Kontaktowych w opublikowanej przez siebie ulotce informacyjnej „7 GRZECHÓW GŁÓWNYCH” przestrzega przed stosowaniem przypadkowych soczewek, to znaczy takich, które nie zostały wcześniej fachowo dopasowane do potrzeb danego klienta oraz przed zakupami w niesprawdzonych miejscach. Wymienione przez Stowarzyszenie powody są przyczyną wielu problemów, na które skarżą się użytkownicy kontaktów zakupionych na własną rękę i bez konsultacji ze specjalistą. Jeżeli soczewki nie są właściwie dopasowane mogą być przyczyną niechcianych i nieodwracalnych zmian w obrębie narządu wzroku. Możliwość uzyskania profesjonalnej porady w zakresie doboru soczewek kontaktowych w salonie optycznym z pewnością przyczyni się do polepszenia nie tylko wizerunku salonu w oczach klientów (jako miejsca reagującego na bieżące potrzeby kupującego), ale i do zwiększenia przychodów ze sprzedaży oferowanych produktów.

 Możliwość wyboru

Technologie i materiały wykorzystywane do produkcji soczewek kontaktowych oraz metody ich dopasowania stale ulegają zmianom, ponieważ pojawiają się nowe, przetestowane materiały, które coraz lepiej sprawdzają się przy ich wykonywaniu. Warto nadążać za tymi trendami, ponieważ klient oczekuje, że uzyska profesjonalną poradę w zakresie soczewek właśnie w salonie optycznym. Obecnie na rynku dostępne są soczewki tzw. miękkie – silikonowo-hydrożelowe i hydrożelowe oraz twarde – gazoprzepuszczalne (RGP), które dzięki doskonałej charakterystyce optycznej polecane są szczególnie osobom ze skomplikowanymi wadami wzroku. Soczewki miękkie podzielić możemy także ze względu na częstotliwość wymiany (roczne, 1–6-miesięczne, 1–3-tygodniowe i jednodniowe). Na rynku dostępne są także soczewki specjalistyczne: toryczne (dla osób z astygmatyzmem) i progresywne (przeznaczone dla osób powyżej 45. roku życia) oraz te zmieniające kolor tęczówki oka. Z dokumentu „Prawda o soczewkach kontaktowych” autorstwa Europejskiego Forum Soczewek Kontaktowych (ang. European Contact Lens Forum, ECLF) wynika, że w krajach europejskich, w tym Polsce, rynek soczewek kontaktowych zdominowany jest przez miękkie soczewki różnego typu (około 95%). Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z danymi rynkowymi EUROMCONTACT blisko 25% pacjentów korzysta z soczewek jedynie okazjonalnie (rzadziej niż 1–2 razy w tygodniu). Podobny odsetek stanowią osoby noszące soczewki 3–5 razy w tygodniu, a połowa użytkowników soczewek kontaktowych nosi je praktycznie codziennie (6–7 dni w tygodniu). Powszechny jest zatem fakt, iż osoby na co dzień noszące okulary decydują się na regularne stosowanie soczewek kontaktowych. Warto zatem umożliwić stałym klientom opcję zakupu soczewek razem z okularami. Właściwy wybór soczewek w każdym przypadku powinien być uzależniony od stylu życia użytkownika np. do noszenia całodziennego i codziennego najlepszym rozwiązaniem będą są soczewki silikonowo-hydrożelowe lub soczewki sztywne gazoprzepuszczalne, dobierane zależnie od cech indywidualnych użytkownika, zaś do noszenia okazjonalnego klientom najlepiej doradzić soczewki jednodniowe hydrożelowe lub silikonowo-hydrożelowe, gdyż po użyciu można je wyrzucić i nie ma potrzeby ich pielęgnować ani odpowiednio przechowywać.

 Nowe trendy

Ofertę salonu w zakresie soczewek kontaktowych warto dopasować zarówno do zmian zachodzących na rynku jak i zapotrzebowania ze strony klientów. Ten ostatni czynnik warunkuje w dużym stopniu sezonowość. Zbliżający się okres wiosenno-letni sprzyja zwiększonej aktywności ruchowej, co z kolei powoduje, iż wielu klientów na co dzień noszących okulary zaczyna poszukiwać alternatywy w postaci soczewek. Warto mieć wśród oferowanych produktów soczewki dedykowane dla sportowców, wszak wada wzroku nie musi przeszkadzać w jakiejkolwiek aktywności. Jak odpowiednio je dobrać? Specjaliści radzą, by przy wyborze uwzględnione były takie czynniki jak możliwie najszersze pole widzenia, ochrona przed promieniowaniem UV oraz korekcja wad wzroku, nawet tych najmniejszych. Ta ostatnia potrzeba pojawia się ze względu na rolę wyników w sporcie. Produktami polecanymi szczególnie osobom aktywnym są soczewki jednodniowe zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. Inną grupą docelową, którą warto uwzględnić w tworzeniu oferty soczewek kontaktowych są dzieci i młodzież. Europejska Rada Optometrii i Optyki była inicjatorem badań, z których wynika, że noszenie soczewek kontaktowych przez krótkowzroczne dzieci nawet w tak młodym wieku, jak osiem lat, może przynieść więcej korzyści niż preferowane dotąd okulary. Należy w szczególny sposób dbać o to, by soczewki dla najmłodszych dopasować do indywidualnych potrzeb dziecka. Specjalista kontaktolog doradzić powinien jak dokonać najodpowiedniejszego wyboru. Z kolei u młodzieży soczewki stosowane zamiast okularów polepszają ich samoocenę. Tak wynika z badania przeprowadzonego w czterech krajach europejskich na zlecenie firmy Johnson&Johnson. Wyniki dowodzą, że grupa ta uważa, iż na studiach kontakty sprawdzają się lepiej niż okulary. Zdaniem 76% kobiet biorących udział w badaniu soczewki kontaktowe umożliwiają lepsze widzenie, tego samego zdania jest także 81% osób w wieku 23–26 lat. Ostrość widzenia jest kluczowym czynnikiem dla studentów choćby dlatego, że uniwersyteckie sale są znacznie szersze od tych szkolnych. Młodzież szczególnie zainteresowana jest także soczewkami zmieniającymi kolor tęczówki. W zakresie tych produktów wymienić możemy soczewki zawierające barwnik fluorescencyjny, pogłębiające naturalną barwę oczu oraz kolorowe soczewki kontaktowe zmieniające kolor zarówno jasnych jak i ciemnych tęczówek. Europejskie Forum Soczewek Kontaktowych zwraca uwagę, że młodzi ludzie często wymieniają się soczewkami tego typu. Rolą sprzedawcy jest uświadomienie rodzicom nastolatków, jakie ryzyko niesie takie postępowanie oraz zwrócenie uwagi samym zainteresowanym, że korzystanie z kolorowych soczewek (nawet bez mocy optycznej) oznacza użytkowanie wyrobu medycznego.

 Akcesoria

Jednym z dwóch głównych czynników ryzyka stanów zapalnych i infekcji przy korzystaniu z soczewek kontaktowych jest niestosowanie się do zasad pielęgnacji i wymiany soczewek oraz zanieczyszczenie pojemnika na soczewki. Dlatego warto uczulać w tym względzie klientów i proponować im tylko sprawdzone produkty do pielęgnacji kontaktów. Podstawowym produktem pielęgnacyjnym są płyny wielofunkcyjne, które jednak mogą wykazywać odmienny poziom kompatybilności z różnymi materiałami, z których są wykonane soczewki. Posiadając niezbędną wiedzę w tym zakresie warto także w tej sprawie służyć klientom poradą. Jedną z metod profilaktyki chorób oczu u osób regularnie stosujących kontakty jest regularna wymiana soczewek. Pozwala ona na mniejszą kumulację osadów na soczewkach oraz krótszy kontakt materiału, z którego wykonane są soczewki z substancjami znajdującymi się w specjalistycznych płynach do pielęgnacji kontaktów. Warto również zachęcać klientów do regularnej wymiany pojemników na soczewki (najlepiej przy każdym zakupie nowych), ponieważ może być ono źródłem zanieczyszczenia soczewek i w efekcie spowodować infekcję spojówki bądź rogówki oka. To, co niewątpliwie przyczyni się do przyciągnięcia klientów do salonu to również rozbudowana oferta akcesoriów do soczewek, w tym akcesoriów dla dzieci. Kupującym oferować możemy np. etui na pojemnik do soczewek, kolorowe pojemniki na soczewki, pompki do wyciągania soczewek, lusterka ułatwiające aplikację soczewek oraz specjalne zestawy zawierające etui, pęsetę i lusterko.

Fakt, iż w obecnie soczewki może nosić praktycznie każdy, bez względu na wiek czy wadę wzroku sprawia, że nie sposób wyobrazić sobie nowoczesnego salonu optycznego bez bogatej oferty w tym zakresie. Oferując klientom kompleksowe wsparcie nie tylko w doborze okularów, ale i soczewek kontaktowych sprawiamy, że w salonie optycznym zwiększy się ruch oraz ugruntuje opinia salonu jako miejscu wychodzącym naprzeciw oczekiwaniom współczesnych konsumentów.

Beata Pałac


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy